2020-05-11
10:24
Hej Åsa,
Är lite nyfiken på vilken löneart du använde för att lägga in förskottet på lönespecifikationen. La du in löneart 1142 Löneskott skatteavdrag 30% så kommer ditt löneprogram lägga in en systemlöneart 9101 Löneförskott på föregående lön automatiskt för att justera förskottet på nästa lönespecifikation du skapar till den anställda.
Programmet kommer även hjälpa dig med bortbokningen från 1610 när du läser in bokföringsunderlaget i ditt bokföringsprogram.
Har du använt någon annan löneart så återkom gärna 🙂
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2020-05-08
10:07
Hej Tobias,
Kul att du använder tjänsten Visma Betalt Direkt. Vi har skapat instruktionen Visma Betalt Direkt där du kan få svar på i princip alla frågor och funderingar som kan uppstå.
Under stycket "När du sålt fakturan" - hur matchar jag betalningen mot fakturan - kan du läsa följande: I de flesta fall klarar programmet att matcha betalningar för fakturor automatiskt. Om du behöver matcha betalningen för fakturan manuellt gör du det under Kassa- och bankhändelser på fliken Ej bokförda bankhändelser. Om transaktionen inte har matchats automatiskt klickar du på Matcha. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning för såld faktura.
Ha en trevlig helg!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-06
09:43
1Gilla
Tack snälla du. Ja allt har gått rätt till. Testar de som du skrivet. Tusen tack:)
... Visa mer
2020-05-06
08:13
Godmorgon Davor,
Jag skapade ännu mer osäkerhet gällande ditt organisations- och kundnummer. Joanna har förberett ett ärende och jag kommer be en kollega att kontakta dig under dagen.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-05
10:28
Förslagsvis 2890 Övriga kortfristiga skulder. Det finns ingen anledning att komplicera det 😉
... Visa mer
2020-05-04
15:04
1Gilla
Hej Jacob,
Bra fråga faktiskt. Själv har jag ingen aning men det borde kompisarna på Skatteverket vet så kolla med dem 🙂
Skönt att du fått in dina filer och tack för att du återkopplade.
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
09:42
Hej Peder!
Ta kontakt med min kollegor på supporten så får ni titta på hur vi lämpligen ska lösa detta.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
09:13
Hej Dan,
Du behöver ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper de dig på bästa sätt.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
08:15
Godmorgon Patrik!
Om du inte redan har provat så vill jag be dig starta om din dator och se om det kan ha effekt. Annars behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper de dig gärna.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-04
08:06
Godmorgon Cooper!
Tack för din återkoppling och härligt att det löste sig.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-30
12:48
Hej,
Håller med dig om att det inte var så lätt att läsa sig till detta. Dock fick jag tipset om att du nog kan hitta svaret finns på Verksamt.se - Skatter och avgifter vid likvidation
Annars är det nog lämpligt att du ställer frågan till en redovisningskonsult som är insatt i ämnet.
Hoppas det löser sig!
Trevlig Valborg
/Tinna
... Visa mer
2020-04-30
11:01
Hej,
Momsredovisningen i eEkonomi tittar på när något är bokfört och den Periodiska sammanställningen tittar på försäljningsdatum oavsett om det är bokfört eller inte.
Expempel - En kundfaktura måste vara registrerad som betald för att påverka bokföringen, och därmed påverka momsredovisningen. Men fakturan kommer med på den Periodiska sammanställningen utefter dess fakturadatum, oavsett om den är registrerad som betald eller inte.
Detta medför att du kan få en differens mellan rapportering av momsredovisning och den periodiska sammanställningen då fakturan kommer med i de olika rapporterna på olika datum. Differensen uppstår när du har kontantmetoden och månadsvis- eller kvartalsvis momsredovisning. Skulle du ha årsvis moms så skulle du rapportera allt under samma period oavsett och ingen differens hade uppstått.
Min rekommendation är att du vänder dig till Skatteverket och rådgör vidare.
Önskar dig en fin valborg!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-29
12:27
Tack själv och jag hoppas det löser sig på allra bästa sätt.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-29
09:22
Hej Sofie,
Inne på fliken 3. Lön på den anställda lägger du in ordinarie månadslön plus bruttolönetillägget i rutan för Lön efter löneväxling. Då kommer alla avvikelser att baseras på den totala lönen helt enligt ditt önskemål. Om du inte har rutan Lön efter löneväxling behöver du först gå in i Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar - Markera rutan "Löneväxling (te.x pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar.
För att betala ut tillägget kan du antingen välja löneart 1174 eller göra en kopia av den lönearten och döpa om den till något som passar bra.
Skulle det vara aktuellt att göra denna utbetalning varje månad har du möjlighet att lägga in lönearten på standardlönebeskedet inne på den anställda och fliken 3. Lön.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
15:07
Hej Joakim,
Det finns ingen möjlighet att redigera rapporten Leveransbevakningslista utan då får du bygga den helt från början. Detta gäller för samtliga rapporter som ligger under utskrifter i programmet. Rapporterna som du kan läsa in via Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport - Markera katalogen SPCSRapp är redigeringsbara i rapportgeneratorn.
I instruktionen Skapa rapport via rapportgeneratorn beskriver vi hur man går tillväga för den som är lite klurig och kan bygga rapporter själv.
Att bygga sin egen rapport kan upplevas svårt och eftersom vi inte har support på rapportgeneratorn så har du även möjlighet att vända dig till någon av våra duktiga partners där du kan beställa en skräddarsydd rapport efter era behov. Vår partneravdelning hjälper dig gärna att hitta en lämplig kandidat för uppdraget eller så söker du själv via vår sida Hitta en återförsäljare.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
13:53
Hej,
Du har ingen möjlighet att ändra formatet men det du kan göra är att få programmet att acceptera formatet genom att du gör såhär:
Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Medlemmar - Ta bort bocken för "Kontrollera att ett riktigt personnummer har angivits".
Prova så hoppas jag att det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
11:16
Hej Ulrika,
Eftersom man enligt semesterlagen inte får plocka av intjänade dagar så saknar våra löneprogram stöd för detta. Du får hantera detta manuellt och efter att du gjort semesterårsavslut i programmet minska antalet betalda dagar manuellt.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-27
10:30
Hej!
Vi har försökt återskapa samma scenario som du men lyckas inte. Min rekommendation till dig är att dubbelkolla så rutan gällande stödområde inte är ikryssad - spara om uppgifterna gällande privata inkomster och skapa sedan om deklarationen. Kvarstår problemet så hör du av dig igen antingen till oss i forumet eller till kollegorna på supporten.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-25
20:39
1Gilla
Hej Tinna! Tack snälla, för svaret! Med vänlig hälsning, Iulian
... Visa mer
2020-04-24
11:41
1Gilla
Hej @Fd medlem
Prova att i fältet summa skriva in tex +1000 och inte bara 1000 så ska det komma upp en dialogruta som säger "Du har angett ett positivt värde, lönearten är normalt avsedd till negativa värden". Klicka på OK så kommer du istället få ett belopp med positivt tecken.
... Visa mer
2020-04-21
10:46
Hej Tim,
Jag har följt upp din fråga och så här är läget. Vi tillhandahåller ingen beskrivning över Administrations databas och har inte heller support på den. Hoppas du har möjlighet att lösa din frågeställning på annat sätt.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-21
10:39
Hej HenrikDa, Personligen har jag inte upplevt sådana problem som du har (i form av totalt haveri) och jag kör # iOS 13.4.1 på iPad Pro 2018 i form av hybrid dator. För egen del så har jag valt denna hybrid lösning som framtidens dator istället för de äldre och mer konventionella vikbara laptops (Airs, Pros) även om dessa modulers kapacitet också vida överstiger normalt användande. De problem jag har är aktiva hyperlänkar i scroll fönster, vid för många flikar aktiva, felaktig dynamisk normalisering av scrollfönster, re-load problematik osv... Det är ju detta strul som skapar störningar i arbetsflödet för min del och med att fullt ut nyttja dess kapacitet av eEkonomi i Safari miljö på plattformen ipad iOS. Det är tydligt att webbsidan’s och gränsnittets kompabilitet inte optimerad för senaste Safari. Men jag antar att när Visma anser att tiden är mogen för detta så åtgärdas även dessa problem med all säkerhet. Jag upplever dock att Visma är mer vana att jobba i PC-miljö och är inte lika djupt förankrade i disciplinen Mac OSX och särskilt inte i iOS-gränsnittet, tyvärr. /Carl.
... Visa mer
2020-04-20
14:42
Hej,
För att du ska få ett svar här i forumet behövs nog lite mer information från dig.
Ska detta hanteras som någon typ av vidarefakturering? Vad finns det för typ av underlag för denna utbetalning? Det som du benämner som moms arvode - ska det hanteras som en ren kostnad?
Återkom med mer info så är jag säker på att någon har möjlighet att besvara din fråga.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-20
09:21
Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplade till mig.
Ha en fin dag och var rädd om dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-16
15:43
@salamandern
Ja, så bra!
Blev nyfiken, har du ett svar du vill dela med dig utav? 🙂
/My
... Visa mer
2020-04-16
13:19
Toppen, tack för svar! Mvh, Fredrik
... Visa mer
2020-04-16
11:20
Härligt Veronica!
Tack för din återkoppling och ha en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-15
17:02
Gör du en insättning i din enskilda firma med privata medel bokför du detta på konto 2018 - Övriga egna insättningar mot ditt företagskonto.
/My
... Visa mer
2020-04-15
13:22
Hej Kristina,
Här kommer svar på dina frågor:
SIE4-filen behöver inte vara per ett månadsskift men du behöver en SIE-fil för varje enskilt räkenskapsår. Du kan alltså inte ta ut en enda total fil för de senaste 7 åren. I instruktionen Importera verifikationer kan du läsa mer om hur du går tillväga steg för steg.
Ja, du måste börja med att skapa företaget i Visma Administration. Tänk på att skapa dina bokföringsår kronologiskt samt att enda gången du har möjlighet att välja kontoplan är i samband med att ett nytt räkenskapsår skapas. Du kan självklart lägga upp nya bokföringskonton under ett pågående räkenskapsår men önskar du göra ett byte av kontoplan så är det endast möjligt att göra det när du lägger upp året.
I programmet finns redan mängder av BAS-kontoplaner och i instruktionen Kontoplaner kan du läsa mer om vilka som finns att välja på.
Varmt välkommen att höra av dig igen till mig eller till supporten. Vi hjälper dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-15
09:00
1Gilla
Hej Malutten,
Precis som du märkt så beräknas stödet från Tillväxtverket på arbetstagarens ordinarie lön upp till högst 44.000 kr. Vem som ev. står för resterande del finns inte lagreglerat men styrs av antingen kollektivavtal eller lokalt avtal.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
15:21
Hej Daniel,
Det allra bästa i detta läget är om du möjligen har en säkerhetskopia från tiden innan felaktigheten uppstod. I så fall läser du tillbaka den. Annars får du kreditera på samma felaktiga datum och göra om processen igen. Tänk då på att registrera en direktbetalning även på kreditfakturan så de båda tar ut varandra.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
14:38
Hej Filip,
Hittade länken Vem ska skriva under årsredovisning på Bolagsverkets hemsida. Här kan man läsa mer om vad som gäller.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
14:12
1Gilla
Tack! Blev glad när jag hittade forumet, saknar "konsultandet" efter att jag lämnat jobbet som redovisningskonsult. Kul att få lite av det genom forumet 🙂
... Visa mer
2020-04-14
11:14
Hej Dopio,
Har du ett underskott i din näringsverksamhet så har du möjlighet att spara det för att göra avdrag mot framtida överskott. Om detta är det mest fördelaktiga att göra för dig och ditt företag är svårt för oss att ge råd om här i forumet utan är något som du behöver sätta dig in i själv eller ta hjälp av en redovisningskonsult som kan hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-14
09:00
Hej!
I denna typen av ärenden rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
11:24
Hej @Fd medlem
När det blivit fel på en kundfaktura behöver du skapa en faktura av omvänd typ och är ingen av fakturorna betalda så kan du kvitta dem mot varandra för att sedan skapa en ny korrekt faktura till din kund.
Är debetfakturan redan betald så behöver du även betala kreditfakturan för att allt ska bli rätt.
Sedan skapar du en ny korrekt faktura till dig kund. Tänk gärna på fakturadatum på kreditfakturan så du om möjligt håller transaktionen för korrigering på samma dag.
Hoppas du får det att fungera nu och annars är du självklart välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-09
09:27
Hej papasmurph,
Helt rätt! Har man löneform timlön så redovisas nästkommande månad eftersom du i förväg inte kan veta hur många timmar den anställda kommer att arbeta.
När du redovisar till Skatteverket ska du välja samma redovisningsmånad som utbetalningsdatum av lönen är.
Du är alltid välkommen att skriva till oss!
/Tinna
... Visa mer
2020-04-02
14:25
Hej Liselott,
Precis som min kollega Tinna beskriver så är det bättre om du vänder dig till banken det gäller för frågan om QR-kod fungerar, det bör vara standard men dubbelkolla gärna. När du hänvisat till sidan www.usingqr.se, vad har de du hänvisat sidan till behövt för information då? Kan säkert hjälpa dig få fram informationen på annat håll så länge vi vet vad som önskas. 🙂
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2020-04-02
09:03
Hej Kent,
Jag misstänker att du behöver kontrollera hur era artikelkonteringar ser ut.
Gå in under Arkiv - Inställningar - Klicka på plustecknet framför Artiklar/lager - Artikelkonteringar. Här får du säkerställa att det ser korrekt ut.
Hör gärna av dig så vi vet att du har fått det att fungera igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-04-02
08:55
1Gilla
Hej Gurukonsulten, tack för kommentarer. Jag insåg att jag kört fast så jag tog kontakt med en mycket bra redovisningsbyrå som har löst det hela, så allt bra nu. Tack Mvh Pontus.
... Visa mer
2020-04-01
08:17
Hej Kerstin,
På vår hemsida kan du få hjälp att hitta revisor eller redovisningsbyrå som alla arbetar i våra program. Här kan du söka för att hitta redovisningshjälp i närheten av där du bor.
Vår partneravdelning hjälpa dig även gärna med rekommendationer så varmt välkommen att höra av dig på telefon 0470-706170.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-31
10:07
Hej,
Sökte lite på nätet och det finns en hel del skrivet om fördelarna med att alltid lämna in K10 blanketten även om du inte haft någon utdelning.
Om det inte lämnas någon utdelning under beskattningsåret förs hela gränsbeloppet vidare som sparat utdelningsutrymme till framtiden. Detta kan leda till att du sparar mycket pengar den dagen det är dags för utdelning.
Läs gärna i Skatteverkets skrift Skatteregler för delägare i fåmansföretag.
Som alltid i frågor som denna rekommenderar jag att du pratar med din revisor eller Skatteverket så du tar de beslut som är mest fördelaktigt för just ditt företag.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-31
08:20
Hej,
Ser att du har ett pågående ärende hos oss och mina kollegor arbetar på att lösa detta snarast och återkopplar till dig inom kort.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-27
11:36
2 Gillar
Hittade ett sett att lösa det på tillslut. Tack ändå! 😀
... Visa mer
2020-03-26
20:04
1Gilla
Handelsbolaget ska inte skatta något. Du och de övriga bolagsmännen SKA skatta för sin del av vinsten genom att ta upp den vinsten i sina privata deklarationer (efter avdrag för avsättning till ev periodiseringsfond o/e expansionsfond). Spelar ingen roll om ni tagit ut pengarna eller ej. Om ni kan betala skatten utan att ta ut pengar ur bolaget kommer hela vinsten att stå kvar i bolaget.
... Visa mer
2020-03-26
09:13
@rbergarn
Jag var inne och kikade på redovisa rätts inlägg om beskattning vid debitering av el, gas eller vatten. De skriver följande:
"Skatteverket har i ett ställningstagande (180209, dnr: 202 54979-18/111) uttryckt en ändrad syn på momsbeskattning om debitering av el, gas eller vatten sker särskilt utifrån faktisk förbrukning vid uthyrning av fastighet. Det här betyder t.ex. att Skatteverket anser att det ska vara moms på el, gas och vatten när en privatperson hyr en bostad och fakturering sker efter faktisk förbrukning. Hyresvärden anses då sälja två olika tjänster till hyresgästen."
Det är inte helt lätt att ge dig ett rakt svar måste jag säga. På skatteverkets hemsida En hyresvärds tillhandahållande av el, gas eller vatten; mervärdesskatt kan du läsa mer och jag tycker du ska höra av dig till dem om något skulle kännas oklart så det blir rätt och riktigt.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-19
11:23
Hej!
Vi har ingen funktion i programmet som hanterar detta per automatik men när du vet hur mycket du ska ta ut kan du göra det via ett eget uttag. Är det någon annan användare som har ett tips på hur ni brukar göra i liknande situation?
/Tinna
... Visa mer
2020-03-19
08:37
1Gilla
Hej!
Eftersom det är ett helt annat företag än Visma Spcs som säljer tjänsten Inköpsportal som du är intresserad av känns det bäst om du vänder dig till dem med dina frågeställning.
Du når Visma Advantage på e-postadress info@vismaadvantage.se eller via telefon 010-141 2900
/Tinna
... Visa mer
2020-03-17
10:18
1Gilla
Hej Davor,
Vi har slagit våra huvuden ihop här på kontoret och kommit fram till att din fråga är för komplex för att svara på utan att göra en utredning. Rekommendationen är att du kontaktar revisorn.
Ta hand om dig och tack för att du är med oss och skriver i forumet!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-17
08:23
Hej Fredrik!
Att det blir så beror på vilken artikelkontering du har valt på fakturan när du fakturerade.
Du kan ändra detta under Inställningar - Artikelkonteringar - Klicka på artikelkonteringen du valt för medlemsavgifter - Redigera. Ändringen påverkar inte de fakturor du redan bokfört så dessa får du boka om manuellt.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-16
14:18
I och med den sista verifikationen så ser det färdigt och klart ut
Bra jobbat!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-16
10:48
@Annika,
Ullas lösning må ha ett par år på nacken men det är fortfarande riktigt bra och jag rekommenderar att du hanterare det så.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-13
10:01
4 Gillar
Hej och tack för en högaktuell fråga,
Om det i ditt första hjälpen-kit, som ni har på arbetsplatsen, inkluderar prylar som sårtvätt, plåster, bandage och huvudvärkstabletter så tänker jag att det bör falla in i kategorin skattefri personalförmån.
Du som arbetsgivare får göra avdrag för utgifterna som personalkostnader och även momsen 25% på receptfria läkemedel är avdragsgill.
Detta kan du bokföra i kontoklass 76XX
/Tinna
... Visa mer
2020-03-12
11:20
Ok, förstår jag det rätt då om jag fattar det som att omsättningen är bokförd men inte den utgående momsen? Fakturan torde väl vara betald. Har ni då en diff efter betalningen, om bara försäljningen och inte momsen var bokförd? För kunden betalade väl hela beloppet?
... Visa mer
2020-03-11
10:52
1Gilla
@Fd medlem,
Det låter toppen!
Önskar dig en härlig bokföringsdag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-11
10:17
1Gilla
Toppen, tack snälla och detsamma till dig ☼
... Visa mer
2020-03-09
11:03
1Gilla
Hej Marie,
Eftersom jag inte vet vilken typ av förening du företräder så blev din fråga lite svårare än jag först trodde. Hittade detta på Skatteverkets hemsida - Moms för ideella föreningar Hoppas du kan hitta svaret på din fråga där och annars hade jag nog ställt frågan till Skatteverket så inget blev felhanterat.
Ha en härlig dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-09
09:49
1Gilla
Hej Annika,
Ja precis så får du hantera det. Bra jobbat!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-09
09:39
Hej Stefan,
Hos mig fungerar länkarna. Vilken av dem är det du klickar på? Återkom gärna så jag vet att du har fått det att fungera.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
12:35
1Gilla
Hej Susanna,
Vad jag har fått fram så är det reglerna för fåmansbolag som gäller här. Du kan läsa mer i länken Försäljning av kvalificerade aktier, konkurs eller likvidation.
Jag skulle även rekommendera att du vänder dig till din redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt. Har du ingen redovisningskonsult så vet jag att vi har flera duktiga här i forumet men du kan även hitta en via Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
09:31
@Fd medlem,
Jag funderar också på vilket program du arbetar i. Hos mig ser det ut som om du både har Föreningsprogrammet och eEkonomi. I vilket fall så kommer texten preliminär från att du behöver låsa bokföringsåret.
När det gäller eEkonomi kan du tänka på är att även tidigare år (alltså inte bara aktiva året) ska vara låsta. Du bockar i rutan för Lås bokföringsår på alla år. Skriv sedan ut rapporterna igen så ska meddelandet vara borta.
Önskar dig en härlig torsdag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
08:47
@Fd medlem,
Under Försäljning - Försäljningsprislistor och inne på en prislista fliken 1 gör du din öresavrundning. I dokumentet Försäljningsprislistor, fliken Prislista kan du läsa mer om hur du går tillväga.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-03-04
13:12
Hej,
Ser att du inte fått återkoppling i din tråd.
Programmet i sig har inte någon funktion för förskottsbetalning. Därför blir ditt problem lite knivigt att lösa. Det finns en möjlighet att plocka upp beställningen direkt på leverantörsfakturan men tänk då på att det kommer påverka ditt lagervärde och då ser det ut som om du redan fått dina varor. Antar att detta inte är så du vill ha det.
Är det någon annan användare som arbetar på samma vis som har ett tips att ge så välkommen att göra ett inlägg i tråden.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-02
12:47
1Gilla
Hej LGH,
Jag resonerar såhär: I och med att du fick dessa kostnader i efterhand borde du kanske bokföra dessa som t.ex övriga kostnader. Är det någon annan som har ett tips på hur detta ska hanteras så får ni gärna göra ett inlägg i tråden.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-02
12:07
Hej Mattias,
I dokumentet Bokföringsnämndens vägledning om bokföring kan du läsa om vilka regler och rekommendationer som du behöver ta hänsyn till.
Rent programmässigt så behöver du inte skapa ett nytt bokföringsår innan du låser det gamla men lås inte ditt bokföringsår utan att haft en dialog med din redovisningskonsult. Ta även en säkerhetskopia innan du låser året.
Hoppas du kommer trivas i programmet!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-28
16:07
Jag har verkligen försökt att läsa mig till hur allt med punktskatt ska bokföras. Det har skett lite ändringar sedan första frågan i detta inlägget så jag vågar inte ge dig ett svar eftersom det finns en risk att mitt svar är felaktigt, och jag vill inte ha på mitt samvete att jag gett dig ett felaktigt svar.
Min rekommendation är att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med detta och för att vara säker på att du får ett korrekt svar.
Vi kommer se över innehållet i detta inlägget och eventuellt ta bort det om vi inte får kläm på hur det ska bokföras.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-28
10:36
Hej Daniela,
Det finns flera sätt att göra detta på men det enklaste är att du gör såhär:
Börja med att du kvittar den del du krediterat. Det gör du genom att gå till Kundfakturor - Klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta - Välj din debetfaktura och klicka på Bokför. När du sedan får in betalningen kan du matcha den som vanlig under Kassa- och bankhändelser.
Önskar dig en finfin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-28
08:43
Hej Anders,
Det är inget som går att göra i programmet men kanske går det, som du skriver, via en integration. Jag tänker att du skulle kunna ta kontakt med vår partneravdelning och höra om de kan rekommendera en partner som kan titta på ditt ärende. Har vi någon annan forummedlem som kan hjälpa Anders så välkommen att skriva i tråden!
Hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-27
19:14
1Gilla
Hej Lisa, tack för svar. Så du MENAR att jag inte behöver ladda up signerad körjournal och boka upp skuld på 2890? Så det är bara att skriva upp antal km som jag har kört, och det räcker som backup för detta att han en ifylld körjournal i en pärm? Utan att ladda upp den som underlag? Det betyder i så fall att jag skall anullera bil körning för Jan och Feb som jag bokfört på 2890. 1:a veckan i varje månad brukar jag signera körjournalen och ladda upp den och bokföra kostanden på 2890. Så har jag gjort 20 månader med Bokio, och när man har gjort lönebeskedet så "mappar" man bil körningen så minskar samma belopp automatiskt på 2890 kontot. Det är alltså helt annorlunda i VISMA. Vänligen kommenterar ovan. Och tydligt så jag kan sätta punkt. Tack för tålamod. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-02-27
16:29
1Gilla
Hej!
Vad bra att du höra av dig till Skatteverket och ställde frågan, så bra!
Eftersom det inte ska vara någon moms så tycker jag att dina förslag på konton till verifikationerna se bra ut 👍
... Visa mer
2020-02-27
09:54
Hej Sofie,
Hittade en instruktion från SCB som beskriver vad som ska redovisas och faktorer vi ska tänka på när vi redovisar statistiken.
Hoppas den kan hjälpa dig och annars är du välkommen att skriva till oss igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-26
11:26
Hej Pär,
Det känns som om det blivit lite fel redan i när du bokförde inbetalningen till Skattekontot. Om det har blivit felaktigt bokfört så kan du Ångra matchning och det gör du i översikten för Kassa- och bankhändelser.
När du bokar en inbetalning till Skattekontot gör du det via Kassa- och Bankhändelser - Övrigt uttag och då blir bokningen 1930 Kredit och 1630 Debet.
Så när pengarna betalas in till kontot så ska du debitera det i bokföringen. När pengar dras från kontot ska du kreditera det, precis på samma sätt som du gör med företagets bankkonto när du gör inköp till företaget.
I eEkonomi under Kassa- och bankhändelser - Skattekonto - Ny Skattehändelse finns ett färdigt bokföringsförslag Debiterad preliminärskatt och då bokas 1630 Kredit och 2510 Debet.
Titta gärna på filmen Få full koll på skattekontot som jag tror kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
15:49
Hej Mikael,
Hittade denna tråden Moms - omvänd skattskyldighet inom byggsektorn och tänker att den kanske kan hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
15:12
Hej Lennart,
I och med att ditt ärende avser så pass stort belopp skulle jag vilja rekommendera dig att vända dig till riktigt duktig redovisningskonsult med erfarenheter som kan minimera din förlust.
... Visa mer
2020-02-24
14:26
Hej,
Testade detta själv i mitt program och ska villigt erkänna att du har helt rätt. Fakturan kommer inte över och eftersom du har kontantmetoden så finns inte heller någon uppbokning av reskontrapost. Så hur löser du nu detta?
Jo såhär: Gå in i eEkonomi - Kassa- och Bankhändelser - Ny bankhändelse - Datum, Belopp och pengar in - Lägg till - Matcha - Övrig insättning - inkomsttyp Egen kontering. I fältet beskrivning anger du faktura xxx skapad i Visma Enskild Firma (eller valfri text som återkopplar till den fakturan).
Kontera med ditt försäjningskonto och fyll i belopp utan moms - Tryck enter så lägger programmet själv in ditt konto för utgående moms.
Så får det bli den här gången!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
13:10
Hej Johanna,
Hur har du betalat dina fakturor? På bilden ser det ut om om du har valt kassakontot 1910. Prova att du byter till 1930 och se om dina fakturor dyker upp.
De bankhändelser som du registrerar under Kassa- och bankhändelser ska vara en spegling av kontoutdraget från banken. I de flesta fall klarar programmet att matcha in- och utbetalningar mot fakturor, men om du till exempel har avrundat beloppet eller delbetalt en faktura måste du matcha händelsen manuellt.
I hjälpen finns ett avsnitt som heter Matcha bankhändelser med bokföringshändelser. Hoppas det kan underlätta för dig och fastnar du är du alltid välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
11:23
Hej RemSan,
Det verkar vara svårt att hitta svar på dina frågor och eftersom vi inte fått något tips på en bra norsk representant som kan hjälpa till föreslår jag att du vänder dig till en duktig redovisningskonsult. Vill du ha förslag så kan du antingen söka via Hitta redovisningsbyrå eller ringa vår Partneravdelning på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.
Hoppas det löser sig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-24
10:34
Hej igen, Jag har inte hanterat utlägg på det här sättet tidigare. Denna gång var det ngn i ledningen som skulle göra en resa men i slutänden blev det en person på ett annat företag vi står i nära samarbete med som åkte. Nu har det företaget skickat en faktura på omkostnaderna för resan men fakturan är utan moms. Det är säkert korrekt och riktigt, har inte varit med om det tidigare bara 🙂 Jag bokar fakturan mot 5800 och så bör det hela vara klart.
... Visa mer
2020-02-24
10:11
Hej,
Då får du låsa upp din årsredovisning och göra de korrigeringar som du önskar. Du låser upp årsredovisningen genom att avmarkera rutan, "Lås Årsredovisning" (Årsredovisning - Inlämning) och så får du göra en korrigering hos Bolagsverket om du redan skickat in dina handlingar innan du gjorde din korrigering.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-21
10:12
Hej!
Jag tolkar det på precis samma sätt som du, eftersom fakturorna har olika fakturadatum så bör du inte bokföra alla fakturor i en och samma verifikation.
... Visa mer
2020-02-20
10:50
Hej Lotta,
Denna frågan kräver att någon djupdyker i dina siffror och har kunskap om vad som är mest fördelaktigt för just dig och det går utanför det vi kan erbjuda här i forumet. Det bästa är om du ställer frågan till din redovisningskonsult och om du inte har en sådan hjälper vi dig gärna att hitta en redovisningsbyrå.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-20
10:32
Hej sami_,
Ärligt talat är jag osäker på vilka regler som gäller när man får en vara i betalning för en faktura. Gör så att du tar kontakt med Skatteverket och hör hur du ska hantera detta i och med att du inte får pengar i hand utan en bil. Tänker främst på momsen men även på att de kanske har erfarenhet av liknande situationer.
När du har lite mer info är du välkommen att skriva till oss igen för vi vill verkligen hjälpa dig men är måna om att det ska bli helt korrekt.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-20
09:18
1Gilla
Hej Alexander,
För att bokföra STIM-avgiften kan du använda ett konto i kontoklass 69xx och samma sak gäller ansökningsavgiften om tillstånd för uteservering.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
10:32
@Fd medlem,
I dokumentet Ändra balans- och resultatrapport beskrivs vilka ändringar du kan göra och vad filerna heter. Vill även passa på att slå ett slag för Ekonomiöversikt där du massor av möjligheter både att förändra i rapporterna, få snygga diagram och presentationer mm.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-19
10:18
Hej,
Funderar på om du skulle prova att lägga upp bilarna i Visma Anläggning (om du ändå har det programmet). Kan inte det programmet själv men har för mig att det borde kunna hålla koll åt dig.
Prova så hoppas jag det kan underlätta för dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-18
11:34
1Gilla
Tack för svar, då vet jag det:)
... Visa mer
2020-02-18
09:26
Hej!
From 1:a januari har börjat bokföra och köra lönerna själv, det är två anställda som har fått lön förra året och jag har skaffat visma lön 300 och jag har en säkerhetskopia från föregående år av Visma Lön 600. Frågan är om det går att installera och kunna få använda uppgifterna från lön 600 till lön 300?
Eller måste jag installera den säkerhetskopia från lön 600? Skulle jag kunna lägga upp uppgifterna manuellt?
Undrar vilka regler finns, måste jag ha en fortsättning, från 2019 till 2020 osv? Vilka uppgifter behöver jag ha från 1:a januari, räcker bara med namn, adress och personnumret, eller behöver jag mer? Semester betalades varje månad med lönen.
Stort tack på förhand!
/Iulian
... Visa mer
2020-02-17
11:19
Hej!
Det går att göra så länge det är okej att allt bokförs på samma konto och med samma momssats (om inte så kan du korrigera detta med manuella verifikationer i efterhand).
Något annat som också är bra att tänka på är att fakturan du skapar i eEkonomi kommer få ett kundfakturanummer som kanske inte stämmer överens med det på fakturan du skapat utanför eEkonomi. Vill du vilket nästa fakturanummer är går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
/Moa
... Visa mer
2020-02-14
11:17
@Fd medlem
Du börjar med att matcha hela det belopp som dragits mot momsredovisningen precis som vanligt och då blir det sedan 123 kr kvar att stämma av. Klicka på ny bokföringshändelse för att själv kontera upp dina 123 kr som är mellanskillnaden mellan dina båda momsrapporter. Du väljer övrigt uttag - egen kontering och kan sedan bokföra 123 kr mot 2650. När den förväntade insättningen görs så bokför du tillbaka dessa 123 kr mot samma konton med tvärtom i debet och kredit.
Vi önskar dig en härlig helg!
/Tinna & My
... Visa mer
2020-02-13
12:06
Hej Annika,
Vi svarar gärna på frågor gällande bokföring men just processen kring importen och Tullverket tror jag att du får bäst hjälp direkt från Tullverket. Jag hittade sidan Börja importera som beskriver vad du bör tänka på om du vill importera varor från länder utanför EU. Hoppas den kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
11:25
Uppläggningskostnaden skulle man också ta som Bankkostnad "Kontantinstatsen" (60 000.-) är väl att betrakta som ett förskott och inte någon förutbetald Leasingavgift (1720)
... Visa mer
2020-02-13
10:52
Hej tolar,
Det här är något som jag skulle vilja att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med. Tänker mig att det kommer behövas en marknadsmässig värdering av inventarierna och för att allt ska bli så fördelaktigt och korrekt är det nog bäst att låta proffsen ta vid. Vet att vi har ett gäng här i forumet som kanske har möjlighet att erbjuda sina tjänster men vill du själv söka upp en redovisningskonsult kan du göra det vi vår sida Hitta redovisningsbyrå.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
10:18
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-12
09:02
Hej Christian63,
När du lägger in en referens på kundkortet (Försäljning - Kunder) så kommer programmet automatiskt att lägga in den referensen i fältet Er referens på kundfakturan när du skapar den. Fältet kan manuellt ändras om det är någon annan som ska stå som referens. Är det detta du är ute efter? Be gärna din kollega ta en bild som du kan skicka in så vi ser hur det ser ut när listan kommer upp.
I de senaste versionsnyheter gällande eEkonomi är förändringar gjorda gällande Vår referens
Om du fyller i vår referens på kundfakturor, så har Visma eEkonomi tidigare hämtat den referens som du angav på senaste fakturan till samma kund. Idag finns det möjlighet att ställa in Vår referens i företagsinställningarna, så följer den med automatiskt som förslag till alla nya kundfakturor du skapar.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer