2025-07-07
09:58
1Gilla
Hej @erikdan
Har du testat även det som finns beskrivet i hjälpavsnittet Vad ska jag göra vid meddelandet Det gick inte att ansluta till databasen? Och som sagt - du är välkommen att slå oss en signal så hjälps vi åt.
/Tinna
... Visa mer
2025-07-07
09:46
Hej @Helena Lindberg
Tack för din fråga.
Ja svaret som du har fått från mina kollegor på supporten stämmer. Om du har en timanställd med oregelbunden eller ej schemalagd arbetstid i Lön Anställd/Lön 600 måste du först använda funktionen "Ändra arbetstid" på aktuell dag för att kunna registrera exempelvis sjukfrånvaro. Om perioden redan är låst kan du dock varken ändra arbetstiden eller lägga in sjukfrånvaron på det aktuella datumet.
De alternativ som då återstår är:
Lägga in frånvaron på ett annat (fejkat) datum i innevarande period, så sjuklönen ändå kommer med i nästa lön (men datumet blir då inte korrekt). Låsa upp och backa till den gamla perioden, ändra arbetstiden på rätt dag via "Ändra arbetstid" och därefter lägga in korrekt frånvaro. Detta är dock omständligt, och inte alltid önskvärt om många lönekörningar redan är klara. Anledningen till att det fungerar så här beror på att både den anställde klarmarkerar sin tid och attestansvarig godkänner innan perioden låses. Det finns alltså flera steg där frånvaron borde kunna fångas upp, men vi vet att det ofta missas just för timanställningar med oregelbundna tider.
Som det ser ut i dagsläget är det dessa alternativ som finns.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-07-07
09:26
Hej @Christel9
Tack för att du hör av dig och delar med dig av dina synpunkter!
I samband med att vi lanserade vår nya hemsida har vi valt att skala bort och förenkla både design och funktioner, vilket innebär att sökfunktionen inte längre finns kvar. Vårt mål är att göra sidan tydligare och mer lättnavigerad, så att det ska vara enkelt att hitta det viktigaste direkt via menyer och rubriker.
Vi förstår samtidigt att många uppskattar möjligheten att söka, och vi tar till oss av din feedback. Dina synpunkter är värdefulla och vi utvärderar ständigt hur vi kan förbättra sidan ytterligare.
... Visa mer
2025-07-07
08:22
Hej @Hans B
Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem.
I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion i Visma Lön 600 för att skapa en XML-fil i internationellt format (t.ex. pain.001) med BIC och IBAN för det utbetalande företaget. Systemet stödjer för närvarande bara svenska bankformat för utbetalningsfiler.
Lämna gärna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av Lön 600 via den lila listen på programmets förstasida. På så sätt kommer din önskan direkt till vårt produktteam, som löpande utvärderar inkomna förslag inför framtida utveckling.
Tills vidare rekommenderar vi att du kontaktar din bank om alternativa sätt att genomföra internationella löneutbetalningar.
... Visa mer
2025-07-05
13:13
Om du har Admin, går du in i företagsinställningarna och väljer det du vill ha på det ställe som bankinställningarna ligger. Sedan berättar du för banken vad du ställt in och så fixar de resten sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-04
14:19
Jag förstår vad du menar med att man vill ha korrekt datum, och var och en av oss har en yttre gräns för vad vi kan mäkta med att kontrollera. Dunkar det in 25 fakturor per dag, måste man snabba på och då måste något stryka på foten. Jag tänkte också att det kanske finns några därute som har haft problem med felkonteringar, så jag lade med det också i svaret. Det är bra att det finns dokumenterat, om någon söker på just det. Ha en trevlig sommar du också! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-03
12:59
Hejsan! Som en hjälp på traven har du det som heter konteringmallar. Där kan du enkelt programmera in en slinga du kan köra vid varje månadsslut så att momsen hamnar rätt. Funktionerna som finns i den malleditorn är fantastiska. Om du tittar i hjälpavsnitten för konteringsmallar, ser du hur du kan göra. Jag önskar att jag själv hade Admin installerat i dagsläget, så hade jag kunna hjälpa dig till 100%. Det här går att lösa, inga problem. Jag vet inte om man i dagsläget kan installera en provperiod av Admin för det hade varit en väg att gå för att kunna hjälpa dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-02
09:21
Hej @4K Catering
Välkommen som ny forummedlem. När du skapar e-fakturor behöver artiklarna och raderna på fakturan anges exklusive moms. Det är inte möjligt att markera att priserna är inklusive moms, utan momsen specificeras automatiskt som en separat rad på fakturan.
Detta beror på att de elektroniska fakturaformat som används av vår tjänsteleverantör (till exempel via InExchange – Svefaktura/Peppol) inte har stöd för att e-fakturor skickas med priser inklusive moms.
