2025-07-08
10:36
1Gilla
Hej @Ebba Arvén! Tack för dina tankar. Det är ungefär där jag landat också. Tyvärr är tyska Skatteverket en djungel av byråkrati och väldigt trögt att kommunicera med. Jag hittade något som kallas OSS (One Stop Shop) som är användbar när man gör den här sortens tjänster för privatpersoner. I korthet är det en tjänst hos Skatteverket som man kan registrera sig för. När man gjort det kan man redovisa moms korrekt, oavsett vilket EU-land man sålt tjänster i. Mer info här: https://skatteverket.se/foretag/moms/deklareramoms/ossredovisningavmomsenligtdesarskildaordningarna.4.5b35a6251761e691420b58e.html Men det hjälper inte om man säljer till beskattningsbara personer/företag. Så inte en universallösning för mig, men den kanske kommer till nytta för någon annan.
... Visa mer
2025-07-07
15:03
1Gilla
Med risk för att vara lite iglig så vill jag, eller rättare sagt, jag kan inte låta bli, dela med mig av denna länk till en info som dök upp. Det är då info "Tips om bra företagsnamn" som er redaktion skrivit 240128. Lite synd kanske att man i ledningen inte läste den, framförallt under rubriken "Obs! Det finns regler för att få registrera ett företagsnamn"... Punkt 6 där talar för sig själv; "Företagsnamnet kan inte heller enbart innehålla ett efternamn"....
... Visa mer
2025-07-07
08:19
1Gilla
Hej!
Vi ser just nu över planeringen för funktionaliteten i Visma Lön 600 och har därför ännu inget datum att kommunicera. Jag uppdaterar tråden så snart vi har mer information att dela.
... Visa mer
2025-07-03
14:56
Jag vill bara rikta ett stort tack till @Adnan Omerovic som tog sig tid i nästan en timme för att få ordning på mitt skattekonto. Nu har jag också hyfsad koll på hur man matchar bort händelserna som tankas hem från Skatteverket. Tusen tack för ditt tålamod och din hjälp, Adnan!
... Visa mer
2025-07-03
13:02
Det var då märkligt att du inte kommer till printern när du tar begynnelsebokstaven, det är ju en vanlig Windowsfunktion! Mvh Lena
... Visa mer
2025-07-01
08:48
Hej @Sandra1
I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra kan du läsa om hur du gör.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-06-27
14:37
Vad roligt att du återkopplade och att det löste sig! 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
12:51
Tack för att du återkopplar! Jag har tagit detta vidare så hoppas jag att vi kan förbättra hur det framställs på hemsidan. 😀 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:39
Hej Carlotte! Tack för att du tar dig tiden att skriva här i forumet. Jag har tagit dina förbättringsförslag vidare. I framtiden får du gärna gå via programmet om du har fler idéer. På startsidan har du en knapp uppe till höger "Förbättringsförslag". Trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
15:09
Hejsan! Jag har lite svårt att tolka dina frågor men jag ser att du verkar samarbeta med en byrå. Det är lite olika hur det funkar beroende på hur man har valt att samarbeta och hur din byrå hanterar detta. Mitt tips skulle vara att kolla med din byrå alternativt ringa in till vår support. Via telefon kan vi enklare guida och förklara detta för dig beroende på hur det är uppsatt. Du når oss på 0470-706 000. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:37
Ah, där ser man! Ja, det är viktigt att ha programvaran uppdaterad, som sagt.
