2025-04-28
15:21
1Gilla
Att starta eget är stort och kan vara läskigt, inga konstigheter. För att göra resan så smidig och fri från huvudkli som möjligt har vi skapat checklistor som kan hjälpa dig. Följ dem steg för steg eller ögna igenom för att få bekräftat att du faktiskt har ganska bra koll på läget - du gör det som passar dig. Här hittar du checklistor för ditt första företagsår; Aktiebolag vs Enskild firma.
Stort lycka till och glöm inte att vi finns här om du behöver oss!
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-23
09:43
1Gilla
Tack @Tinna Gunnarsson för svar. Jag visste inte att knappen låg där. Tack ska du ha.
... Visa mer
2025-01-20
15:31
Hej Då förstår jag. Det blir inte 25% fel utan det är just de fakturor som avser 2025 som påverkar relationen. Då kör jag så.
... Visa mer
2025-01-08
10:24
Hej Den konteringen stämmer förutsatt att momsen är 25% på försäljningen. /Joachim
... Visa mer
2024-08-26
10:42
Hej @K_thulin
Välkommen som ny forummedlem.
Valet "betalt med egna pengar" finns endast för företagsformen enskild firma. Läs gärna tråden Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag - tänker att du bör kunna hantera det likadant i ditt handelsbolag.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-13
22:48
2024-06-07
19:42
1Gilla
Hej Elin! Du ska inte göra en ny verifikation, utan gå in på kundfakturor och klicka på den verifikation det gäller. (klicka i ver.nr raden) Där ändrar du. Mvh Anders
... Visa mer
2024-04-25
11:00
Hej @KarinDNIL
Välkommen som ny forummedlem.
Funktion gäller bara för SEK-fakturor så du behöver hantera detta manuellt. Min rekommendation är att du registrerar fakturorna som betalda (via ditt Kassakonto) och sen gör du en ombokning av verifikationerna som skapas där du väljer 1910 till 1510 i ena verifikationen för betalningen av kundfakturan samt 1910 mot 2440 i verifikationen för betalning av leverantörsfakturan.
Min kollega My har förklarat stegen på ett bra sätt i tråden Välja EUR-faktura i manuell verifikation - kundfordring
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-04-08
09:42
Hej @garcham
Tack för att du kontaktar oss.
Om du vill betala ut pengarna som du lagt ut gör du det via ett övrigt uttag. I hjälpavsnittet Registrera inköp som betalats med egna pengar finns steg-för-stegbeskrivning som du kan följa. Läs under rubriken När du har ett aktiebolag - Betala tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2023-07-06
11:54
1Gilla
Hej Jag glömde att lägga till att fakturan är på utländsk valuta, men jag fick utmärkt hjälp av er telefonsupport så det har löst sig! Tack sara
... Visa mer
2023-06-09
17:22
2 Gillar
Bokföring & Fakturering+ är för dig som hanterar större mängder och vill jobba mer automatiserat.
Masshantera och uppdatera kunder, leverantörer, artiklar och projekt
För att spara tid kan du massuppdatera dina kunder, leverantörer, artiklar och projekt. Under respektive register finns kryssrutor och en knapp för att hantera flera samtidigt. Du kan även markera flera leverantörsfakturautkast under Inköp - Leverantörsfakturor och fliken Utkast för att hantera dessa samtidigt och välja flera fakturor av samma typ när det är dags att matcha en banktransaktion under Kassa- och bankhändelser.
Arbeta med prislista, prisomräkning och rabattavtal
Du kan använda flera prislistor i olika valutor kopplade till kunderna och har möjlighet att göra en prisomräkning på en eller flera artiklar på prislistorna.
Du skapar nya prislistor under Inställningar – Försäljningsprislistor. Listorna kopplar du sedan till dina kunder i kundregistret, antingen via Redigera eller via Hantera flera kunder. Priserna kan uppdateras från artikelregistret eller direkt från en prislista.
Prisomräkningen når du via Åtgärder på den prislista där du önskar uppdatera med nya priser. Steg för steg går du igenom förutsättningarna för omräkningen vad gäller urval av artiklar och på vilket sätt priset ska förändras.
Under Inställningar - Rabattavtal kan du skapa rabattavtal på valda artikelgrupper och/eller enskilda artiklar. Rabattavtalet lägger du sedan in på en kund för att ge rabatten när du skapar dina offerter, ordrar och kundfakturor.
För att skapa ett nytt rabattavtal kan du antingen välja knappen Nytt rabattavtal eller kopiera ett befintligt rabattavtal genom att välja det och sedan välja Åtgärder - Kopiera.
Skicka inkommande utkast automatiskt för attest
De utkast som tas emot som e-fakturor eller från en tredje part kan skickas automatiskt för godkännande. Det innebär att du kan hoppa över steget där den mottagna fakturan hamnar under Utkast med statusen Pågående och du manuellt behöver skicka iväg den för attest. Är alla obligatoriska uppgifter på fakturan tillgängliga får fakturan statusen Klar för attest direkt och attestansvarig får direkt en notis i appen eller i webbläsaren.
Inställningen gör du på leverantören. Du bockar bara i rutan Skicka fakturor automatiskt för attest.
Fler funktioner
Försäljning
Enkel navigering mellan utkast under Kundfakturor, Leverantörsfakturor, Offert & Order
Periodisera kundfakturor
Periodisera vilande moms på kundfakturor
Lägg till flera referenser till samma kund på kundkortet, offert, order eller faktura
Samlingsfakturera med tillvalet Offert/Order
Inköp
Enkel navigering mellan utkast under Kundfakturor, Leverantörsfakturor, Offert & Order
Koppla bokföringsförslag till en leverantörer
Periodisera leverantörsfakturor
Periodisera vilande moms på leverantörsfakturor
Bokföring
Stjärnmarkera dina oftast använda rapporter för att nå dem snabbt
Fler rapporter
Inställningar
Lägg till fler referenser i företagsinställningar för Vår referens
Skapa bokföringsförslag med formler
Tjänster
Skapa klimatrapport och analysera/justera siffrorna i Klimatrapport
Ekonomiöversikt ingår
... Visa mer
Etiketter:
2023-05-03
13:35
1Gilla
Hej @EbSoMa, Tack för din fråga! Precis, PDFen räknas som originalfil och går hur bra som helst att spara i Visma eEkonomi efter att du överfört den 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2023-04-06
08:54
1Gilla
Hej @RalfHar,
Jag förstår att det kan kännas rörigt, men det kan se olika ut beroende på vart du kollar. Visma eEkonomi utgår från bokföringsdatumet, därför ska du kolla på utgående saldo på kontoutdraget per det datumet, inte transaktionsdatumet som jag misstänker att du gjort nu. Det är korrekt att transaktionen och överföringen hamnar på olika år 🙂
Mvh Marielle
... Visa mer
2023-02-10
13:07
Momsredovisning
Moms är en form av skatt på varor och tjänster som du som företagare är med och hanterar åt Skatteverket. Efter en avslutat momsperiod (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis) ska all ingående och utgående moms sammanställas och redovisas. Värden för den aktuella perioden hämtas automatisk från bokföringen och eventuella avvikande datum och belopp stäms av. Läs mer om moms.
Arbetsgivardeklaration
Arbetsgivardeklarationen innebär att du en gång i månaden berättar för Skatteverket hur stora skattepliktiga utgifter du har haft för din anställde. Uppgifterna är bruttolöner, olika förmåner, kostnadsavdrag, arbetsgivaravgifter och avdragen preliminärskatt. När alla lönekörningar i en period är klara ska du skicka in en arbetsgivardeklaration. Läs mer om arbetsgivardeklaration.
Deklarera och upprätta bokslut
Genom att deklarera och upprätta bokslutet i Spiris samlar du allt på ett ställe och slipper dubbelarbete. När du öppnar deklarationen förs uppgifterna från bokföringen över för att utgöra grunden för ditt deklarationsarbete. Deklarationen lämnas in via Skatteverkets e-tjänst och årsredovisningen till Bolagsverket - helt digitalt. Du kan även få årsredovisningen digitalt signerad via tjänsten Signering. Läs mer om deklaration.