Ha en fortsatt fin dag! 🌻
... Visa mer
2025-07-02
08:20
1Gilla
Hej @HH-Evda
När det uppstår skillnader mellan lagersaldo och disponibelt saldo (t.ex. när lagersaldo visar 0 och disponibelt saldo visar 1 eller 2), rekommenderar vi att du gör följande:
Kontrollera företagets databas:
Detta steg uppdaterar eventuella olikheter i företagets data och kan i många fall avhjälpa problem med lagersaldon.
Du kan läsa mer om detta under hjälpavsnittet “Kontrollera företagets databas”.
Säkerhetskopiera!
Innan du gör några större kontroller eller ändringar i företagets databas rekommenderar vi starkt att du tar en säkerhetskopia. På så sätt har du alltid möjlighet att återställa informationen om något skulle gå fel.
Kontrollera lagertransaktioner:
Om lagersaldot fortfarande inte stämmer efter databaskontrollen, gå in på fliken Spårning och välj Transaktioner på berörd artikel. Kontrollräkna alla transaktioner och jämför med informationen på fliken Lager. Om du har många transaktioner kan du skriva ut dessa via Utskrifter – Lager – Lagertransaktioner, och välja “Transaktion per artikel” med urval på aktuell artikel.
Rätta felaktiga lager:
Om du hittar felaktigheter i lagersaldot efter ovanstående steg kan du behöva rätta detta. Mer information om hur du gör detta hittar du i hjälpavsnittet Rätta felaktigt lager.
Saknar du någon information, eller stöter på problem längs vägen, är du självklart varmt välkommen att ringa vår support.
Lycka till med felsökningen!
... Visa mer
2025-07-02
08:03
Hej @Fredrik007
Du kan använda lönearten "Övrig ersättning, brutto" och ange det totala beloppet som ska betalas ut för de aktuella dagarna. Räkna ut ersättningsbeloppet själv enligt schablonen (dela månadslönen med 25,7 eller 18,4 beroende på om semesterersättning ingår eller inte, och multiplicera med antal dagar).
Lägg gärna till en förklarande textrad under utbetalningen, exempelvis:
"Ersättning för förlorad arbetsförtjänst, 2 dagar á XX kr enligt schablon, kvot (25,7/18,4)".
På så sätt blir det tydligt för både dig och den som ska granska löneunderlaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-02
07:52
Hej @Angelica och @KarinaS
Igår besvarade min kollega en tråd gällande detta så det verkar vara något som är på gång kring filformatet. Läs gärna tråden Har de bytt filformat på skatteverket? där Joachim även ger en lösning som bör funka för er. Annars hör ni av er till supporten så skapar vi ett ärende.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-07-01
10:16
Hej @Peter Vinqvist
Välkommen som ny forummedlem
Det enklaste är om du kan ångra leverantörsfakturan. Då skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot originalet, och du slipper lägga upp en kreditfaktura manuellt.
Så här gör du för att ångra en leverantörsfaktura i Spirias Bokföring:
Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Välj den faktura du vill ångra. Klicka på Åtgärder och välj Ångra faktura. Då skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot den valda fakturan.
Om fakturan är helt eller delvis betald går det inte att använda “Ångra faktura”. Då behöver du istället skapa en kreditfaktura manuellt och kvitta mot den betalda fakturan.
Om du har bankkoppling och fakturan redan skickats till banken, går det inte heller att ångra fakturan.
Om du bara behöver ändra faktura- eller förfallodatum, konto eller liknande kan du redigera fakturan direkt, så länge den inte är momsrapporterad eller ligger i en låst period.
För att kunna redigera, aktivera inställningen via Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bocka i rutan "Tillåt redigering av leverantörsfakturor".
Om detta inte hjälper dig rekommenderar jag att du kika igenom hjälpavsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår eller ring oss så hjälper vi dig gärna.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-07-01
09:37
1Gilla
Hej @Sveenne
I Visma Lön 600 bokas semesterskulden i regel upp automatiskt varje månad i samband med lönekörning – men exakt när och hur uppbokningen sker styrs av några faktorer som kan påverka så att det inte alltid blir "linjärt", alltså lika mycket varje månad.
Det här kan orsaka det du beskriver:
Avvikelseperioden och lönekörningsinställningar
Om ni har en avvikelseperiod (exempelvis att du i juni kör lönen för maj) så kan det bli så att utbetalning och semesterskuld bokförs för "fel" månad. Det kan också bli så att vissa månader inte får någon uppbokning alls (t.ex. om ni inte gör någon lönekörning den månaden).
