2020-11-17
06:58
1Gilla
Du har helt rätt, bra! Du måste skapa en journal först. Det är journalen som skapar verifikaten för de fakturor du gjort. När journalen är klar, kan du exportera. Mvh Lena
... Visa mer
2020-11-16
08:45
Hej,
Misstänker att detta beror på att du först behöver stå inne i ett företag. Om du börjar med att öppna Övningsbolaget och sedan välja:
1. Välj Arkiv – Säkerhetskopiering – Installera från säkerhetskopia.
2. Bläddra dig fram till mappen där säkerhetskopian finns.
3. Markera säkerhetskopian och klicka på Öppna. Nu visas en dialogruta med alla företag som finns på säkerhetskopian. Även om du har säkerhetskopierat flera företag kan du bara välja att installera ett av dem.
4. Markera det företag du vill installera och klicka på Nästa.
5. Ange till vilken mapp du vill installera företaget. Mappen får inte finnas sedan tidigare.
Mer om säkerhetskopiering finns att läsa i programhjälpen och avsnittet säkerhetskopiering. Får du inte detta att fungera så är du välkommen att skriva till mig igen eller så kontaktar du supporten så får vi kika på hur det ser ut hos dig.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2020-11-12
19:14
1Gilla
Hej Sofie,
Det skulle gå att lösa med Tid / Tid & Projektplanering.
Jag berättar gärna mer och kan visa hur det skulle fungera.
www.ekonomiakuten.nu
Kenneth
... Visa mer
2020-11-12
09:13
Hej,
Det jag menar är att du ska höra med Skatteverket om du ska betala ut en milersättning skattefritt eller om de har några synpunkter på hur du ska hantera detta. Sedan lägger du in det på den anställdas lönespecifikation. Använder du Visma Lön kan du i så fall använda dig av lönearten 1232 - Milersättning endast skattefri del.
Hör gärna av dig när du fått information från Skatteverket så jag vet att det löst sig för dig! /Tinna
... Visa mer
2020-11-12
08:18
Godmorgon,
Hur du låser upp din deklaration kan du läsa om längst ner i hjälpavsnittet Inlämning av deklaration.
Ha en fin torsdag! /Tinna
... Visa mer
2020-11-10
11:45
Har fått en faktura på totalt 676:-. där sjukvårdsförsäkringen utgör 605:- och ska förmånsbeskattas med 60% + olycksfallsförsäkring är på 71:-, där står det inget om förmånsbeskattning. Vilka konton måste jag lägga upp i programmet? /Annette
... Visa mer
2020-11-09
09:19
Hej!
Det har gått ett par dagar sedan du skrev så nu hoppas jag att det har löst sig för dig. Skulle du fortfarande uppleva något problem att det tar långt tid att logga in så testa att stänga ned webbläsaren och öppna på nytt, eller rensa cache.
Ett annat tips är att prenumerera på driftsinfo så får du ett mejl när vi har pågående incident.
Logga in på forumet och gå in på det produktområde (eEkonomi) du vill följa, välj fliken Driftinfo - klicka på prickarna uppe till höger och välj Prenumerera så får du ett mejl om vi har problem med tjänsten.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2020-11-06
11:22
Hej!
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig i denna fråga och jag tror ändå att du behöver ställa din fråga ännu en gång till Skatteverket och förklara exakt hur det ligger till.
Gillar inte att inte ha koll och att ge negativa besked men så får det bli denna gång. Som jag skrev innan så hoppas jag att det löser sig på bästa sätt för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-11-05
11:58
2 Gillar
Hej Lotta,
Förslaget du fick från Davor är fungerar fint om du lägger in artikeln i ett paket, men inte om du lägger upp den som fristående artikel. Det fungerar mellan offert och order men sedan kommer bocken tillbaka på fakturan och jag tror att det beror på att funktionen "skriv" är framtagen för paketartiklar.
Vad du skulle kunna testa är fältet "Kommentar" som finns både på offert, order och faktura. I fältet för Kommentar kan du göra en anteckning på maximalt 120 tecken. Texten visas enbart här, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden. Om det finns en kommentar på offerten eller ordern följer den med till kommentarfältet på fakturor.
Prova gärna detta i Övningsbolaget så slipper du testa i ditt skarpa bolag.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2020-11-05
10:49
2 Gillar
Hej Sara,
Det finns en funktion för att hämta nya projekt och du kan läsa mer om den i avsnittet Hämta nya projekt från Visma Tid Smart/Pro, kommando som du även hittar i programhjälpen för Visma Administration.
Funktionen kom i version 2020.1 av Administration så jag vill även passa på att slå ett slag för att uppdatera om du inte redan har hunnit göra det. 🙂
Har du några fler frågor eller funderingar är välkommen att höra av dig igen, antingen här i forumet eller till våra duktiga kollegor på supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-11-02
16:57
1Gilla
Hej!
Som jag tolkar den information som finns att läsa så kan detta variera mellan företag och är en överenskommelse mellan företaget och de anställda. Viktigt är såklart att vara rättvis och hantera alla ärenden på samma sätt. Så om du ska göra ett brutto- eller nettoavdrag är något som ni själva behöver ta ställning till.
Hittade bra information på Skatteverkets hemsida men ibland kan Skatteverkets information kännas tung och i så fall kan det kanske kännas lättare att läsa Vismas löneskola som du hittar på vår hemsida. Alla våra löneguider når du via länken ovan. Du behöver endast registrera en e-postadress så får du dessa guider direkt till din mejl. I avsnitt 8 behandlas just Förmåner och löneväxling.
Ha en fin kväll! /Tinna
... Visa mer
2020-11-02
11:10
Hej!
Har Visma Kreditupplysning fungerat för dig tidigare eller är det första gången du ska använda tjänsten? Om det är första gången så kommer du att behöva göra ett par inställningar samt att den som är administratör hos er behöver godkänna avtalsvillkoren. Du kan läsa mer i hjälpavsnittet Visma Kreditupplysning.
Har det fungerat tidigare men slutat att fungera tror jag att det bästa är om du vänder dig till mina kollegor på supporten så får vi kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2020-11-02
10:48
Hej Lotta,
Att skapa mappar för att organisera och hålla koll låter som en utmärkt idé. Kan bara hålla med dig om att det är mycket att hålla reda på och sedan är man ju rädd att missa någon faktura.
Om det är någon annan användare som har hittat ett bra sätt att organisera fakturor och andra dokument så är ni varmt välkomna att skriva ett inlägg i tråden och tipsa oss andra.
/Tinna
... Visa mer
2020-10-21
10:39
Hej,
Hanteringen i eEkonomi ser jag att du har full koll på. Hittade denna texten hos Skatteverket och tolkar det som om du skulle tillämpa "normal VMB" men skulle nog ändå vilja att du slår dem en signal så får du svart på vitt 🙂
Förslag på inköpskonto:
Konto 4220 - Inköp VMB varor (normal VMB)
Konto 4221 - Inköp VMB varor (förenklad VMB)
/Tinna
... Visa mer
2020-10-19
08:09
Hej Neosan1,
Självklart ska vi hjälpa dig att leta efter företaget så ta kontakt med mina kollegor på supporten så får vi koppla upp och titta på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att höra av dig och jag hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-10-14
15:47
1Gilla
Tack för ett suveränt svar!!
... Visa mer
2020-10-08
08:09
Hej Helena!
Åh vad härligt att det gick att lösa så smidigt.
Ha en fin dag önskar Jenny & Tinna
... Visa mer
2020-10-06
22:16
1Gilla
Tack !
... Visa mer
2020-10-05
16:07
3 Gillar
Julbord och julfester för personal och styrelsemedlemmar är alltid uppskattade inslag i företaget. Men har du koll på hur bokför och vilka momsavdrag som gäller?
En julfest för personalen klassas som personalrepresentation. I vårt användartips Bokföra representation ger vi flera exempel samt förklarar skillnaden mellan avdragsgill och ej avdragsgill representation.
Bjuder du kunder, styrelsemedlemmar eller samarbetspartners på julbord räknas det som extern representation. För att få dra av momsen behöver du kunna visa att ni diskuterat affärer under julbordet – därför är det viktigt att dokumentera detta.
Ett bra sätt är att spara en agenda och göra enkla anteckningar från era affärssamtal. Med rätt dokumentation blir både julstämningen och bokföringen i ordning.
Vad är avdragsgillt och var går gränsen?
När du bokför julbord och julfest är det viktigt att känna till följande regler:
Maten: Kostnaden för julmaten är inte avdragsgill, men företaget får dra av moms på upp till 300 kronor inklusive moms per person. Moms över detta belopp blir en kostnad.
Familjemedlemmar: Vid personalfester är kostnader för anställdas familjer samt tidigare anställda avdragsgilla inom samma beloppsgränser.
Kringkostnader: Utgifter för musikunderhållning, lokalhyra eller hyra av porslin är avdragsgilla med 180 kronor plus moms per person. Detta gäller för max 2 personalfester per år.
Lyxrepresentation: Var uppmärksam på att särskilt påkostade personalfester kan klassas som lyxrepresentation och ska då förmånsbeskattas, vilket ökar kostnaderna för företaget.
I vår artikel Representation - Vad är det? - Allt du behöver veta! kan du läsa mer om vilka regler som gäller vid representation, vad du får dra av och vilka belopp som är aktuella.
Vilka regler gäller för alkohol och julbord - Är alkohol avdragsgillt?
Vid representation får du dra av kostnader för alkohol, men bara när den ingår tillsammans med mat på samma nota. Kom ihåg att notan inte kan bestå av enbart drycker – det behöver vara en rimlig balans mellan mat och dryck för att avdraget ska godkännas.
Ska du bokföra julbord i en enskild firma?
Tänk på att i en enskild firma får du inte dra av kostnader för julbord och andra personalfester.
Tycker du att det är svårt med representation och momsavdrag?
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om representation samt få hjälp med att räkna ut momsavdraget. Tänk på att det skattefria beloppet kan variera mellan åren så ta för vana att titta på Skatteverkets hemsida inför varje år. Dags att bokföra julbord och julfest samt andra kostnader kring festligheterna?
Bokföra julbord:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
2641 - Ingående moms
x
7632 - Personalrepresentation, ej avdragsgill
x
Bokföra kringkostnader i samband med julbord:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
2641 - Ingående moms
x
7631 - Personalrepresentation, avdragsgill
x
Bokföra hotellövernattning i samband med julfest på annan ort:
Planerar ni att ha julfesten på annan ort? Kom ihåg att du behöver bokföra både resan och hotellövernattningen separat. Dessa kostnader hanteras enligt särskilda regler och ska registreras utöver själva julfestens kostnader.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
2641 - Ingående moms
x
5831 - Kost och logi i Sverige
x
Bokföra resor i samband med julfest på annan ort:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
2641 - Ingående moms
x
5810 - Biljetter
x
Bokföra julbord i Spiris
Så här ser en leverantörsfaktura avseende julbord för 20 anställda ut i Spiris.
Vill du ha mer jul? Missa inte tipset Bokföra julklapp och julgåva till anställda och kunder Saknar du någon kontering eller har frågor? Skriv till oss i forumet - vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2020-10-05
06:13
1Gilla
Om du söker på arne viklund kommer maskinen leta efter arne mellanslag viklund. Därför får du ingen träff. Söker du på enbart viklund kommer Arne fram, men även andra med det efternamnet. Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-01
11:53
Hej Catarina,
En funktion som du skulle kunna använda är Noteringar/personliga noteringar. Då får du en påminnelse när du skapat lönekörningen och klickar in på den anställdas lönebesked. Hoppas det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-10-01
10:57
1Gilla
Hej Sara,
Eftersom du driver du en enskild firma har jag utgått från det när jag svarat på din fråga. Om du har haft utgifter kopplade till ditt företag innan själva registreringen har du rätt att göra avdrag för kostnaderna i din bokföring. Det kan till exempel vara att du har köpt en dator eller ett verktyg för att använda i din enskilda firma. Dock får du inte göra avdrag för momsen eftersom du inte var momsregistrerad vid inköpstillfället. Du bokför alltså 1910 direkt mot ett kostnadskonto utan att ta upp momsen.
Om du däremot hade haft ett aktiebolag så hade du kunnat dra av moms från företagets registreringsdatum hos Bolagsverket. Vad gäller tidpunkten för när du ska bokföra så kan du läsa mer om det på Skatteverkets hemsida rättslig vägledning, i stycket Tidpunkt för bokföring.
Vill även slå ett slag för vår artikel Starta eget företag - komplett steg för steg-guide om att starta företag där du får du många smarta tips, en grym checklista och mycket mer.
På Skatteverkets hemsida kan du också läsa mer om för olika avdrag och regler kring dessa.
Lycka till med ditt företagande och välkommen att höra av dig om vi kan hjälpa dig med något.
Tinna
... Visa mer
2020-10-01
10:19
Hej,
Precis som Lena skriver så måste du noga kontrollera vilket bolag som är det korrekta och sedan radera det felaktiga. Innan du raderar rekommenderar vi att du gör en säkerhetskopia så har du hängslen och livrem.
/Tinna
... Visa mer
2020-10-01
09:29
Hej,
För att arbetstidsförkortningen ska synas på lönebeskeden behöver du göra en avsättning. I programhjälpen Arbeta med arbetstidsförkortning står precis hur du ska göra. Uppstår det några frågor eller funderingar så är du välkommen att höra av dig antingen till oss eller till supporten.
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2020-10-01
08:05
1Gilla
Hej,
Tror att du kan ha nytta även av hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärt om. Precis som Carina skriver kommer de anställda att stå utan lön en månad men det har säkert du och ert fackliga avtal informerat de anställda om i god tid.
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2020-10-01
07:59
Det låter bra! Tack för att du återkopplade så vi vet hur det går för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-09-30
15:03
Hej! Jag har startat en leasing av en maskin (en liten hjullastare.) och undrar om jag bokför rätt enligt nedan? Jag har enskild firma (bokför i eEkonomi Smart) Första fakturan/ förhöjda hyran 12500kr 2440 (levs.) K.12500kr 2641 (moms) D.2500kr 1720 (leasing) D.10000kr Leasingavgift/ månad 2440 (levs.) K.2967kr 2641 (moms) D.593kr 5212 (Leasing maskin) D.2374kr tänker köpa ut eller hyra nytt efter leasingavtal avslutas. Mvh Håkan
... Visa mer
2020-09-30
11:25
Hej Trikem10,
För att lösa detta behöver du antingen arbeta i Visma Administration 2000 och göra justeringen i rapportgeneratorn själv eller så får du kontakta någon av våra duktiga partners som kan bygga en rapport åt dig. Väljer du att försöka själv så kan du kanske ha användning av programhjälpen och avsnittet Skapa rapport via rapportgeneratorn.
Vill du komma i kontakt med en av våra duktiga konsulter? Sök upp dem på kartan längst ner på sidan partners och återförsäljare eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.
/Tinna
... Visa mer
2020-09-25
09:11
1Gilla
Hej,
Eftersom dina rot- och rutfakturor är till privatpersoner så bör beloppen vara inklusive moms.
/Tinna
... Visa mer
2020-09-24
11:27
Hej @Fd medlem
Det är inte helt lätt att svara på din fråga ska jag erkänna. Vi har tråden Bokföring av såld leasingbil + nyinförskaffad leasingbil som hänvisats till i denna tråden innan, den ger iallafall bra exempel på konton vid försäljningen. Men sen blir det lite svårare eftersom mycket beror på hur avslutet av leasingen har gjorts. Har du köpt ut bilen från leasingföretaget och ska sälja den vidare? Har du bokfört det inköpet och med vilka konton? Hanteringen av leasing-avslutet har olika påverkan på momsen och jag tycker faktiskt du ska vända dig till en redovisningskonsult i frågan så allt blir rätt och riktigt gjort, hjälp med att hitta en byrå kan du få via vår sida Hitta redovisningsbyrå.
Finns det andra användare i forumet som har bra koll på situationen så är det såklart välkommet att flika in här. 🙂
Lycka till!
/My
... Visa mer
2020-09-24
11:14
2 Gillar
Jag vet inte än om det fungerar eftersom jag är klar med löneberäkningen den här månaden, testar det på nästa lönekörning som är i oktober. Vi hade fel inställningar i programmet så Elias-Visma ändrade dem, han tyckte inte att det var nåt konstigt med vårt avtal (teknikavtal) . Tack för visat intresse 🙂
... Visa mer
2020-09-24
08:52
Hej Emma,
Vi har inget fel i tjänsten som gör att det blir dubbelt men vi vill gärna komma i kontakt med dig nästa gång du upplever att det händer. Tag då kontakt med supporten så får vi titta på hur det ser ut hos er.
Välkommen!
Tinna
... Visa mer
2020-09-23
13:53
3 Gillar
Hej Lena Återigen så är leverantörsfakturan från 2013 så jag kan och ska inte justera en diff på det bokföringsåret. Men jag hittade rutan som Tinna menade och har gjort en direktbetalning. Diffen som nu uppstod var i motkontot, i det här fallet kassan, men jag har bokat bort denna diffen nu på dagens datum dvs. samma datum som den nya direktbetalningen av diffen är bokförd mot så problemet är löst.
... Visa mer
2020-09-23
09:04
Hej Hans,
Denna fråga har vi jättesvårt att svara på här i forumet. Dels är det 11 år sedan och dels beror egenavgifterna på vilka övriga val du har gjort för karensdagar och liknande.
Mitt förslag är att du vänder dig till en redovisningsbyrå för bästa hjälp.
På verksamt.se finns information om egenavgifter och vilken vad som gäller 2020.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2020-09-22
10:53
Hej Kalle,
Klurig fråga men jag ska försöka hjälpa dig. Det du behöver göra är att öppna klienten utanför Byråstöd en gång och aktivera behörighetskontrollen. Sedan skapar du upp en integrationsanvändare.
Du skapar en integrationsanvändare i Visma Administration så här:
Gå in i Visma Administration.
Arkiv -> användare.
Aktivera behörighetskontrollen.
Högerklicka på en användare i listläget ( eller skapa en ny användare som har fulla behörigheter i programmet) välj att sätta den som integrationsanvändare.
Testa att logga in med användaren i Administration.
Starta Ascendo och fyll i inloggningen för användaren ovan i inloggningsrutan som (om den) dyker upp. När du loggat in en gång slår du av behörighetskontrollen igen.
Om detta inte fungerar eller om du behöver ytterligare hjälp i ärendet rekommenderar jag att du vänder dig till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
/Tinna
... Visa mer
2020-09-21
08:54
1Gilla
Antar att du då lagt upp marken i anläggningsregistret, eller? Om det är så du gjort så går det alldeles utmärkt att dela upp en tillgång. Åtminstone när det gäller övriga tillgångar, det har hänt oss några gånger där fordon fördelats mellan chassi och påbyggnad vid byte av chassit. Om det är fallet så markerar du tillgången, går till "kommando" och väljer "dela tillgång". Bör funka. Återkom annars och lycka till!
... Visa mer
2020-09-15
09:03
2 Gillar
Den var lite klurig, men det är ju en tjänst som utförts i Sverige och hade den varit momspliktigt hade du måst debiterat moms på tjänsten. Detta är ingen export av tjänst/vara. Men kolla med Skatteverket, men den skall nog faktureras utan moms och ingen EU deklaration (blir ju problem i eEkonomi här)
... Visa mer
2020-09-14
14:31
Hej Kalle,
Tänker att du behöver slutbetala din leverantörsfaktura så saldot på den blir noll och så att den därmed försvinner ur din leverantörsreskontra. I och med att du inte har använt ett inköpskonto vilket är vanligast att man gör på en leverantörsfaktura så rekommenderar jag att du gör såhär:
Hör med din redovisningskonsult vilket konto du ska lägga de sista 50 000 kronorna som finns kvar på fakturan. Sedan kan du gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Gå in på aktuell faktura - Betalningar - Ändra betalstatus och slutbetala fakturan. Då kommer programmet att boka 2440 mot det konto du väljer och värdet på ditt inventarie kommer inte att minska.
Tinna
... Visa mer
2020-09-14
11:41
1Gilla
Hej Rasmus,
Ursäkta att du har fått vänta på svar. Jag har kollat upp hur programmet fungerar och du kommer behöva skapa en manuell verifikation och boka om själv enligt rådet du fått från din redovisningskonsult.
Tinna
... Visa mer
2020-09-14
11:26
Hej Cantab,
När du klickar på Beställning av registerkonvertering från Excel till Visma Administration och sedan på konvertera kundregister så kommer du automatiskt att landa på Konvertera kundregister från Excel till Visma Administration. Det är många fält att fylla i men när det väl är gjort kommer mina duktiga kollegor på supporten att fixa sammanslagningen galant.
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2020-09-11
08:50
Hej Sunnis,
Då tror jag att ni skulle kunna använda er av något som vi benämner som terminalläge i Visma Lön Anställd. Då kan alla anställda stämpla in och ut på en gemensam dator eller iPad. Terminalläget kan även användas för anställda som vill stämpla in och ut från sin dator utan att behöva logga in i Visma Lön Anställd. I vår hjälptext Terminalläge i Visma Lön Anställd kan du läsa mer om hur det fungerar och hur du går tillväga.
Trevlig helg!
Tinna
... Visa mer
2020-09-07
08:23
Hej!
Denna frågan är nog bäst att du ställer till Skatteverket så allt blir rätt och riktigt.
Ha en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-09-04
10:34
Hejsan!
Då är jag med på vad som skett. Då har du gjort en omstart av eEkonomi och sedan importerat en SIE-fil med din bokföring. Värdena för ingående balans hämtas från den utgående balansen i balansräkningen per sista dagen för föregående räkenskapsår, det görs automatiskt av Visma eEkonomi.
Om jag tolkat det rätt så har du nu skapat ett räkenskapsår från okt 2018-dec 2019 (år 1), när du sedan skapar ett nytt räkenskapsår för 2020 (år 2) ska den utgående balansen år 1 automatiskt föras över till den ingående balansen år 2. Du kan gå till Bokföring - Kontoanalys så kan du kontrollera dessa saldon. Är det här du inte tycker det stämmer eller vart mer exakt står du i programmet när du reagerat?
Återkom gärna! 🙂
/My
... Visa mer
2020-09-02
08:41
Hej Lena,
Det är egentligen inte jättestor skillnad mellan Lön 300 och Lön 600 förutom att Lön 600 har ett gäng funktioner och lite fler möjligheter men jag hoppas och tror att du kommer trivas även i Lön 300.
För att du ska kunna välja rätt semestervillkor så får du en länk till dokumentet Beräkning semestervillkor så får du kontrollera så beräkningarna matchar ditt avtal. Nyckel till %:en ligger under Arkiv - Inställningar - Semester och dubbelklicka in på semestervillkoret men det vet jag redan att du känner till 🙂
Ha en fin dag
TInna
... Visa mer
2020-08-31
12:18
Härligt att det löste sig Lena!
Vill även passa på att tacka dig för alla fina bidrag och lösningar som du ger här i forumet.
TInna
... Visa mer
2020-08-28
12:21
Hej Ronny,
Gör så att du tar kontakt med supporten så får vi koppla upp och se hur det ser ut hos er.
Välkommen att höra av dig!
Tinna
... Visa mer
2020-08-28
09:32
1Gilla
Hej Olle,
Avsättning till periodiseringsfond gör du i modulen Deklaration/Årsredovisning - Deklaration - Resultatplanering. Ett aktiebolag får göra avdrag/avsättning till periodiseringsfond med högst 25% av överskotten av näringsverksamheten.
Du kan läsa mer om periodiseringsfonder och vilka regler som gäller på Skatteverkets hemsida.
Samtidigt som du låser deklarationen för ditt aktiebolag skapas en verifikation med årets resultat, skatt och periodiseringsfond. Denna förs automatiskt över till Visma eEkonomi och om du skulle låsa upp deklarationen så vänds verifikationen i Visma eEkonomi.
På vår hemsida hittar du både en film och en toppenbra checklista som du kan följa när du ska skapa företagets deklaration i Visma eEkonomi.
Vilka siffror du ska välja och vilka "tak" som gäller vågar jag inte svara på utan där vill jag att du tar kontakt med en redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt samt så fördelaktigt som möjligt för dig .
Behöver du hjälp att hitta en redovisningskonsult så har vi flera duktiga kandidater här i forumet och du kan även få hjälp via vår hemsida - Hitta redovisningsbyrå.
Tantiem bokförs på 7222 debet och 2823 kredit under Bokföring - Verifikationer.
När utbetalningen sker registrerar du det under Kassa- och bankhändelser genom att matcha beloppet mot Övrigt uttag - Egen kontering och välja upp konto 2823 i debet för att nolla ut skulden.
Trevlig helg!
Tinna
... Visa mer
2020-08-27
08:34
Hej Carin,
Programmet har inte stöd för två olika skattesatser i obeskattade reserver och skulle du ändå behöva ha det får du manuellt räkna ut ett genomsnitt av de olika skattesatserna.
/Tinna
... Visa mer
2020-08-26
08:24
Hej Helena,
En checklista för hur du kan flytta anställda mellan företag i Visma Lön 600 bjuder vi gärna på och hoppas den kan vara ett stöd för dig. Säkerhetskopiera noga innan du drar igång projektet och krydda med lite tålmodighet så fixar du det.
I checklistan finns även instruktioner för hur du gör för de anställda som använder t ex Lön Anställd.
/Tinna
... Visa mer
2020-08-18
10:29
Hejsan!
Såklart ska jag hjälpa dig reda ut detta. Jag ser att du har skapat ett annat inlägg där du ställer samma fråga. Där har @Lovisa - Revidera i Bohuslän har gett dig bra svar. Eftersom det verkar kört ihop sig något kan det vara bra att gå efter Lovisas förslag att starta om Visma eEkonomi och börja om. Frågan beror på Visma eEkonomis programhantering och därför tycker jag vi fortsätter med din frågeställning i din tråd Bokföra betalning i efterhand med privata pengar för att samla det på rätt ställe.
Jag tror att du har ett Aktiebolag av vad jag sett på ditt kundnummer, i vår film Bokför inköp med privata pengar i Visma eEkonomi - Aktiebolag finns mer exakta instruktioner om hur detta hanteras. Men som sagt, kolla över möjligheten för att börja om, känns något oklart kring just denna frågeställning får du gärna återkomma i din andra tråd så hjälper vi dig vidare där. 🙂
Ha en fin tisdag!
/My
... Visa mer
2020-08-07
11:11
Hej!
Om du endast arbetar med Visma Administration så är det inga tekniska hinder för att du har Windows 7 på klient och nyare operativsystem på serverdatorn då sql-servern installeras på servern. Om operativsystemet på servern är av nyare modell som stödjs av Sql 2017 så är det alltså Sql 2017 som kommer installeras. Jag förstår att det finns anledningar till att man vill ha kvar windows 7 som operativsystem, men vår rekommendation ur säkerhetssynpunkt är ändå alltid att du uppdaterar till ett nyare operativsystem även om det inte är ett tekniskt hinder.
Den här tråden behandlar Visma Administration, men jag vet att det även finns kunder som läser dessa trådar och som använder andra av våra program där förutsättningarna kan vara annorlunda. Vi kommer lägga ut mer generell information när det närmar sig släpp, men jag vill ändå göra ett inlägg angående detta i denna diskussion. Är det så att du exempelvis arbetar via Byråstöd så installeras sqlservern även på klienterna och då fungerar det inte att köra Sql 2017 om du har Windows 7. Vi har även genom våra tester märkt att det kan upplevas något långsammare att arbeta i Byråstöd om det är så att klienterna kör Sql 2014 (dvs om du har Windows 7) och servern har Sql 2017.
/Joanna
... Visa mer
2020-08-03
09:55
Hej Roger!
Ytterligare ett företag till Visma eEkonomi smart kostar 89 kr/ månaden. Du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten så kan vi hjälpa dig.
Vad det gäller tillstånd för dig att hjälpa din far med bokföringen så verkar inte det behövas enligt den information jag fått fram. Däremot så förstår jag det som att det oavsett vem som sköter bokföringen alltid är den som har den enskilda firman som ansvarar för att bokföringen blir rätt och riktig. Läs gärna mer på skatteverkets hemsida Bokföring - Vad kräver lagen?.
Hoppas detta hjälper dig att komma igång, känns något oklart får du gärna återkomma. 🙂
/My
... Visa mer
2020-07-30
13:39
Hej Anders,
Du kan ångra momsredovisningen så länge du inte har låst ditt bokföringsår och du ångrar alltid dina momsredovisningar i kronologisk ordning. När du går in under Bokföring - Momsredovisning är det viktigt att du i listläget klickar till höger under Åtgärder och inte på själva verifikationen som du ser till vänster. Här tänker jag att du bör kunna välja Ångra under Åtgärder.
Om det inte stämmer vill jag be dig ta kontakt med mina kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp sig och kontrollera hur det ser ut hos dig.
Välkommen att höra av dig!
Tinna
... Visa mer
2020-07-30
13:39
Hej Daniel,
Det är som sagt lite fel att konto 2013 används i ett aktiebolag så jag får nog be dig kolla med din redovisningskonsult vilket konto han/hon råder dig att använda istället. Men börja med att du själv går igenom din bokföring och felsöker enligt min kollega Cecilias förslag längre ner i tråden.
Tinna
... Visa mer
2020-07-30
13:39
Hej Patrik,
Här kommer en checklista gällande moms i Visma eEkonomi. Jag hoppas och tror att den kan hjälpa dig i din frågeställning. Annars är du självklart välkommen att höra av dig igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-30
12:49
Hej Hannes,
Jag tänker att du behöver börja med att följa Hannas tips i inlägget och försöka lokalisera vad det är du har missat 🙂 Behöver du hjälp att gå i genom din bokföring får du ta kontakt med en redovisningskonsult.
Saknar du redovisningskonsult vet jag att vi har många duktiga redovisningskonsulter här i forumet som kanske har tid att att ta ett uppdrag eller så kan du hitta en via vår hemsida - Hitta redovisningsbyrå.
Lycka till!
Tinna
... Visa mer
2020-07-30
09:57
Hej Gisela,
Fy vad tråkigt att sådant ska behöva hända men jag är glad över att du fått dina pengar tillbaka. Min rekommendation är att du bokför samtliga transaktioner som skett på företagskontot både dina egna insättningar, bankens ersättning och alla uttag som skett. Lite osäker på om du hade planer på att ta ut de 15 000 kr som du gjorde en egen insättning av så jag skrev med en kontering för säkerhets skull.
För att särskilja den fordran som du behöver boka upp kan du kopiera konto 1680 Kortfristig fordran och döpa om det nya kontot till något i stil med Fordran kortbedrägeri.
För att bokföra egen insättning i en enskild firma
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
15 000
2018 - Egna insättningar
15000
För att bokföra kortbedrägeriet
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
15 000
168x - Fordran kortbedrägeri
15 000
För att bokföra ersättningen från banken
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
15 000
168x - Fordran kortbedrägeri
15000
För att bokföra eget uttag från en enskild firma
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
15 000
2013 - Eget uttag
15 000
Har du några följdfrågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-29
11:20
Hej AnneRos,
Tack för att du återkopplade. /Tinna
... Visa mer
2020-07-29
09:08
Men du då tycker jag att du ringer supporten så kan de koppla upp och kolla vad som ställer till det för dig för så kan du inte ha det. Om du vill får du gärna återkoppla i forumet sedan så jag vet att det har löst sig för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-29
08:29
Hej och välkommen till forumet!
Vi har tagit fram en instruktion Kom i gång med inköp som jag tror kommer vara ett bra stöd för dig. Prova och hör gärna av dig till supporten eller till oss i forumet om du fastnar i något moment.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-28
17:55
1Gilla
Det är jag som ska tacka efter all hjälp ni ger 🙂
... Visa mer
2020-07-27
11:50
Hej Andreas,
När du står i listläget där du ser alla dina pågående order så kan du klicka i rubriklisten för orderdatum för att sortera dem i datumordning. Däremot finns det inte någon utskrift som tar fram dina pågående order men jag vet att vi har en tråd där vi samlat lite olika önskemål gällande både och plocklista och orderlista i eEkonomi.
Du kan följa det önskemålet genom att klicka på de tre små prickarna högt upp i inlägget och välja prenumerera.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-27
11:17
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2020-07-27
09:49
1Gilla
Vi får se hur det blir... 🙂
... Visa mer
2020-07-27
09:49
Hej Bosse,
Det behöver du nog kolla upp med Skatteverket så det blir korrekt och om du vill får du gärna återkoppla i tråden vad du fick för svar.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-27
09:12
Hej Davor,
ProjektID är ett nyckelfält som du dessvärre inte rår på att ändra inifrån Administrationsprogrammet utan du får, precis som du skriver, laborera i SIE-filen i Anteckningar eller liknande program.
Hoppas det inte är alltför många projekt i din fil.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-27
08:06
Hej Lena,
Tack för återkopplingen och fungerar det fortfarande inte när du provar igen så kasta dig vet du att supporten gärna kollar på hur det ser ut.
Vill även passa på att säga hur glada vi är för att du är så aktiv i forumet. Toppen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-23
09:29
Hej Jan,
Jag har stämt av din fråga med mina kollegor och vi har kommit fram till att det är en svår fråga att svara på direkt eftersom det är ganska många regler gällande villkorlig aktietillskott. Våra rekommendationer är att du tar kontakt med din redovisningskonsult för bästa hjälp.
När det gäller återbetalning så ska det ske vid årsstämman och det ska påverka det konto som du har bokfört på men eftersom du har bokfört resten på 2091 så ser det rätt ut men vi vill ändå uppmana dig att ta hjälp av din redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-21
11:43
1Gilla
Toppen och stort tack för återkopplingen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-20
10:56
Hur stor är din FTGxx mapp med "allt" material? Själv har jag 8 GB data som vid backup blir 2 GB. då har jag med kundfakturor och leverantörsfakturor som kommer från Autoinvoice med i detta material.
... Visa mer
2020-07-20
09:01
1Gilla
Hej Anna,
Våra löneprogram har inte stöd för beräkning av ferielöner men däremot finns det en integrationslösning, Skolboxen för beräkning av ferielön som jag vet att flera av våra kunder som tillämpar ferielön använder sig av. Precis som Carina skriver rekommenderar även jag att du vänder dig till er arbetsgivarorganisation eller fackliga avtal med frågor rörande hur beräkningarna ska se ut så att allt blir rätt och riktigt.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-17
08:19
Hej Anders!
Tack för återkopplingen. Skönt att du fått tag på mina duktiga supportkollegor för då vet jag att du är i goda händer. Ärenden liknande detta löser vi bäst via supportkanalen så nu ska du ser att det snart fungerar.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-16
11:16
1Gilla
@Fd medlem,
Precis som Carina skriver så behöver vi ha mer information för att kunna hjälpa dig. Hör gärna av dig så hjälper vi dig gärna.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-16
10:23
1Gilla
Alright, supporten är informerad och de verkade hålla med om att det är en bugg. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2020-07-16
09:28
Hej DanFos, Jag förstår att detta är en funktion ni gärna hade sett i programmet men så som det ser ut i dagsläget så finns detta inte med inom det närmaste som en tänkt förbättring. Programmet uppdateras löpande nästan varje vecka med mindre fixar och förbättringar så det är inte omöjligt att funktionen kommer finnas framåt. Dock är den som sagt inte planerad just nu. / Emil H
... Visa mer
2020-07-14
12:06
2 Gillar
En liten inflik bara att när appen är nedladdad och du kommit igång så är det smidigt. Lite krångligt innan allt är klart bara. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-07-14
08:56
Hej Malin,
Skönt att du löste frågan med aktivering av digital inlämning. Här kommer lite kompletterande information och framför allt en länk till vår FAQ som jag hoppas och tror kan vara till nytta framöver.
Fastställelseintyget kan inte signeras med Visma Sign och lämnas till Bolagsverket. Fastställelseintygen ska vara ett original. Lämnar du in årsredovisningen digitalt via exempelvis Visma Advisor Årsavslut eller Visma Bokslut signeras fastställelseintyget med Mobilt BankID på Bolagsverket.
Såhär skriver vi i vår FAQ gällande Visma Sign:
Om du arbetar med en tjänst från Visma som har funktionen årsredovisning så fungerar Visma Sign endast som en signeringstjänst. Detta innebär att du endast kan skicka årsredovisningen för signering via Visma Sign, själva inlämningen av årsredovisningen måste däremot ske via tjänsten som du arbetar i.
Önskar dig en härlig sommar!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:52
Hej TGC___,
Gör så att du tar kontakt med supporten och hänvisa till tråden så får vi koppla upp och kolla hur det ser ut hos dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:49
Hej på er,
Det finns, precis som min kollega My skriver tidigare i tråden, begränsning vad gäller redigering av noter. När det är markerat för digital inlämning går det inte att låsa upp och ändra fält vilket går fint att göra om det inte är digitalt bokslut.
Vi tar med alla input gällande detta till våra produktspecialister.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
11:24
Hej!
Kollade upp detta med en kollega som arbetar i Skatteprogrammet och fick tips om dokumentet Registrera aktiehändelser mm och till stycke Begränsningar i kalkylen - bara en avyttring kan registreras under aktuellt inkomstår. Som jag uppfattar det kommer du att behöva skapa en ny kalkyl så kommer det lösa sig sedan. Förstår att detta inte är optimalt men det är den lösning som finns idag.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
10:22
1Gilla
Hej,
Jag tycker det ser bra ut så. Och detta gäller även en kamera och dator förutsatt att de betingar ett nettovärde under ett halvt prisbasbelopp.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
09:44
Hej Greger,
Jag tolkar din fråga som det är någon form av tredjepartsprogram för rapporter som du söker men är inte helt säker 🙂 Är även lite fundersam på vilket av våra program ni använder.
På vår hemsida finns information under Hitta din integrationslösning hoppas du hittar det du söker där och annars är du välkommen att höra av dig igen med lite mer info så tar vi nya tag.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-13
09:22
Hej ellgeh,
Anar att du är nöjd och glad i Visma Administration och att det känns ovant att din kund har börjat använda eEkonomi. Vi får tillsammans hitta ett sätt som känns bra för för dig att arbeta på och så hoppas jag att det kommer kännas lite bättre framöver.
I Administration använder många av våra kunder sig av LB-filer för betalning av leveratörsfakturor och det kan du göra även i eEkonomi. I instruktionen Skicka betalningsfil (LB-fil) kan du läsa om hur detta går till.
Har din kund en aktiv bankkoppling kan du istället följa Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling.
Tveka inte på att höra av dig till supporten eller här i forumet.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
10:47
Hej Lena,
Förstår att det känns frustrerande men jag vill samtidigt tillägga att vi har inte slutat att utveckla för nämnda program även om det kanske upplevs så eftersom det händer så mycket spännande i eEkonomi. Dock är det precis som min kollega My skriver gällande byråprodukterna just nu.
Tack för ditt inlägg!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
09:28
Hej Helge,
Pratade med mina kollegor som arbetar med Visma Bokslut och som du säger så är detta inte åtgärdat ännu. Jag har framfört ditt meddelande till ansvarig och hoppas precis som du att detta åtgärdas inom kort.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-02
09:23
1Gilla
Tack så mycket.
... Visa mer
2020-07-01
11:18
Hej Lars,
Hörde att du redan fått svar av min kollega per mejl.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-01
08:13
1Gilla
Åh perfekt! Tack så mycket för hjälpen 🙂
... Visa mer
2020-06-30
08:23
1Gilla
Hej Langnas,
Du väljer själv var din säkerhetskopia ska sparas i samband med att du skapar säkerhetskopian. I instruktionen Säkerhetskopiera aktivt företag/alla företag beskriver vi hur du gör och det är när du klickar på knappen Bläddra som du kan du välja var du vill spara din säkerhetskopia.
När vi ändå pratar säkerhetskopiering vill jag passa på att även slå ett slag för att Ta systemsäkerhetskopia. En systemsäkerhetskopia använder du för att säkerhetskopiera de mallar, rapporter, teckensnitt, stiltyper och kontoplaner som du gjort själv, t ex egna utskriftsmallar för fakturor (Administration 500/1000/2000) och egna rapporter skapade via bokföringsrapportgeneratorn. Dessa kommer inte med i den vanliga säkerhetskopian.
Önskar dig en härlig tisdag och behöver du ytterligare hjälp är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller genom att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-29
10:16
Hej,
Jag har varit i kontakta med min kollega som ska ha mejlat ett svar till dig per den 25 juni där hon ska ha meddelat att vi inte i dagsläget saknar stöd för överkursfond under Eget kapital samt gett en tillfällig workaround.
Tills vidare får du hantera detta manuellt genom att skriva ut Årsredovisningen till Word, lägg till kolumn för Överkursfond och sedan rapportera till Bolagsverket manuellt.
Vår utvecklingsavdelning ser över möjligheterna att införa detta till kommande versioner.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-29
09:11
Hej Alltiallo,
Det är först när arbetsgivardeklarationen skapas som arbetsgivaravgifterna efter nedsättning beräknas så när du skapar den anställdas lönebesked så har inte nedsättningen skett och den berör inte den anställda utan endast företaget.
I avsnittet Varför visas inte tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter på lönebeskedet kan du läsa lite mer om detta.
Hoppas denna förklaring kan underlätta.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-08
11:21
Hej Niklola,
Kör på svaret du fick från @AccountantfromHell_singland och bokföringsmässigt gör det ingen skillnad om det var tre vinnare eller än en däremot kanske för husfriden 🙂
/Tinna
... Visa mer
2020-06-08
09:47
Hur har du konterat fakturan som du skickat till kund? Den borde ha konterats mot de konton du önskar, dvs fordran och ränta i kred och 1510 i debet.
... Visa mer
2020-06-08
09:44
Hej Marlen!
Det stämmer, det är "Ingen ny periodiseringsfond" som gäller när du har ett negativt resultat.
Ha en fin dag!
/Lisa
... Visa mer
2020-06-05
14:10
Nu när parkering vid arbetsplatsen inte ska förmånsbeskattas, retroaktivt från april t.om årsskiftet, hur ska detta redovisas? Vi har med det på lönespecifikationen som övrig förmån och skatt beräknas på förmånsbeloppet. Ska detta fortsatt vara med på lönespecifikationen? Än så länge dras det fortsatt skatt baserat på förmånen. Kommer Visma lön (300) uppdateras eller ska förmånen inte tas med på den anställdas lönespecifikation?
... Visa mer
2020-06-04
08:45
Hej Andreas,
Jag har hört mig för bland kollegor som har mer erfarenhet inom ämnet än vad jag har och det svar jag fått är att detta beror förmodligen på en fjärrskrivbordsinställning. Min rekommendation är att du vänder dig till din it-tekniker så löser hon/han det säkert.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-06-02
09:56
Hej Katarina,
Ser att du har blivit kontaktad av en kollega till mig och vi fortsätter ärendet i den kanalen. Jag beklagar att detta inträffat och såhär ska det självklart inte vara.
/Tinna
... Visa mer
2020-06-01
10:19
Hej!
Du skriver att fakturan är korrekt bokad med konto och belopp men det kan den ju inte vara om du har en differens. Som jag tolkar dig har du skapat en fullbetalning av fakturan i programmet så saldot är noll men i verkligheten har du betalat 54 kr för lite till din leverantör - stämmer det?
Om du önskar korrigera detta behöver du ångra matchning av bankhändelsen och det gör du under Kassa- och bankhändelser. Sedan får du bokföra en delbetalning av leverantörsfakturan och när du i maj sedan gör betalningen av de resterande 54 kronorna så matchar du mot leverantörsfakturan så den blir slutbetald.
Ett tips kan vara att alltid göra betalningarna av fakturor via Kassa- och bankhändelser och antingen kopiera och klistra in ditt kontoutdrag från banken eller ha en bankkoppling så slipper du liknande felaktigheter i fortsättningen.
Hoppas detta kan hjälpa dig och tänk på att du är alltid välkommen att höra av dig igen om det uppstår några frågor eller funderingar.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-27
11:33
1Gilla
Hej Lars!
Jag är lite osäker på var i fakturautskriften du menar. Men du kan, precis som Tinna sa, skapa en artikel som heter montagekostnad och lägga in den på fakturan precis som du gör med övriga artiklar. Blir det rätt då? Återkom gärna annars så ska vi se om vi kan lösa det åt dig.
Med vänlig hälsning
Lisa
... Visa mer