Rot- och rutavdrag
Husavdrag är samlingsnamnet för de så kallade rot- och rutavdragen, där köparen av en tjänst är berättigad till skattereduktion och avdrag görs direkt på fakturan. Läs mer om rot- och rutavdrag.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-10
10:43
1Gilla
Kontosök i Spiris
Är du osäker på hur en viss händelse ska bokföras? Skriv in ett förklarande ord för det du ska bokföra direkt i gränssnittet, så får du ett förslag på ett konto som passar. Om du till exempel köpt in papper i företaget, så kan du söka på "Papper" så kommer programmet föreslå två konton:
Konto 5400 – Förbrukningsinventarier och material som inte behöver delas upp.
Konto 6100 – Kontorsmaterial eller trycksaker som inte är reklam och inte kräver särredovisning.
För att avgöra vilket konto som stämmer mot det du vill bokföra håller du muspekaren över kontot för att få en beskrivning.
Kontosök finns i Kassa- och bankhändelser, leverantörsfakturor och manuella verifikationer.
Bankkoppling
Med en bankkoppling får du in ditt kontoutdrag helt automatiskt och in- och utbetalningar kan bokföras utan att du behöver lyfta ett finger. Eftersom ditt kontoutdrag i bokföringen speglar kontoutdraget på banken kan du vara säker på att allt stämmer och behöver inte lägga tid på felsökning av differenser. Automatisk bokföring och ingen avstämning alltså, hur bra!?
Arbeta med anläggningstillgångar och periodiseringar
Under Bokföring - Anläggningstillgångar kan du hantera företagets tillgångar, så som t ex stolar, bord, datorer, större maskiner men även mark och byggnader. Den stora fördelen med att registrera dina anläggningstillgångar är att du har koll och får hjälp vid en årsavstämning. Avskrivningen görs nämligen automatiskt. Läs mer om anläggningstillgångar.
Vill du dela upp dina kostnader eller intäkter på flera månader kan du använda funktionen Periodisering. Periodisering använder du om du till exempel betalar hyra för tre månader vid ett tillfälle, men sedan vill fördela kostnaden på de månader som hyran avser. Läs mer om att periodisera leverantörsfaktura.
Läs mer om att periodisera kundfaktura.
Bokföringsförslag för återkommande händelser
För att underlätta bokföring av återkommande händelser kan du använda dig av bokföringsförslag när du t ex registrerar övriga uttag och insättningar. Med rätt konton förvalda och bokföringen angiven i debet respektive kredit sparar du tid som du kan lägga på annat. Läs mer om bokföringsförslag.
Mer smartness i Bokföring & Fakturering+
Bokföringsförslag med formler Skapa egna bokföringsförslag med formler och få hjälp med beräkningar och automatfördelningar som effektiviserar ditt arbete. Du kan exempelvis få hjälp att beräkna och automatisk fördela kostnaden mellan olika resultatenheter. Du kan även ange fasta belopp i formelfältet. Läs mer om bokföringsförslag med formler.
Periodisering av utgående moms/vilande moms på kundfaktura När du väljer att periodisera en kundfaktura kan du med ett knapptryck använda vilande utgående moms. Läs mer om att periodisera kundfaktura.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-08
15:06
Hej @Ingemar Nyberg,
Tack för din fråga och varmt välkommen till forumet! Momskoden kan du ändra genom att öppna verifikationerna det gäller och ändra i fältet för momskod 🙂
Mvh Marielle
... Visa mer
2022-10-07
12:42
3 Gillar
Liten teknisk utvikning/komplettering till det officiella svaret: E-post på Internet som det fungerar idag har inget pålitligt inbyggt stöd för att se om ett brev har lästs eller ej. Det finns helt enkelt inte i den underliggande tekniska standarden som e-post bygger på. (Att vissa kommersiella e-postsystem som t.ex. Microsoft Exchange har det är en annan sak.) Teoretiskt skulle man kunna skicka fakturan som en länk att klicka på istället för PDF-bilaga och när kunden klickar på länken för att hämta fakturan skulle man kunna registrera den hämtningen. PS. Även om jag förstår behovet så skulle jag personligen bli frustrerad om jag själv skulle få sådana mail. Att få fakturorna som PDF-filer direkt i e-posten gör att jag kan automatisera hanteringen. Inte lika lätt med länkar. DS
... Visa mer
2022-10-05
17:03
Tack!
... Visa mer
2022-10-05
15:54
Hej @Ann-Sofie Norin! Tyvärr gäller inställningen endast för kundfakturor och verifikationer. När leverantörsfakturor tolkas kan man inte välja vad som ska tolkas och inte, därför behöver du manuellt ta bort momsen i efterhand. Jag vill uppmuntra dig till att önska en funktion som hjälper dig med det dock. Via knappen Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma eEkonomi kan du lämna ett förslag direkt till våra utvecklare 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-09-14
16:31
2 Gillar
Nu har vi fått till det.😛 Tusen Tack för all hjälp!🤗
... Visa mer
2022-09-09
10:24
Hej, Tack för att du informerar oss om detta! Jag har kontaktat våra utvecklare och de ska se över det 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-07-25
15:56
De flesta system har ju så man kan göra valet om markören ska stanna i fältet eller inte och därutöver så brukar det finnas val om det ska vara valfritt eller tvingande. Det kan ju finnas vissa konton som man vill ha det tvingande medan det på andra inte ska med.
... Visa mer
2022-07-12
11:20
Hi @Dean118725! Everything seems to be fine, provided that the insurance does not cover real estate, transport, pension, labor market insurance or insurance on cars/other means of transport. I would like to take the opportunity to advise you on handling all bank transactions under Cash and Bank in Visma eEkonomi. By doing so, you can take advantage of smart features and save time and effort 🙂 Read more about it here. Have a wonderful summer! Marielle
... Visa mer
2022-05-11
10:03
Hej @Torsei, Jag vågar tyvärr inte svara på det. Rekommenderar att du kontaktar vår support så att ni kan kika på detta tillsammans 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-03-21
16:53
@BosseS Det går alldeles utmärkt! Du blir uppringd på torsdag 🙂 Önskar dig en fin vecka ☀️ Marielle
... Visa mer
2022-03-16
11:06
Hej igen @UlriS_! Jag förstår att det inte blir en optimal lösning och beklagar verkligen. Självklart vill vi att arbetet i programmet ska flyta på bra och att risken för fel ska hållas till ett minimum. Jag skulle rekommendera att du lämnar ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster. Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >
Mvh Marielle
... Visa mer
2022-02-15
08:28
1Gilla
Under åren 2021-2023 fasade bankerna ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De har ersatts med ny betalningsplattform som hanterar XML-filer. Vi har tät kontakt med de olika bankerna och arbetar med att ta fram lösningar för den nya hanteringen av bankfilsformat. Forumtråden uppdateras löpande med information om hur arbetet fortgår.
Du som använder Nordea skickar redan nu leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till Nordea påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Vi kommer inte att ta fram en XML-fil för Handelsbanken, då det inte finns stöd för LB-fil idag. Har du en aktiv bankkoppling till Handelsbanken påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Du som använder Danske Bank skickar redan nu leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till Danske Bank påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Du som använder SEB kan redan nu skicka leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till SEB påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken.
Du som använder Swedbank kan redan nu skicka leverantörsbetalningar med en XML-fil. Har du en aktiv bankkoppling till Swedbank påverkas du inte heller av filformatförändringen. Med en bankkoppling förs dina utbetalningar över automatiskt till banken. Bankgirot och övriga banker Vi har en bra dialog med övriga banker om deras tidsplan, idag används LB-format.
... Visa mer
Etiketter:
2022-01-31
13:09
1Gilla
Hej @rbicko! Det löser du enklast genom att hantera matchningen mellan fakturorna och betalningarna när allt finns i systemet. Exempel: Du har skapat 2st fakturor på 5000 kr och har fått in 2st betalningar under Kassa- och bankhändelser. En på 7000 kr och en på 3000 kr. Under Kassa- och bankhändelser väljer du att Matcha betalningen på 7000 kr. Du väljer upp Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse och den första kundfakturan på 5000 kr. Då har du ett belopp kvar att stämma av på 2000 kr och klickar på Ny bokföringshändelse. Du väljer återigen upp Inbetalning från kundfaktura som bokföringshändelse och den andra kundfakturan på 5000 kr innan du klickar på Bokför. Den andra fakturan blir då registrerad som delbetald. Nu väljer du att matcha nästa betalning, på 3000 kr. Välj upp Inbetalning från kundfaktura som bankhändelse och den delbetalade kundfakturan. Belopp kvar att stämma av blir 0 kr och du kan klicka på Bokför. Hoppas att det inte blev allt för rörigt 🙂 Marielle
... Visa mer
2021-12-09
13:44
4 Gillar
Det finns flera smarta funktioner som kan förenkla din försäljning.
Hantera medlemmar och artiklar
Arbeta med kundgrupper För en enkel uppföljning kan du arbeta med kund- och artikelgrupper. När du har märkt medlemmar och artiklar med etiketter kan du t.ex använda dem för att göra urval när du skriver ut din försäljningsstatistik samt välja vilka medlemmar eller artiklar som ska tas med när du exporterar register.
Masshantera register eller grupper
Under Försäljning - Kunder kan du uppdatera och ta bort/avidentifiera flera medlemmar på samma gång via knappen Hantera flera kunder. Hantera flera kunder.
Fakturera
Massfakturera medlemmar Om du fakturerar samma typ av artiklar och tjänster till en mängd olika medlemmar/kunder kan du skapa en faktura som du skickar till flera. När du skapar fakturan och ska välja vem fakturan ska skickas till kryssar du i rutan Välj flera kunder. Då kan du välja upp de medlemmar/kunder som du vill fakturera. Har du skapat en etikett för en viss kundgrupp kan du med ett klick välja upp hela kundgruppen.
Skapa flera fakturor.
Skicka återkommande faktura Om du fakturerar samma typ av varor eller tjänster till en medlem/kund med ett regelbundet intervall kan du göra en mall för en återkommande faktura. Mallen för återkommande fakturor kan antingen skickas manuellt eller automatiskt. Automatiska fakturor skickas som e-faktura på det valda intervallet utan att du behöver göra någonting, medan manuella fakturor skickas genom att du klickar på en knapp den dag du vill skicka dem. När den innevarande periodens faktura har skickats, flyttas fakturadatum och period automatiskt framåt till nästa planerade fakturadatum. Skapa återkommande faktura.
Skicka som e-faktura till Kivra - kundens digitala brevlåda Du vet väl om att du kan skicka e-faktura till privatpersoner? När det är dags att skicka fakturan väljer du alternativet Skicka till Kivra. Där blir kunden notifierad om fakturan, får påminnelser om fakturan och kan betala fakturan med ett knapptryck. Läs mer om varför du ska skicka e-faktura.
Ta betalt direkt
Ta betalt med Swish Swish är ett smidigt komplement till kontanter och andra betalningslösningar oavsett hur du möter dina kunder - och det kommer med flera fördelar. Det är tryggt för båda parter och du får pengarna direkt in på ditt bankkonto utan någon fördröjning. Ta betalt med Swish.
Ta betalt med Zettle Med Zettle by PayPal importeras din försäljning till bokföringent från ditt Zettle-konto dagligen. När du har kopplat ditt Zettle-konto till bokföringen hämtas dina försäljningstransaktioner automatiskt och bokförs på de bokföringskonton du valt. Ta betalt med Zettle.
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-28
08:33
3 Gillar
@Magnus24 @Lena Ernstsson Se det som ett ypperligt tillfälle att ställa om till mer digitalt. Det är fantastiskt skönt att slippa alla papper och pärmar. Särskilt när man så lätt kan hitta allt i programmet! 😃 Har man underlag på papper som man inte "kan" bli av med så kan man numrera och sätta dessa i en pärm, men ändå ha programmet som grund och bara plocka fram dessa om/när man behöver.
... Visa mer
2021-07-17
17:19
1Gilla
Klockren hjälp! Tack så mycket!
... Visa mer
2021-06-08
13:33
Det finns många sätt att förenkla olika processer. Här nedan tipsar vi om smarta funktioner som får din försäljning att flyga.
Kunder och artiklar
Sök efter kunduppgifter När du skapar en ny kund under Försäljning - Kunder har du möjlighet att söka efter kunden och på så sätt få fram de uppgifter som behövs. Du kan t ex söka på person- eller organisationsnummer, ort postnummer eller namn. För att du ska kunna fakturera kunden digitalt (via e-faktura eller Kivra) är det viktigt att du får med kundens organisationsnummer alt personnummer.