Ändrade semestervillkor eller procentsats:
Om ni har ändrat vilken procentsats som gäller för semesteravsättning eller ändrat semesterrätt under året, sker en justering av semesterskulden den månad ändringen registreras. Då kan det bokas upp mer (eller mindre) än vanligt. Ändringar i semestervillkor (eller om de läggs till på en anställd i efterhand) gör att uppbokningarna kan "hoppa" mellan månader.
Ej genomfört lönekörningar för vissa månader:
Om man inte har gjort lönekörningar för t.ex. april och maj, hoppar programmet ibland över att boka upp semesterskuld de månaderna – och tar istället igen det när nästa lönekörning sker (ex. i juni). Då kan du få en "klumpsumma" som bokas upp vid nästa löneutbetalning.
Olika lönearter/Löneberäkning:
Programmet bokar endast upp semesterskuld på semestergrundande lön (ej på t.ex. sjukfrånvaro, föräldraledigt, etc). Om det en månad inte finns någon semestergrundande lön blir det heller ingen semesterskuld.
Hur kan du få ett jämnare, mer linjärt värde?
Lönekör varje månad: Gör alltid en lönekörning varje månad, även om ingen lön ska betalas ut till vissa (man kan använda en noll-körning). Dubbelkolla avvikelseperioden: Säkerställ att avvikelseperioden stämmer överens med faktiskt löneperiod. Kontrollera inställningar: Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar, fliken Bokföring, och dubbelkolla procentsatsen samt att semesterberäkningen gäller rätt personer. Jämför mot semesterskuldlistan: Om du vill ha en helt korrekt semesterskuld bör du följa semesterskuldlistan, och eventuellt bokföra upp manuellt varje månad i stället för att förlita dig enbart på den automatiska funktionen. Fast procentsats (12%) för 25 semesterdagar: Är det fler dagar behöver procentsatsen höjas för att skuld och semesterskuldlista ska linjera över året.
Om du vill ha mer information utöver detta behöver du boka tid hos någon av våra specialister som kan se över ditt specifika fall. Du bokar tid på vår hemsida.
Glad sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-01
09:18
Hej @AccountantfromHell_singland
Då rekommenderar jag att du slår en signal till supporten som kan felsöka på ett helt annat sätt än vad vi kan göra via forumet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-07-01
08:48
Hej @Sandra1
I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra kan du läsa om hur du gör.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-06-30
12:30
1Gilla
Hej! Tack snälla för tydligt och snabbt svar! Detsamma till dig☀️ Mvh Marie
... Visa mer
2025-06-30
10:36
Hej @revisorn
Ja, du kan bifoga kvitton till elektroniska fakturor. Om du har kvittot i PDF-format kan du enkelt ladda upp det via gem-ikonen på kundfakturan. Då följer kvittot med som bilaga när fakturan skickas elektroniskt, dock tillkommer en extra avgift för bilagor.
Du hittar mer information om hur det fungerar och aktuella priser på vår hemsida
... Visa mer
2025-06-30
09:03
Hej Du kan ta upp detta som en korttidsinventarie då nettovärdet är under ett halvt prisbasbelopp. Så bokför inköpet på konto 5410 och lägg inte upp detta som en anläggningstillgång. /Joachim
... Visa mer
2025-06-24
13:38
Hejsan! Framåt skulle jag rekommendera dig att använda dig av den automatiska beräkningen i programmet, så slipper du hålla reda på det manuellt. Jag misstänker att du kanske gjort klart lönekörningen nu, men annars tänker jag att du kan göra den avsättningen i programmet nu ändå för den perioden. När du gör själva avsättningen så anger du vilken period avsättningen görs för. Programmet samlar ihop värdena i bakgrunden som används för att beräkna avsättningen. Du kan välja ifall det ska sparas varje månad eller en gång om året. Här tänker du rätt att du behöver göra inställningar för nästa period om det är så att du vill att avsättningen/uppräkningen ska ske månadsvis. Ska den en gång per år tänker jag att det inte är någon stress. 🙂 Om du går in via Personal - Arbetstidsförkortning så kan du kika lite mer hur det ser ut. Här finns också bra information att läsa angående detta. Om du vill skapa dig en bild för hur beräkningen funkar, kan du välja att bocka i "underlag avsättning" och sedan förhandsgranska. Dessa värden samlas in under året och skickas alltså över till tidbanken när du väl väljer att göra den årliga avsättningen.
Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt i att du kan göra det manuellt också. När du använder de manuella lönearterna så samlas ju även det i tidbanken. Tycker du att detta känns klurigt går det att boka tid ihop med en av våra duktiga lönespecialister som kan hjälpa dig lägga in värdena och guida dig i hur allt funkar. Du är också varmt välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer