igår
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
måndag
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-30
11:56
Hej! Jag förstår att det är frustrerande! Vad jag kan se har vi inte haft några andra som har hört av sig om detta. Du har säkert testat att rensa din cache också men om inte så gör gärna det. Skulle du ha fortsatt problem efter detta är det bäst att du ringer till oss så vi får kika tillsammans vad som blir fel. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:15
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:15
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:06
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:06
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:05
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:05
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:04
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:04
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-23
13:06
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas senaste inlägg från de olika flikarna i kategorin
Frågor & funderingar - här kan du ställa dina frågor och hitta intressanta diskussioner
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Följ/prenumerera på innehåll
Du kan enkelt följa en specifik kategori, tråd eller artikel. Klicka på Följknappen där du står och välj Följ. Väljer du att följa en kategori får du mejluppdateringar varje gång det postas något nytt. Ett hett tips är att följa användartips i den kategori du är intresserad av - för att få uppdateringar om hur du arbetar smartast i ditt program!
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2025-04-29
15:32
Hej! I dagsläget går det ej att skapa xml-fil för löneutbetalning om vald bank är Swedbank/Sparbankerna. Tjänsten erbjuder istället LB och det nyligen tillagda SUS-formatet. Dessa två är valbara under delen Inställningar - Löneinställningar.
... Visa mer
2025-04-28
08:58
Hej!
För närvarande är detta inte inkluderat i den planerade funktionaliteten för Visma Lön 600. Vi uppskattar er feedback och kommer att ta det vidare framåt.
Ett förslag på hantering är att lägga in till exempel tjänstemännens värde på dagtidsarbete och sedan arbetarnas värde på tvåskiftsarbete. På det sättet kan ni ha 2 olika "minuter/vecka" när avsättningen görs. Vilket skiftesform den anställda använder ställer ni på flik 2 anställning för respektive anställd.
Jag vill även informera er om att möjligheten att specificera avsättningen per personalkategori inte finns tillgänglig i Visma Lön Smart.
Ha en fortsatt bra dag! /Elias
... Visa mer
2025-04-25
15:00
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN! Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig. /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:20
Yes, jag lämnade förbättringsförslaget igår, ihop med en eller två förslag till förutom SIE-hanteringen 😀
... Visa mer
2025-04-10
10:23
Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:11
Hej Förmodar att frågan gäller hur du kan justera detta manuellt i bokföringen? I så fall gör du som du skriver dvs tar bort bocken för automatisk bokföring av semesterskuld och sedan gör du en manuell justerings av saldot på de konton som påverkas. /Joachim
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-02-03
10:47
Hej @A-Lantbruk
Om du fortfarande inte har fått in ditt kontoutdrag är min rekommendation att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och titta på vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-02
19:05
Hej I en deklaration så deklarerar man för företagets resultat oavsett om man når brytgränsen för momsplikt eller ej. Så jag måste erkänna att jag inte helt förstår vad du menar att det skall skattas på något annat ställe. NE redovisningen är en komplettering till din vanliga självdeklaration så om du tar upp det i NE bilagan så kommer det läggas ihop med din eventuella vanliga inkomst på arbete som inte har med företaget att göra. Allt du bokför påverkar NE redovisningen så spelar ingen roll vilket konto du lägger något på. Så enligt mig så skall du enbart ha med det i NE bilagan och inte någon annan stans. Driver själv en liten enskild firma och jag redovisar enbart mina inkomster i den via NE bilagan och ingen annan stans. /Joachim
... Visa mer
2025-01-07
09:47
Hej @MiaMariaH
Jag testade och hos mig funkar det utan att jag behövde göra något speciellt men kontrollera gärna hur det ser ut hos dig under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Finns år 2025 upplagt där? Annars behöver du skapa upp året och sedan ska allt fungera som vanligt. Stämmer inte det är min rekommendation att du ringer supporten så ska vi felsöka tillsammans med dig.
Ha det fint.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-17
10:10
Hej @Peter Lögdahl
Välkommen som ny forummedlem.
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och fått info om att vi inte har någon ny information att dela med oss av men att vi självklart kommer att uppdatera tråden så snart det sker en förändring.
När det gäller ägarskapet för problemet så hanteras detta gemensamt av både Länsförsäkringar och Visma, som samarbetar för att hitta en lösning.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-12-11
08:58
1Gilla
Hej Det är helt korrekt. /Joachim
... Visa mer
2024-12-10
11:42
Hej!
Tycker det passar bra med en uppdatering i denna tråden. 🙂
I Visma Lön Smart finns de efterfrågade funktionerna för Förskottssemester, Fora-rapportering, Arbetstidsförkortning/Arbetstidskonto, ByggLÖSEN, Arbetsgivarintyg.nu, API som gör det möjligt att läsa in underlag från andra system och en enkel migrering där man får med sig de anställda som utkast och de anställdas scheman och avtal som finns upplagda i Visma Lön Anställd. Vi jobbar vidare på en större migrering men den är inte på plats än.
Jag skulle säga att den bästa (enligt mig) jämförelsen finns här: Jämför Visma Lön 600 med Visma Lön Smart »
Har du frågor är du alltid välkommen att ringa oss på 0470-70 61 00 eller 0470-70 61 60 (redovisningsbyrå).
Och har du önskemål går det bra att lägga dem under Feedback och förslag längst ner i Visma Lön Smart (eller något av våra andra webbbaserade program) eller via Förbättringsförslag längst upp i den lila menyn i Visma Lön 300/600 (eller något av våra lokalt installerade program).
... Visa mer
2024-12-06
12:27
Hej!
Vill bara göra en uppdatering i den här tråden att vi i veckan släppte hantering av arbetstidsförkortning och arbetstidskonto och att vi tidigare i höst också släppte integration till arbetsgivarintyg.nu.
Alla nyheter finns att läsa om i Nyheter i Visma Lön Smart » eller varför inte prenumerera på Nyheter här i forumet för att få mejl när vi släpper fina funktioner: Lönehantering - Nyheter »
... Visa mer
2024-12-03
13:32
Hej!
Vi är medvetna om att vi inte har en optimal hantering gällande detta i programmet och vi har återigen lyft detta som en förbättringspunkt i Visma eEkonomi. Med det sagt har vi inte någon mer information i dagsläget om detta är något som kommer att förändras framåt i programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2024-11-14
11:17
1Gilla
Hej Lasse,
Tänkte bara flika in här i tråden och meddela att vi nu äntligen har en integration mot Arbetsgivarintyg.nu i Visma Lön Smart 🙂 Mer info om detta finns att läsa via nedanstående länkar;
https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Lonehantering/Efterlangtad-integration-med-arbetsgivarintyg-nu/ba-p/243709
https://support.vismaspcs.se/visma-lon-smart/sv-se/content/online-help/employers-certificate.htm
... Visa mer
2024-10-21
14:25
Hej @einstein_wl
Baserat på din beskrivning verkar det som att du har skapat en faktura och att konto 1928 finns med i verifikationen för fakturan. Det tyder på att fakturan redan är markerad som betald i systemet, vilket gör det svårt att matcha den som betald igen.
Om du har gjort en överföring mellan ditt PayPal-konto och ditt företagskonto, bör detta registreras som en överföring mellan egna bankkonton. Vanligtvis används inte konto 1928 som företagskonto. Om du ändå ser en bankhändelse på företagskontot, kan det vara nödvändigt att bokföra det som 1930/1928 för att få det på rätt konto.
Om det fortfarande är oklart eller om du behöver vidare hjälp rekommenderar vi att du ringer oss, så kan vi titta närmare på det tillsammans!
Välkommen att kontakta supporten så hjälps vi åt. /Tinna
... Visa mer
2024-10-02
11:08
Hej @Jennifer
Tack för att du delar dina förslag om produktförbättringar med oss. Vi uppskattar din feedback och har tagit det vidare internt.
Har du några fler önskemål om förbättringsförslag är du varmt välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ner till vänster i sidopanelen som heter Feedback och förslag.
Välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-21
14:23
Hej Kortköp behöver man inte skapa en faktura i eEkonomi för. Det är enbart fakturor du får me d förfallodag i framtiden som detta skall göras på. /Joachim
... Visa mer
2024-06-13
22:48
2024-05-16
13:32
1Gilla
Hej! Tack så mycket 🙂
... Visa mer
2024-04-17
09:03
1Gilla
Jag vill har EN knapp där jag får ut allt. Export funktione är för mågna steg. En knapp på första sidan där allt exporteras till en förvald plats som jag kan precisera.
... Visa mer
2024-03-11
09:49
Hej @Frida Nilsson1
Tack för att du skriver till oss.
Som jag ser det så behöver du ha någon form av speciallösning och därför tror jag att du kommer att behöva ta kontakt med en lönespecialister som får hjälpa dig att avgöra hur du arbetar smartast med arbetstidsförkortningen i ert fall.
Våra lönespecialister har mycket erfarenhet och hjälper gärna till med allt från stöd i lönearbetet, frågor av löneadministrativ karaktär och anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du Boka tid med en lönespecialist
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-03-03
22:03
Jag har fått samma fenomen men hittade denna info och lyckades (tror jag). Hur matchar jag flera bankhändelser mot samma löneutbetalning? (visma.net) Fick göra matchningen 2 ggr, men lönekörningen låg valbar båda ggr. Kanske en uppdaterad funktion. Mvh Peter
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:07
Hejsan! Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. Ha en fin fredag och en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
15:53
Hej igen!
Jag är ledsen att det upplevs så, och det är såklart inte alls vår mening! Att mejlet kom iväg så sent berodde på att vi kämpade både med att identifiera felet och in i det sista för att lösa det och få iväg utbetalningarna samma dag. För er som väntade utbetalning den 23:e hamnade det istället på den 26:e på grund av ett fel hos oss i utbetalningsfilen.
Felet är fixat och vi har vidtagit åtgärder för att förhindra att det kan hända i framtiden. Vi ber såklart om ursäkt för besväret.
Vi mejlade information om detta till en användare med rollen löneadministratör i Visma Lön Smart/Direkt på de berörda företagen. Vi har kikat på de kunder som du ligger upplagd på och vi har inte skickat till någon annan än dig eller dina kollegor på byrån. Som ett tillägg så undviker vi verkligen att höra av oss till era klienter. I detta fallet ansåg vi det som väldigt viktigt och därför kan det i andra fall ha slunkit med någon slutkund och de har isåfall fått samma mejl som du.
Om du vill att vi kontrollerar ett specifikt kundnummer kan du återkomma så tar vi kontakt med dig via mejl. /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
08:13
Hejsan @Tibor B! Tack för att du tar dig tiden att framföra detta. Vi vill gärna veta mer om önskemålet och en kollega till mig kommer att ta kontakt med din inom kort. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-20
14:42
1Gilla
Har för närvarande ingen bra tillämpning av tekniken rent yrkesmässigt men tittar på det lite, skall vi säga förstrött, på området när andan faller på. Mina generella intryck (som inte har med Visma att göra) och framtidsspaningar är: 1. AI är inte det minsta intelligent. Det handlar fortfarande bara om mönsterigenkänning. Skillnaden är att modellerna idag bearbetar så mycket data så det överstiger de flesta människors vardagliga kapacitet. 2. Bristande kvalitet in i en AI = dålig kvalitet i informationen ut från AI. 3. Som allt annat så går det få till både fantastiskt dåliga och fantastiskt bra resultat av att använda en AI. 4. AI är, oaktat punkt 1 ovan, extremt missbrukat ord och det finns en tendens att alla företag vill kalla den minsta lilla sak de har i sina system för AI. 5. En tendens att smeta AI på allt, även områden där det inte ger någonting (eller väldigt lite) men... med rätt underlag, på rätt sätt inom rätt område kan AI-användning ge extremt bra stöd. 6. Vi kommer få problem inom kort med att framtida AI-modeller (delvis) bygger på utdata från tidigare AI-modeller. Med sjuknande kvalitet som följd. Faktum vi är redan där men för tidigt att se genomslaget av det.
... Visa mer
2024-02-20
07:40
Hejsan! Precis som Khedron skriver har vi inte haft någon generell driftstörning kring programmet. Jag hoppas att det löste sig för dig redan igår men om det inte gjorde det kan du fundera på följande: När kunde du logga in senast? Har du bytt lösenord? Om det står att inloggningsuppgifter är fel kan du i inloggningsrutan välja att byta lösenord. Om det inte är relaterat till inloggningsuppgifter kan det bero på webbläsaren. Då kan du testa att rensa cache i din webbläsare eller testa att logga in via en annan webbläsare. Om du fortsatt inte kommer vidare vill vi gärna hjälpa dig över telefon istället så att vi kan se vad som blir tokigt. Ring när det passar dig under dagen. Jag önskar dig en fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-19
13:27
In och kika i vår diskussionstråd kring AI inom branschen och dela gärna med dig av dina tankar!
... Visa mer
2024-02-09
11:53
Hejsan! Tusen tack för att du är uppmärksam och säger till. Du har helt rätt och jag uppdaterar vårt tips direkt! 😀 Jag önskar dig en fantastisk helg när det är dags. /Ebba
... Visa mer
2024-02-07
17:05
Lovisa, jag har anmält detta minst tre gånger men det verkar inte vara emot Metas policy? /Rolf
... Visa mer
2024-01-29
10:18
Hej @MatsEngström! Jag är ledsen att du är missnöjd över rapportfunktionaliteten i programmet. Stort tack för att du tar dig tiden att förklara dina idéer och tankar. Jag tar såklart detta vidare internt. Har du ytterligare idéer och förbättringsförlsag i framtiden uppskattar vi om du går direkt via programmet - knappen Feedback och förslag. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
10:10
Hej Mats! Vi är måna om att hjälpa dig och skulle självklart inte missförstå med mening. Om vi inte har en färdig lösning på det du vill ha direkt, så kommer vi alltid att försöka göra vårt bästa för att komma med knep som tar dig så nära ditt mål som möjligt. Utveckla din frågeställning om du fortsatt anser att vi inte har förstått dig tillräckligt. Jag har sett i en annan tråd du har startat att du är missnöjd med våra rapporter och sorteringsalternativ. Jag uppskattar verkligen din ärliga feedback och ditt engagemang. Jag tar detta vidare internt och hoppas givetvis att vi kan förbättra detta i framtiden. Jag vill även uppmuntra dig att lämna dina tankar som feedback direkt i programmet, som min kollega Tinna nämner ovan. Ha en fin vecka! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2024-01-24
08:20
Hej @Patrik76! Systemet tar inte automatiskt upp detta utan förändringen behöver du fylla i själv. Vilket av fälten vågar jag tyvärr inte svara på. Kanske att vi har någon medlem här i forumet som har riktigt bra koll på detta? 😊 Om du inte blir hjälpt här i forumet rekommenderar jag dig istället att ta hjälp av en expert inom området för att inte riskera att det blir fel. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-22
16:06
1Gilla
Hej TInne! Vad bra! Tack för ditt svar. Mvh,
... Visa mer
2024-01-22
14:09
1Gilla
Avskaffat krav på bevarande av pappersmaterial
Tidigare var företag tvungna att hålla kvar vid räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om samma information finns sparad digitalt. Med den uppdaterade bokföringslagen blir det här till historia. Förändringen innebär nämligen att du endast behöver spara papper och räkenskapsinformation tills det har överförts digitalt.
Tänk vad skönt att slippa allt papper och istället bara ha en ren och tjusig digital ordning. 😀
Nya kvittolagen 1 juli »
Läs mer på regeringens hemsida.
... Visa mer
2024-01-15
09:55
1Gilla
Ingen fara, det låter bra! Tack för ditt svar:) Jovan
... Visa mer
2024-01-15
09:53
Hej @Linamoden
Kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar.
Du måste nästan ha klickat i "t om dag i månaden"?
Hos mig ser det ut så här och då blir det hela månader:
Återkom och berätta lite mer så hjälps vi åt.
/Ebba
... Visa mer
2024-01-12
11:37
1Gilla
Tack Tinna!
... Visa mer
2024-01-12
09:13
Hejsan! Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt.
Installation på server 1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 2. Följ stegen i installationsguiden.
3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk. 4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen. 5. Starta om datorn. Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna. Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
08:44
Hej Ludvig! Tack för din fråga. Om du menar att ni vill koppla ihop det som en integration till programmet krävs det ett tillägg på er licens (API). Jag har mejlat dig eftersom jag inte kan se ditt kundnummer, så vi kan fortsätta konversationen där om du vill ha hjälp med det. Det går även fint att ringa till vår försäljning och få hjälp med det tillägget. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-11
09:18
Hej Årets resultat är den absolut sista konteringen du gör på året. Så du bokföra klart alla intäkter och kostnader, Gör momsrapporten och när du känner att nu är det inte något mer som skall bokföras så bokför du årets resultat. Så det går med andra ord bra att göra det strax innan du skall deklarera. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-10
09:32
1Gilla
Hej Du har helt rätt. Efter samtal med skatteverket så bekräftade dem att man kan inte betala ut friskvård året efter så att säga. underlag för friskvård måste komma in senast i början av december så det hinner gå med i december månads lönekörning. Det anses annars förverkat.
... Visa mer
2024-01-09
16:15
1Gilla
Hej @tomasf Ursäkta att jag bryter in i tråden så här, men gissar att det du reagerar på är inloggningsrutan till företaget som kommer upp direkt vid programstart?
Från och med version 2023.4, vår säkerhetsuppdatering så valde vi att ta bort möjligheten att logga in via Windowsinloggningen som man tidigare kunde och nu gäller enbart lösen och signatur. Detta för att användare och databaser ska hanteras på ett ännu bättre och säkrare sätt. Har du däremot glömt bort vilken signatur och lösen ni har så kan du kika i hjälpen Glömt lösenord för inloggning till Visma Lön. /Cecilia
... Visa mer
2024-01-09
12:03
Hej @Lönetjejen
Jag tänker att om du gör två olika lönekörningar så får du två separata bokföringsunderlag. Arbetsgivardeklarationen blir gemensam förutsatt att det är inom samma löneperiod.
Ha en fin eftermidddag och hör av dig om du har några följdfrågor.
/Tinna
... Visa mer
2024-01-05
23:05
Hej, Jag har samma problem inför årets bokslut i en ideell förening jag är kassör för - flera hundra utestående fakturor för medlemsavgifter över årsskiftet, och de bör som sagt *inte* hanteras så som eEkonomi vill göra automatiskt. Jag är inte heller så sugen på att behöva manuellt göra tre verifikationer per betalning nästa år. Har ni hittat någon lösning till i år? Mvh Patrik
... Visa mer
2024-01-05
11:58
Tack, det löste problemet! Med vänlig hälsning, Helene
... Visa mer
2024-01-04
15:34
Hej!
Med jämna mellanrum ser vi över vilka drivrutiner vi använder i våra produkter, och vi kommer uppgradera.
Detta ligger inte alltid i takt då nya versioner släpps av en drivrutin, samt vi har även äldre system att ta hänsyn till. Det kommer det ske i en kommande version, men kan i nuläget inte säga i vilken. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-01-04
13:46
Hejsan! Vad tråkigt att höra att du har problem med eEkonomi. De senaste veckorna har vi haft vissa enskilda kunder som har haft problem runt nattetid med att logga in i eEkonomi. Här jobbar vi stenhårt för att få bort den driftstörningen och släppte senast igår en fix för detta. Vi har haft ytterligare en generell driftstörning pågående nu gällande att bankhändelser läses in med en fördröjning och jag förstår att detta i kombo upplevs mycket. Vi är givetvis ledsna för det och gör allt vi kan för att åtgärda detta. Du behöver inte oroa dig att programmet är felaktigt eller att arbetsgivardeklarationen skulle orsaka problem i ditt program. Det som vi har haft är alltså att vissa upplever problem med inloggning nattetid och fördröjda bankhändelser. Det låter inte som att ditt problem har blivit löst av fixen igår, därför vill jag gärna att du kontaktar oss via telefon så att vi kan reda ut vad som hänt just dig. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:19
Hejsan Sofia! Jag ser att vi hade fått en fråga av dig angående detta redan i oktober och jag ber verkligen om ursäkt att det missats. Min kollega Joachim har nu svarat dig i den tråden. Som du kommer se har vi dessvärre inget stöd för detta utan det behöver skötas manuellt. Jag önskar dig en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
07:31
Hejsan! Tack för din fråga. Det går inte att ändra nummerserie i eEkonomi om du redan har skapat fakturor i ditt program, vilket jag misstänker att du har. Har du inte skapat några fakturor finns en beskrivning här. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:56
Hej! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag misstänker att de anställda har slutat under året och att programmet tar hänsyn till att de tidigare varit Fora-anslutna. Det går att säga till programmet att inte ta hänsyn till tidigare anslutning vid rapportering genom att gå in på den anställde det gäller. Gå via Personal - Anställda, och välj en anställd det gäller. Klicka på Personalhistorik - Justering. Här kan du bocka i/ur de olika förändringarna som skett under året för att programmet inte ska ta hänsyn till detta nu vid rapportering. Kika om detta funkar för dig och återkom gärna vid fler funderingar. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
13:44
Hej! Tråkigt att höra att inte programmet funkar som det ska för dig. Ingen förändring eller driftstörning har skett specifikt för eEkonomi fakturering som skulle kunna påverka det du beskriver. Testa gärna att rensa din webbläsare från cookies eller att prova en annan webbläsare. Kontrollera även att din nätverksanslutning är stabil. Om inget av detta hjälper så vill vi gärna kika på det tillsammans med dig via telefon för att kunna fastställa vad som är fel. Kontakta oss när det passar dig, nummer och öppettider finns på vår hemsida. Ha en fin onsdag så håller jag tummarna att det löser sig snabbt! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
11:27
1Gilla
Hej och stort TACK Ebba! Nu fungerade det fint! Anna
... Visa mer
2024-01-03
10:22
Hejsan!
Varmt välkommen som ny forummedlem. När jag tittar på ditt kundnummer kan jag se att du har valt kontantmetoden som bokföringsmetod i programmet. Kontantmetoden innebär att du väntar med att bokföra en faktura tills den dag du betalar den. Du kan fortfarande registrera fakturan i programmet innan den är betald.
Det innebär alltså att du fick ett verifikationsnummer för de fyra inbetalningar du gjorde igår eftersom du registrerade betalningarna. De nya fakturorna du skapade ligger helt rätt i ditt program och kommer att få ett verifikationsnummer så fort du registrerar dem som betalda. Vill du istället att fakturorna ska bokföras vid registrering är det faktureringsmetoden du ska använda som bokföringsmetod. Faktureringsmetoden innebär att du alltid bokför fakturorna på fakturadatumet, trots att betalning görs vid ett senare tillfälle. Kundfakturorna bokförs mot kundfordringar och leverantörsfakturorna mot leverantörsskulder. När betalningen görs dras kundfordran/leverantörsskulden bort från balansräkningen. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
09:36
Oj förlåt det var slarvigt av mig, jag läste nog frågan lite snabbt. Snyggt jobbat att du löste felet själv och tack för att du återkopplade! Bara hör av dig om fler frågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:15
Hej Lars! På grund av GDPR gör vi rensningar av medlemsregistret varje månad för de som inte har varit inloggade de senaste två åren. Det stämmer att ditt (vad jag gissar) gamla konto inte har varit inloggat de senaste två åren. Vid det senaste utskicket, som gjordes den 8:e december, skickades ett informationsmejl till dig via en annan mejladress än den du använder på användaren @lars_r. Det är alltså inte samma mejladress som du använder på @lars_r-användaren. Av säkerhetsskäl skriver jag inte ut detaljer om ditt gamla konto eller mejladress, men om du vill att jag skickar dina kontodetaljer till dig så att du själv kan undersöka det, gör jag gärna det via mejl. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
07:52
Hej igen! Jag vill be om ursäkt att ditt svar har dröjt nu över jul och nyår. Hoppas att du har haft det bra. Det går att lägga in kvitto även i Tid Smart:
Välj Tid & kvitton - Kvitton.
Ladda upp kvittot. Du kan antingen dra och släppa en fil (bild eller pdf) eller klicka i rutan för att välja en fil.
Om du registrerar ett kvitto i mobilen har du möjlighet att ta ett foto på kvittot.
Klicka på Registrera för att registrera utlägget.
Fyll i uppgifterna för utlägget. De fält du kan fylla i förklaras nedan.
Klicka på Skicka för att skicka utlägget till den attestansvarige.
Om du har eget attestansvar sparar du kvittot genom att klicka på Attestera. Jag hoppas att jag har tolkat din fråga rätt. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma eller att ringa in till vår programsupport via telefon. Ha en härlig onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:17
Tack för att du förklarade lite tydligare. Jag tänkte inte riktigt på att beskrivningen skulle ut mot kund utan att det var för dig. Jag tar med mig din feedback! Jag är ledsen att upplevelsen är så vad det gäller att skicka in förslag. Jag vill bara att du ska veta att alla förslag vi får in utvärderas och övervägs. Desto fler förslag av samma sort desto större chans är det att vi genomför. Vi är enormt tacksamma för alla typer av förslag vi får in, för det betyder att vi i slutändan kan göra det bästa programmet för er. Vi önskar givetvis att vi hade möjlighet att återkoppla gällande allt men tyvärr funkar inte det som det ser ut idag. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:11
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag rekommenderar dig att skapa detta som en manuell verifikation via Bokföring - Verifikationer. Här kan du i din verifikation välja att koppla bildunderlaget som finns. Detta betyder alltså att du kan välja vilket konto du vill. I vår större variant av programmet, eEkonomi Pro har vi funktionen att du kan välja att betala med "annat konto", men genom att göra enligt min instruktion ovan får du samma utfall i slutändan! 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:44
1Gilla
Hi! Thank you for your question. We've seen a few customers accidentally put in the wrong date on the auditor's sign-off. Now, we're not exactly sure what error message pops up for you, but if you've slipped in a date, you'll probably see a message "Information on the signing of the auditor's report is missing." To fix this, just head over to Upprätta årsredovisning - Underskrifter - Revisorspåteckning and wipe out that date. Once you do that, the error message should go away and hopefully this was the issue for you. Regarding your second question, it is difficult to answer exactly what might be wrong. But if it is the first year and a share capital deposit has been recorded during the year, then you need to go to maintenance and fill in the "datum för grundande" . A box will appear under the column for Aktiekapital för förändringar i eget kapital for you to fill in. Take a look and see if this helps you out. Otherwise, feel free to get back to us and we can try again. I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:04
Hejsan! Tack för din fråga. Jag har undersökt det lite djupare nu och vi har tyvärr inte en sådan funktion att du kan tidsinställa en prislista eller kampanj. Jag kommer inte heller på ett bättre sätt än vad det redan låter som att ni gör via prisinläsning. Kanske någon annan superanvändare i Administration som har ett grymt tips? 😁 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:59
Hej Rickard! Tack för din fråga! Underlagen du mejlar till appen måste vara i något av formaten jpg, jpeg, png, pdf, tif eller tiff. Som du nämner verkar inte detta kvitto vara en bilaga, vilket gör det lite klurigare. Jag testade att ta en skärmdump av ett mejl. När jag gör det får jag formatet png och kan mejla in det utan problem (misstänker att det blir samma via telefonen). Jag förstår att det blir några extra knapptryck, men om du ser det som en förbättring kan du alltid gå in och lämna önskemål i programmet under Feedback och förslag. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag vill även passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år. 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:26
Okej, jag förstår. Då vet du det till framtiden att de kan dyka upp lite senare under dagen eftersom det är en del lönebesked ni skickar, men att det inte är något att oroa sig för. Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor eller gunderingar. Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! 🎆
... Visa mer
2023-12-22
10:45
Hej Kristina! Jag tänker att du kan lägga in en eller flera lönearter i standardlönebeskedet för den anställde för att detta ska plockas upp automatiskt vid varje lönekörning framåt. Detta görs via fliken Lön - Återkommande lönerader på den anställde. Vi har ingen färdig löneart för just cykelförmån, men du kan kika i löneartsregistret om du hittar en som passar. Det går utmärkt att kopiera en befintlig löneart och göra egna inställningar. När du gör egna inställningar så har du två olika flikar, så att du även kan justera vilket bokföringskonto du vill ska användas. Vi i forumgänget vill önska dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
10:42
1Gilla
Hej! Ja, men så har jag förstått det också. Nej då, jag är ganska säker på vad jag har, jag blev bara lite förvirrad över svaret jag fick först. Men då vet jag vad som gäller. Tack snälla igen och God Jul och Gott Nytt År till dig också! Elisabet
... Visa mer
2023-12-22
10:17
Hej @Anna-Lena6! Som du nog redan märkt så har programmet inte stöd för detta. Vi har undersökt mer internt och det är tyvärr ingen funktion som är prioriterad just nu. Vi tar in din feedback som ett önskemål men jag kan inte lova något. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Jag vill passa på och önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅
... Visa mer