Minska risken för kundförluster med kreditupplysning
Kreditupplysning är en tjänst som ger dig kunskap om dina kunders och leverantörers betalningsförmåga och minskar risken för onödiga kundförluster. Du har möjlighet att genomföra snabba betalningsanmärkningar, kompletta kreditupplysningar eller bevakning av kunders företagsekonomi.
Arbeta med kund-och artikelgrupper
För en enkel uppföljning kan du arbeta med kund- och artikelgrupper. När du har märkt kunder och artiklar med etiketter kan du t.ex använda dem för att göra urval när du skriver ut din försäljningsstatistik samt välja vilka kunder eller artiklar som ska tas med när du exporterar register.
Skapa och skicka kundfakturor
Offert & Order
För att få kontroll över hela din säljprocess kan du arbeta med Offert & Order. Offerten sparar du enkelt som en pdf, och kan sedan omvandla den till en order eller faktura. Du kan även skapa en order direkt under Försäljning - Order, eller så kan den t.ex ha synkroniserats över från din nätbutik i Webshop. Från offerten eller ordern skapar du sedan kundfakturan, dit all information följer med. Du behöver bara öppna utkastet, skicka som e-faktura och bokföra.
Tips! Med Bokföring & Fakturering+ kan du samlingsfakturera för att effektivisera faktureringsprocessen.
Tidrapporteringssystem
Du kan med fördel arbeta med Tid för att göra faktureringen ännu smidigare och slippa dubbeljobb. Uppgifter synkar och kostnader bokförs automatiskt. Du kan koppla leverantörsfakturor till projekt för att få en tydlig överblick över dina kostnader.
Återkommande faktura
Fakturerar du samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall kan du skapa och skicka fakturan som återkommande faktura. Då skapar du en mall på hur ofta fakturan ska skickas så att den med vald intervall sedan kan skickas helt automatiskt (via e-faktura). Fakturerar du samma typ av varor eller tjänster till en mängd olika kunder kan du skapa en faktura som du skickar till flera kunder.
E-faktura
E-faktura borde vara det självklara sättet att skicka fakturor på. Du kan skicka alla fakturor som e-faktura oavsett om det är ett företag eller en privatperson du ska fakturera, och du sparar tid genom att slippa skriva ut, frankera och posta fakturorna. Du får bättre kontroll och dina kunder får fakturan snabbare, vilket ofta innebär att du får snabbare betalt.
Sälj dina kundfakturor
Betalt direkt
Du behöver inte invänta pengarna från din kund. Genom att sälja fakturan (du behöver bara bocka i en ruta när du skapar fakturan) tar vi över fakturan och du får in pengarna på kontot redan nästa bankdag.
Hantera påminnelser/ränta
Visma Påminnelse Direkt
Om dina kunder inte betalar i tid kan tjänsten Påminnelse Direkt hjälpa dig med påminnelse- och inkassohanteringen på dina kundfakturor. All inkasserad dröjsmålsränta betalas automatiskt ut till dig.
Hantera inbetalningar
Bankkoppling Med en aktiv bankkoppling kan programmet själv matcha och automatiskt bokföra inbetalningar mot skapade kundfakturor. I de fall programmet inte kunde hjälpa till med matchningen får du istället förslag på vilken faktura som skulle kunna matchas ihop mot vilken inbetalning.
Har du ingen bankkoppling kan du istället importera eller klistra in ditt kontoutdrag. Även här kan programmet hjälpa till genom att matcha ihop rätt inbetalning mot rätt kundfaktura. Du behöver bara klicka på Bokför.
Tips! Du vet väl om att du kan fakturera och hantera inbetalningar via appen? Finns där appar finns.
... Visa mer
Etiketter:
2021-04-23
11:31
Jag är helt med dig och lovar att ta dina synpunkter vidare!
//Marielle
... Visa mer
2021-04-20
17:17
Hej @martinmilfors,
What program is the file exported from? Visma eEkonomi follows the SIE standard. At the following images you can see that the text marked with yellow is what is seen as the Description on the journal entry in Visma eEkonomi. I recommend you to contact us by phone so that we can take a closer look.
//Marielle
... Visa mer
2021-01-21
09:09
Hej @Fd medlem,
Dessvärre finns funktionen inte tillgänglig för just Handelsbanken, utan det är en bankkoppling som krävs för att det ska fungera. Med en bankkoppling skickas leverantörsfakturan automatiskt till banken inom 10 minuter efter att den bokförts men du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när 🙂
Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-20
15:48
Texten jag skickat när nära identisk med denna men jag uppger också att det är Svefaktura och InExchange för att få med allt. Är det så att de inte förstår ändå, är det inte så mycket att göra. Mvh Lena
... Visa mer
2021-01-20
09:21
1Gilla
Ok tack, för svar. Importera och exportera hela kontoplanen verkar avancerat. Men man kan ju även ändra manuellt under inställningar, det jag inte tänkte på var att man var tvungen att välja rätt räkenskapsår. Jag ändrade under kontoplan men eftersom mitt bokslut gäller förra året syntes det inte när jag skulle göra verifikationen. Men nu funkar det.
... Visa mer
2021-01-20
09:21
3 Gillar
Okej, då förstår jag! Precis som du säger så finns inte den funktionaliteten i Visma eEkonomi idag, men jag tar det vidare som ett önskemål och ber våra utvecklare kolla på det.
Marielle W
~Content producer, Visma eEkonomi~
... Visa mer
2021-01-05
08:56
1Gilla
Hej @Pontus66! Inkomsten från uppdraget ska redovisas som intäkt i takt med att du fakturerar kunden för utfört arbete och levererat eller förbrukat material, dvs intäkten ska redovisas i takt med faktureringen - i ditt fall år 2020 🙂 /Marielle
... Visa mer
2019-06-28
08:16
2 Gillar
Hej i sommarvärmen! Vi hoppas att du har en välförtjänt semester precis runt hörnet, och då passar på att vila upp dig inför en go nystart i höst. Vi vet att det kan vara utmanande att driva företag, därför jobbar vi kontinuerligt med att förbättra och utveckla Visma eEkonomi. Allt för att du ska få ett så bra företagsliv som möjligt. Under första halvåret av 2019 har vi fokuserat mycket på att snabba upp både svarstider och navigering i programmet. Bland annat genom att förbättra prestanda, ta bort onödiga steg och lägga till fler små genvägar. En av de viktigaste förbättringarna i år är möjligheten att importera kontoutdrag från alla banker. Nu kan alla användare få smart hjälp med att stämma av händelserna på kontot och låta Visma eEkonomi matcha händelser med automatik. Läs mer om det i Kassa- och bankhändelser. Vi har såklart även lanserat fler spännande nyheter: Kostnadsfri revisorsinloggning Integration med Zapier, som gör det möjligt att koppla ihop eEkonomi med över 1000 andra appar och verktyg Ny startsida i eEkonomi appen, för bättre överblick av ditt företag i mobilen Smart dubblettkontroll vid inläsning av SIE-fil Automatisk kontering på alla typer av omvänd moms Läs mer om alla nyheter i Bas, Fakturering, Smart och Pro. Under Appar och tillval i programmet har framförallt två nya stjärnor dykt upp - Visma Tid Smart och Visma eKrav. För dig som behöver smart tidredovisning eller kostnadsfri hjälp med kravhantering och inkasso. Efter sommaren fortsätter arbetet med att förenkla i programmet, framförallt kring korrigeringar på verifikationer och hantering av bildunderlag. Vi jobbar också vidare med den efterlängtade lagermodulen. Våra bästa sommartips! Med smartare processer blir bokföringen garanterat roligare, och du får tid över till annat. Så kom ihåg att använda de smarta funktionerna i programmet som gör att du efter semestern kan komma tillbaka till ett (nästan) aktuellt konto: Få in ditt kontoutdrag automatiskt med bankkoppling eller genom att importera/klistra in kontoutdrag, läs mer. Ta emot leverantörsfakturor och skicka betalningar till banken direkt från programmet, med AutoInvoice och bankkoppling/LB-fil, läs mer. Få fakturor matchade mot ditt kontoutdrag automatiskt med bankkoppling, läs mer. Scanna dina kvitton och få dem automatiskt matchade mot ditt kontoutdrag med Visma Scanner och bankkoppling, läs mer. Ha företaget i fickan med Visma eEkonomi App, läs mer. Med det önskar vi dig en fortsatt härlig sommar!
... Visa mer