... Visa mer
2025-06-26
13:05
Hej Linnéa! När jag läser på Skatteverkets hemsida så tolkar jag det som att du tänker helt rätt. Jag länkar även till deras hemsida här. I ditt Bokföring & Fakturering kan du göra inställningar för att hantera detta. Här kan du läsa mer om hur du gör om du känner dig osäker. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:48
Hej @carlssonmc! Tack för din fråga! Just nu har vi faktiskt problem med att klistra in kontroutdrag från Nordea. Istället rekommenderar vi dig att importera en fil för kontoutdraget. Vi jobbar på att lösa detta så fort som möjligt. Se vår driftinfosida för aktuell status. Om du inte har Nordea får du gärna återkomma. Klistrar du exempelvis in från PDF så kan du testa att klistra in från en text istället så bör det funka bättre. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:14
Hej @Carsjo87! Ja du har uppfattat det rätt och nej det behöver du inte. Vi brukar tipsa våra användare om att jobba via Kassa och bank, eftersom att du får en tydlig överblick och alltid utgår från ditt kontoutdrag. Det blir också tydligt att följa, samt enkelt att ångra om något blir fel. Det är fördelen med att jobba via Kassa och bank överlag i programmet. I just det här fallet tycker jag inte det spelar någon roll, så välj det du själv föredrar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:05
Hejsan! Jag har inte själv svaret på din fråga men hittade två trådar som kanske kan hjälpa dig. Kika här: https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hyra-av-slap/m-p/245424 https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-hyra-av-slapvagn/m-p/209331 Annars ställ gärna frågan igen så kanske någon av våra duktiga bokföringskunniga medlemmar hoppar in här snart! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:57
Hej @AccountantfromHell_singland! Tack för din feedback! Jag förstår frustrationen kring sökfunktionen. Anledningen till att vi just nu har plockat bort den är för att sökmotorn inte funkade riktigt som den skulle. Här har du en landningssida för information om tjänsten och priser. Ett tips just nu är att använda Google om du söker efter något på vår hemsida, skriver du site: spiris.se framför din googling får du enbart upp Spiris.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:22
1Gilla
Hejsan!
Förutsatt att du ändrar eller avslutar bilförmånen i arbetsgivardeklarationen så får Skatteverket informationen. Använder du programmets beräkning och väljer att ta bort detta så kommer det att synas i din AGI. För att ta bort bilförmånen i Lön 300 klickar du på pennan vid Bilförmån och Ta bort Bilförmån.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:02
1Gilla
Jag hoppade in i tråden och plockade bort en mejladress enligt forumets allmänna villkor och er säkerhet här på forumet. Härligt och se att ni hjälps åt så bra. Hejja! 😀
... Visa mer
2025-06-24
16:00
Hej igen Ingela! Nu har jag fått information om att du är upplagd! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:38
Hejsan! Framåt skulle jag rekommendera dig att använda dig av den automatiska beräkningen i programmet, så slipper du hålla reda på det manuellt. Jag misstänker att du kanske gjort klart lönekörningen nu, men annars tänker jag att du kan göra den avsättningen i programmet nu ändå för den perioden. När du gör själva avsättningen så anger du vilken period avsättningen görs för. Programmet samlar ihop värdena i bakgrunden som används för att beräkna avsättningen. Du kan välja ifall det ska sparas varje månad eller en gång om året. Här tänker du rätt att du behöver göra inställningar för nästa period om det är så att du vill att avsättningen/uppräkningen ska ske månadsvis. Ska den en gång per år tänker jag att det inte är någon stress. 🙂 Om du går in via Personal - Arbetstidsförkortning så kan du kika lite mer hur det ser ut. Här finns också bra information att läsa angående detta. Om du vill skapa dig en bild för hur beräkningen funkar, kan du välja att bocka i "underlag avsättning" och sedan förhandsgranska. Dessa värden samlas in under året och skickas alltså över till tidbanken när du väl väljer att göra den årliga avsättningen.
Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt i att du kan göra det manuellt också. När du använder de manuella lönearterna så samlas ju även det i tidbanken. Tycker du att detta känns klurigt går det att boka tid ihop med en av våra duktiga lönespecialister som kan hjälpa dig lägga in värdena och guida dig i hur allt funkar. Du är också varmt välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:05
Hej @Villakullaberg! Tack för din fråga. Jag misstänker att det är mot Bokföring & Fakturering du vill använda tjänsten. Vi har precis bytt namn på tjänsten från eEkonomi till Bokföirng & Fakturering. Förstår att detta är jätteotydligt men eEkonomi på engelska är eAccounting och därför tänker jag att det är den du ska välja. De andra tjänsterna som du nämner tillhör andra Vismabolag/ tjänster. Hör gärna av dig vid fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:00
Hejsan! Jag har förstått dig som att du vill justera värdena för semester för en anställd med semestervillkor 30. Så här beräknas semesterersättning för villkor 30: Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön% Vi har två lönearter som jag tänker är rimliga att använda här. 9430 - justering semestergrundande lön 9431 - justering semestergrundande rörlig lön Här kan du läsa mer om semestervillkor 30 och värdering av frånvarotimmar. Jag hoppas att detta hjälpte dig! Känns det superklurigt så går det alltid att boka en av våra lönespecialister för ännu mer hjälp. Det går givetvis att ställa mer frågor här i forumet också så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
12:46
Hejsan! Detta är inget jag känner till eller sett tidigare! Ett tips är att testa i en annan webbläsare för att se om det löser problemet. Alternativt rensa din historik/ cache - det brukar lösa många problem. Skulle inget av ovan hjälpa vill vi gärna att du slår oss en signal, så hjälper vi dig enklast den vägen istället. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:58
Hej @Anette31! Vi ska inte ha något generellt att det inte gå att nå programmet. Jag vet inte vad det är som strular för just dig men ger dig lite tips:
Kontrollera att inloggningsuppgifter stämmer
Rensa cache
Testa en annan webbläsare Jag tror att något av dessa alternativ kommer hjälpa. Ha en fin midsommar och helg när det är dags! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:45
Hej igen! Det låter lite märkligt faktiskt. Vi vill gärna undersöka detta vidare då det funkar hos oss när vi testar. Slå oss en signal när det passar dig så kikar vi på det. Trevlig midsommar! 🌻 /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:41
Hejsan! Om ert företag följer kollektivavtal bör det stå där. Annars är det upp till ert företag att bestämma tänker jag. Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:35
Hi! I had to delete your picture due to GDPR but I saw it. It works fine in the program to pay out a salary without paying out vacation. I don't know exactly what your settings look like in the background, so I think the easiest thing is to call our support who can guide you over the phone instead. If you can't delete the lines directly on the pay slip, it may be because he has vacation settings in the employment register. When you create the employee from scratch, you can choose to have a simple employee and only pay out money but no vacation deduction, for example. Now afterwards you can change the employment type or vacation settings in the employee settings. I hope this helps! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:14
1Gilla
Det löste sig, tack för hjälpen. Fatal miss av mig; Typ missade att vänsterklicka i "fältet", testade allt annat ... Gla' Missommar! / Café Motivi
... Visa mer
2025-06-19
11:35
Hej @RolfM_! Ja det går! Det är viktigt att kunden har möjlighet att ta emot e-fakturor, vilket du kan kontrollera via funktionen Kontrollera i programmet. För att säkerställa korrekt hantering behöver du även ha lagt in ditt momsregistreringsnummer under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter, eftersom VAT-/momsregistreringsnummer inom EU inkluderar en landskod och följer specifika format. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
11:16
Hejsan! Du kan läsa mer om ändringar i en avslutad lönekörning här. Jag vet inte riktigt om jag förstår dig. Jag tolkade det först som att det blev fel med perioden men att ingen data hade hämtats. I så fall tänker jag att du ångrar lönekörningen och skapar en ny och sedan fortsätter med instruktionerna min kollega gav dig. Är det så att du är några steg längre så tror jag att informationen i länken ovan kan hjälpa dig. Jag lyfter ut detta som är viktigt att tänka på:
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi inte att du gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning.Om du ändå vill backa en lönekörning ska du tänka på följande:
Om du har bokfört löneutbetalningen behöver du ångra verifikationen och bokföra löneutbetalningen på nytt. Läs mer i avsnittet Ångra matchad bankhändelse om du jobbar i Bokföring & Fakturering.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen behöver du skicka in en rättelse. Läs mer i avsnittet Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket. Jag hoppas att det löser sig. Får du inte till det är du välkommen att kontakta vår support via telefon så hjälper vi dig den vägen istället. Ha en fin midsommar! 🌸 /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
10:55
Hejsan! Det låter som att du har fått igång din integration med Zettle. Jag tror att vårt hjälpavsnitt om att registrera utbetalning från Zettle skulle kunna hjälpa dig här angående hur du bokför mot din bank. Angående nästa fråga där så tror jag att jag har förstått dig rätt. Det viktiga är att du har rätt bokföringskonto, momsrapportkod och momssats. Hur du sedan väljer att speca det tänker jag spelar mindre roll - bara bokföringen och momsen blir rätt. 😀 Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
10:00
Hejsan! Det är går att lösa detta genom att ändra beräkningsformlerna på lönearterna. Du kan även använda dig av personvariabler – läs mer om hur de fungerar här. Det kan dock vara lite klurigt, så jag rekommenderar att du bokar in ett möte med en av våra lönespecialister för att reda ut det på bästa sätt. Jag önskar dig en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
09:50
Hej Åsa! Kommentaren som den anställde kan lägga är avsedd för Anställd och följer inte med till Lön 600. Angående ej semestergrundande föräldraledighet så går det att öppna snabbvalet direkt på lönekörningen och bocka ur semestergrundande istället för att byta lönearter. Önskvärt hade såklart varit om det skedde per automatik, men det är så programmet funkar idag. Jag skickar vidare detta som ett önskemål! För att hålla koll på antal semestergrundande föräldradagar i Lön 600 rekommenderar jag dig att kika på ackumulatorlistan. Du hittar den under Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista. Ackumulator väljer du Föräldraledighet semestergrundande (den som passar). Här finns massvis med olika ackumulatorer vilket kan vara bra att känna till framöver. Trevlig midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
09:42
Hej @kriwic Det är bankerna som tagit fram betalformatet och sätter ramarna för hur betalningsuppgifter kan specificeras i filen. Den nuvarande hanteringen medför, tyvärr, att kredit- och debetfakturor ofta "klumpas ihop" till en gemensam betalning, och oftast anges då bara ett enda referensnummer (OCR/fakturanummer). Detta kan göra det svårt för leverantören att identifiera vilka fakturor som verkligen är betalda, vilket i sin tur kan leda till betalningspåminnelser och merarbete.
Vi och alla andra systemleverantörer måste följa de formatregler som bankerna sätter, och har därför ingen teknisk möjlighet att ändra på hur bankerna tolkar och återrapporterar dessa betalningar. Det är, med andra ord, en branschgemensam utmaning och inte något som kan hanteras enbart i ekonomiprogrammet.
Det finns i nuläget ingen information om att bankerna planerar att förändra denna hantering i närtid. Vi och andra systemleverantörer lyfter dock löpande våra användares önskemål och behov i dialogen med bankerna kring betalformatsutveckling.
Hur kan man lösa det idag?
Den rekommenderade rutinen just nu är att kvitta kreditfakturor mot debetfakturor inne i ekonomisystemet innan betalfilen skapas. På så sätt får betalfilen bara med de fakturor som verkligen ska betalas ut, och både ni och era leverantörer får en tydligare specifikation. Vet att detta innebär extra administration, men i dagsläget finns tyvärr ingen bättre lösning på grund av hur bankernas filhantering ser ut. /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
08:05
Hej på er!
Tack för din återkoppling. Som du nämner var det en försening förrgår gällande Handelsbanken. Vi beklagar verkligen att informationen inte nådde ut i tid till alla berörda.
Om du upplever liknande problem igen rekommenderar vi att du kontaktar vår support direkt, så att vi snabbare kan felsöka och ge återkoppling. Du hittar alltid aktuell driftinformation och kontaktvägar här:
Där uppdaterar vi löpande om eventuella fel eller driftstörningar samt även i vårt talsvar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-13
09:35
Hej @Frida-lönekonsult
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
... Visa mer
2025-06-12
15:51
Hej! Tack för att du delar med dig och beskriver hur det här påverkar dig. Det ger oss bra insikter. Jag har stämt av nu med produktutvecklingsteamet och de känner till problemet med filnamnen. Just nu finns det dock tyvärr inga planer på att fixa det här inom den närmsta tiden.
Tack igen för din feedback och ha en fin eftermiddag. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
15:44
Hej @Tony Lindgren!
Tack för att du hör av dig och berättar vad som hänt.
Vi har inte gjort några ändringar nyligen och har inte heller fått in liknande problem just nu. Vi vill gärna hjälpa dig att reda ut det här och det bästa är om vi tar det över telefon. Hör av dig när det passar så kikar vi på det tillsammans!
Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-11
09:48
Nu har jag suttit i telefonkö till "supporten " i 40 minuter, ganska irriterande att sitta vid datorn och vänta, jag jobbar ute så att ni ringer upp mig är inte aktuellt. Har ej datorn med mig då. Finns det verkligen inget annat sätt att komma i kontakt med support för webbshopen?? vi har haft mailkontakt förut med någon i supporten angående ett fel i webbshopen som orsakades av en uppdatering hos er, kan vi kontakta någon i den gruppen? Väldigt dålig support det här tycker jag. vår mail är info@granna-vaxter.se
... Visa mer
2025-06-05
13:01
Hej @CarinaM_! Tack för att du tagit dig tid att ge oss feedback. Jag är verkligen ledsen över den upplevelse du haft med både systemet och vår support. Jag tar dina synpunkter vidare, och vår ambition är att kunna förändra din uppfattning till det bättre.
Med detaljerna du skickade har vi testat flödet flera gånger, men lyckas tyvärr inte återskapa felet och har heller inga liknande rapporter just nu.
Jag förstår att du inte har tid eller ork att felsöka mer med oss på telefon, men det är tyvärr nästa steg om vi ska kunna gå vidare. Om din workaround funkar för dig är det helt okej att köra på så länge. Men vill du att vi tittar närmare på det kan jag ordna så att du blir uppringd. Då mejlar jag dig så tar vi kontakten den vägen istället. /Ebba
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-30
11:56
Hej! Jag förstår att det är frustrerande! Vad jag kan se har vi inte haft några andra som har hört av sig om detta. Du har säkert testat att rensa din cache också men om inte så gör gärna det. Skulle du ha fortsatt problem efter detta är det bäst att du ringer till oss så vi får kika tillsammans vad som blir fel. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-23
13:06
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas senaste inlägg från de olika flikarna i kategorin
Frågor & funderingar - här kan du ställa dina frågor och hitta intressanta diskussioner
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Följ/prenumerera på innehåll
Du kan enkelt följa en specifik kategori, tråd eller artikel. Klicka på Följknappen där du står och välj Följ. Väljer du att följa en kategori får du mejluppdateringar varje gång det postas något nytt. Ett hett tips är att följa användartips i den kategori du är intresserad av - för att få uppdateringar om hur du arbetar smartast i ditt program!
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2025-04-29
15:32
Hej! I dagsläget går det ej att skapa xml-fil för löneutbetalning om vald bank är Swedbank/Sparbankerna. Tjänsten erbjuder istället LB och det nyligen tillagda SUS-formatet. Dessa två är valbara under delen Inställningar - Löneinställningar.
... Visa mer
2025-04-25
15:00
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN! Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig. /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:20
Yes, jag lämnade förbättringsförslaget igår, ihop med en eller två förslag till förutom SIE-hanteringen 😀
... Visa mer
2025-04-10
10:23
Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:11
Hej Förmodar att frågan gäller hur du kan justera detta manuellt i bokföringen? I så fall gör du som du skriver dvs tar bort bocken för automatisk bokföring av semesterskuld och sedan gör du en manuell justerings av saldot på de konton som påverkas. /Joachim
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-02-03
10:47
Hej @A-Lantbruk
Om du fortfarande inte har fått in ditt kontoutdrag är min rekommendation att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och titta på vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-02
19:05
Hej I en deklaration så deklarerar man för företagets resultat oavsett om man når brytgränsen för momsplikt eller ej. Så jag måste erkänna att jag inte helt förstår vad du menar att det skall skattas på något annat ställe. NE redovisningen är en komplettering till din vanliga självdeklaration så om du tar upp det i NE bilagan så kommer det läggas ihop med din eventuella vanliga inkomst på arbete som inte har med företaget att göra. Allt du bokför påverkar NE redovisningen så spelar ingen roll vilket konto du lägger något på. Så enligt mig så skall du enbart ha med det i NE bilagan och inte någon annan stans. Driver själv en liten enskild firma och jag redovisar enbart mina inkomster i den via NE bilagan och ingen annan stans. /Joachim
... Visa mer
2025-01-07
09:47
Hej @MiaMariaH
Jag testade och hos mig funkar det utan att jag behövde göra något speciellt men kontrollera gärna hur det ser ut hos dig under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Finns år 2025 upplagt där? Annars behöver du skapa upp året och sedan ska allt fungera som vanligt. Stämmer inte det är min rekommendation att du ringer supporten så ska vi felsöka tillsammans med dig.
Ha det fint.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-17
10:10
Hej @Peter Lögdahl
Välkommen som ny forummedlem.
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och fått info om att vi inte har någon ny information att dela med oss av men att vi självklart kommer att uppdatera tråden så snart det sker en förändring.
När det gäller ägarskapet för problemet så hanteras detta gemensamt av både Länsförsäkringar och Visma, som samarbetar för att hitta en lösning.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-11
08:58
1Gilla
Hej Det är helt korrekt. /Joachim
... Visa mer
2024-12-10
11:42
Hej!
Tycker det passar bra med en uppdatering i denna tråden. 🙂
I Lön finns de efterfrågade funktionerna för Förskottssemester, Fora-rapportering, Arbetstidsförkortning/Arbetstidskonto, ByggLÖSEN, Arbetsgivarintyg.nu, API som gör det möjligt att läsa in underlag från andra system och en enkel migrering där man får med sig de anställda som utkast och de anställdas scheman och avtal som finns upplagda i Anställd. Vi jobbar vidare på en större migrering men den är inte på plats än.
Jag skulle säga att den bästa (enligt mig) jämförelsen finns här: Jämför Visma Lön 600 med Lön »
Har du frågor är du alltid välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00.
Och har du önskemål går det bra att lägga dem under Feedback och förslag längst ner i Lön (eller något av våra andra webbbaserade program) eller via Förbättringsförslag längst upp i den lila menyn i Visma Lön 300/600 (eller något av våra lokalt installerade program).
... Visa mer
2024-12-03
13:32
Hej!
Vi är medvetna om att vi inte har en optimal hantering gällande detta i programmet och vi har återigen lyft detta som en förbättringspunkt i Visma eEkonomi. Med det sagt har vi inte någon mer information i dagsläget om detta är något som kommer att förändras framåt i programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2024-10-21
14:25
Hej @einstein_wl
Baserat på din beskrivning verkar det som att du har skapat en faktura och att konto 1928 finns med i verifikationen för fakturan. Det tyder på att fakturan redan är markerad som betald i systemet, vilket gör det svårt att matcha den som betald igen.
Om du har gjort en överföring mellan ditt PayPal-konto och ditt företagskonto, bör detta registreras som en överföring mellan egna bankkonton. Vanligtvis används inte konto 1928 som företagskonto. Om du ändå ser en bankhändelse på företagskontot, kan det vara nödvändigt att bokföra det som 1930/1928 för att få det på rätt konto.
Om det fortfarande är oklart eller om du behöver vidare hjälp rekommenderar vi att du ringer oss, så kan vi titta närmare på det tillsammans!
Välkommen att kontakta supporten så hjälps vi åt. /Tinna
... Visa mer
2024-10-02
11:08
Hej @Jennifer
Tack för att du delar dina förslag om produktförbättringar med oss. Vi uppskattar din feedback och har tagit det vidare internt.
Har du några fler önskemål om förbättringsförslag är du varmt välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ner till vänster i sidopanelen som heter Feedback och förslag.
Välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-21
14:23
Hej Kortköp behöver man inte skapa en faktura i eEkonomi för. Det är enbart fakturor du får me d förfallodag i framtiden som detta skall göras på. /Joachim
... Visa mer
2024-06-13
22:48
2024-05-16
13:32
1Gilla
Hej! Tack så mycket 🙂
... Visa mer
2024-04-17
09:03
1Gilla
Jag vill har EN knapp där jag får ut allt. Export funktione är för mågna steg. En knapp på första sidan där allt exporteras till en förvald plats som jag kan precisera.
... Visa mer
2024-03-11
09:49
Hej @Frida Nilsson1
Tack för att du skriver till oss.
Som jag ser det så behöver du ha någon form av speciallösning och därför tror jag att du kommer att behöva ta kontakt med en lönespecialister som får hjälpa dig att avgöra hur du arbetar smartast med arbetstidsförkortningen i ert fall.
Våra lönespecialister har mycket erfarenhet och hjälper gärna till med allt från stöd i lönearbetet, frågor av löneadministrativ karaktär och anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du Boka tid med en lönespecialist
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-03-03
22:03
Jag har fått samma fenomen men hittade denna info och lyckades (tror jag). Hur matchar jag flera bankhändelser mot samma löneutbetalning? (visma.net) Fick göra matchningen 2 ggr, men lönekörningen låg valbar båda ggr. Kanske en uppdaterad funktion. Mvh Peter
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:07
Hejsan! Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. Ha en fin fredag och en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
08:13
Hejsan @Tibor B! Tack för att du tar dig tiden att framföra detta. Vi vill gärna veta mer om önskemålet och en kollega till mig kommer att ta kontakt med din inom kort. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-20
14:42
1Gilla
Har för närvarande ingen bra tillämpning av tekniken rent yrkesmässigt men tittar på det lite, skall vi säga förstrött, på området när andan faller på. Mina generella intryck (som inte har med Visma att göra) och framtidsspaningar är: 1. AI är inte det minsta intelligent. Det handlar fortfarande bara om mönsterigenkänning. Skillnaden är att modellerna idag bearbetar så mycket data så det överstiger de flesta människors vardagliga kapacitet. 2. Bristande kvalitet in i en AI = dålig kvalitet i informationen ut från AI. 3. Som allt annat så går det få till både fantastiskt dåliga och fantastiskt bra resultat av att använda en AI. 4. AI är, oaktat punkt 1 ovan, extremt missbrukat ord och det finns en tendens att alla företag vill kalla den minsta lilla sak de har i sina system för AI. 5. En tendens att smeta AI på allt, även områden där det inte ger någonting (eller väldigt lite) men... med rätt underlag, på rätt sätt inom rätt område kan AI-användning ge extremt bra stöd. 6. Vi kommer få problem inom kort med att framtida AI-modeller (delvis) bygger på utdata från tidigare AI-modeller. Med sjuknande kvalitet som följd. Faktum vi är redan där men för tidigt att se genomslaget av det.
... Visa mer
2024-02-20
07:40
Hejsan! Precis som Khedron skriver har vi inte haft någon generell driftstörning kring programmet. Jag hoppas att det löste sig för dig redan igår men om det inte gjorde det kan du fundera på följande: När kunde du logga in senast? Har du bytt lösenord? Om det står att inloggningsuppgifter är fel kan du i inloggningsrutan välja att byta lösenord. Om det inte är relaterat till inloggningsuppgifter kan det bero på webbläsaren. Då kan du testa att rensa cache i din webbläsare eller testa att logga in via en annan webbläsare. Om du fortsatt inte kommer vidare vill vi gärna hjälpa dig över telefon istället så att vi kan se vad som blir tokigt. Ring när det passar dig under dagen. Jag önskar dig en fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-19
13:27
In och kika i vår diskussionstråd kring AI inom branschen och dela gärna med dig av dina tankar!
... Visa mer
2024-02-09
11:53
Hejsan! Tusen tack för att du är uppmärksam och säger till. Du har helt rätt och jag uppdaterar vårt tips direkt! 😀 Jag önskar dig en fantastisk helg när det är dags. /Ebba
... Visa mer
2024-02-07
17:05
Lovisa, jag har anmält detta minst tre gånger men det verkar inte vara emot Metas policy? /Rolf
... Visa mer
2024-01-29
10:18
Hej @MatsEngström! Jag är ledsen att du är missnöjd över rapportfunktionaliteten i programmet. Stort tack för att du tar dig tiden att förklara dina idéer och tankar. Jag tar såklart detta vidare internt. Har du ytterligare idéer och förbättringsförlsag i framtiden uppskattar vi om du går direkt via programmet - knappen Feedback och förslag. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
10:10
Hej Mats! Vi är måna om att hjälpa dig och skulle självklart inte missförstå med mening. Om vi inte har en färdig lösning på det du vill ha direkt, så kommer vi alltid att försöka göra vårt bästa för att komma med knep som tar dig så nära ditt mål som möjligt. Utveckla din frågeställning om du fortsatt anser att vi inte har förstått dig tillräckligt. Jag har sett i en annan tråd du har startat att du är missnöjd med våra rapporter och sorteringsalternativ. Jag uppskattar verkligen din ärliga feedback och ditt engagemang. Jag tar detta vidare internt och hoppas givetvis att vi kan förbättra detta i framtiden. Jag vill även uppmuntra dig att lämna dina tankar som feedback direkt i programmet, som min kollega Tinna nämner ovan. Ha en fin vecka! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2024-01-24
08:20
Hej @Patrik76! Systemet tar inte automatiskt upp detta utan förändringen behöver du fylla i själv. Vilket av fälten vågar jag tyvärr inte svara på. Kanske att vi har någon medlem här i forumet som har riktigt bra koll på detta? 😊 Om du inte blir hjälpt här i forumet rekommenderar jag dig istället att ta hjälp av en expert inom området för att inte riskera att det blir fel. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-22
16:06
1Gilla
Hej TInne! Vad bra! Tack för ditt svar. Mvh,
... Visa mer
2024-01-22
14:09
1Gilla
Avskaffat krav på bevarande av pappersmaterial
Tidigare var företag tvungna att hålla kvar vid räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om samma information finns sparad digitalt. Med den uppdaterade bokföringslagen blir det här till historia. Förändringen innebär nämligen att du endast behöver spara papper och räkenskapsinformation tills det har överförts digitalt.
Tänk vad skönt att slippa allt papper och istället bara ha en ren och tjusig digital ordning. 😀
Nya kvittolagen 1 juli »
Läs mer på regeringens hemsida.
... Visa mer
2024-01-15
09:55
1Gilla
Ingen fara, det låter bra! Tack för ditt svar:) Jovan
... Visa mer
2024-01-15
09:53
Hej @Linamoden
Kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar.
Du måste nästan ha klickat i "t om dag i månaden"?
Hos mig ser det ut så här och då blir det hela månader:
Återkom och berätta lite mer så hjälps vi åt.
/Ebba
... Visa mer
2024-01-12
11:37
1Gilla
Tack Tinna!
... Visa mer
2024-01-12
09:13
Hejsan! Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt.
Installation på server 1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 2. Följ stegen i installationsguiden.
3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk. 4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen. 5. Starta om datorn. Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna. Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer