2023-10-26
15:25
Vid handel med skrot och vissa metaller mellan momsregistrerade företag gäller omvänd skattskyldighet. Det är köparen som redovisar momsen till Skatteverket.
Omvänd skattskyldighet gäller för:
Avfall och skrot av järn, koppar, nickel, aluminium, bly, zink, tenn och andra oädla metaller
Omsmältningsgöt av järn och stål
Avfall och skrot av galvaniska element, batterier och elektriska ackumulatorer
Bokföra försäljning av skrot och metaller
Den som är säljare ska inte fakturera någon moms men däremot ska det totala försäljningsbeloppet redovisas i ruta 41 i momsredovisningen.
Så här bokför du som säljare inbetalningen:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
3612 - Försäljning av skrot
x
Bokföra inköp av skrot och metaller
Som köpare ansvarar du för att redovisa momsen till Skatteverket genom omvänd skattskyldighet. Denna moms påverkar inte ditt slutliga momsbelopp.
Redovisa inköpet i momsredovisningen i rutorna 23, 30 och 48. Bokför betalningen till leverantören så här:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
4415 - Inköp varor i Sverige omvänd skattskydlighet 25%
x
2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor, tjänster
x
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25%
x
Tips till dig med Spiris
Kontrollera att konto 3612 och 4415 är aktiverade
Skapa en artikelkontering och koppla till artikeln för att förenkla din fakturering
Konteringen av intäkten hanteras i Spiris när fakturan bokförs (faktureringsmetoden) eller när fakturan matchas under Kassa- och bankhändelser (kontantmetoden)
Inköp bokförs när du skapar en leverantörsfaktura (faktureringsmetoden) eller via verifikation från Kassa- och bankhändelser (kontantmetoden)
... Visa mer
2023-10-23
09:56
1Gilla
Hej @Monkan26!
Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.
Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-10
11:02
1Gilla
Hej Carina. Stort tack för att du uppmärksammande oss på detta. Vi har nu gjort en uppdatering av artikeln och lagt till denna informationen. Ha en riktigt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
22:18
2 Gillar
Hej! Tack, bra förklaring! Då vet jag hur jag undviker detta nästa år. Andra kanske inte är lika lyckosamma så den rätta åtgärden vore såklart att rätta upp koden så att den hoppar över att låsa (eller om det nu var låsa upp..) bokföringen om den redan är låst t.o.m. bokslutsdatum. Jag nöjer mig med detta, trevlig helg!
... Visa mer
2023-09-26
16:00
Hej! Som jag nämnde i den andra tråden så jag har tagit detta vidare. Där ger jag dig också ett tips om hur du i framtiden kan lämna förslag direkt i ditt Advisor. Ha en fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka! /Ebba
... Visa mer
2023-09-21
11:12
2 Gillar
Här får du tips på hur du kan bokföra bankavgifter. Alla företag har bankavgifter - ofta dyker de upp direkt i internetbanken och dras automatiskt från ditt konto ett visst datum. Till skillnad från andra kostnader får du sällan en separat faktura eller kvitto för dessa avgifter.
Vad är bankavgifter?
En bankavgift kan vara många olika saker. Oftast handlar det om kostnader för dina banktjänster, som själva bankkontot och bankgirot. Även avgifter för utlandsbetalningar, Swish, transaktionsavgifter, bankintyg och kontokortsavgifter räknas som bankavgifter.
Moms på bankavgifter och banktjänster? När du bokför bankavgifter behöver du inte tänka på moms - de är momsfria.
Hur bokför jag bankavgifter och banktjänster? Oavsett om du använder kontant- eller faktureringsmetoden bokför du bankavgifter på konto 6570.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
6570 - Bankkostnader
200
Bokföra övertrasseringsränta Om du övertrasserar bankkontot debiterar banken en övertrasseringsränta. Den bokförs som en räntekostnad på konto 8413.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
100
8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit
100
Bokför du i Spiris finns färdiga bokföringsförslag under Kassa- och bankhändelser som hjälper dig att bokföra bankavgifter korrekt.
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-13
15:10
Tusen tack! /Jimmy
... Visa mer
2023-09-08
08:23
Hej!
Tack så mycket för att du delar dina tankar med oss. Det är verkligen uppskattat. Jag vill bara förklara att vi inte tar någon avgift för bankkopplingen, det är istället upp till de olika bankerna att besluta om eventuella kostnader. Jag tror att du pratar om Swedbank i detta fallet. Vi har haft flera kunder som har hört av sig angående deras prisskillnad och vi hör er verkligen. Jag kan berätta att vi håller på att prata med Swedbank om alternativ framåt kring den nya och gamla bankkopplingen.
Priserna för bankkoppling varierar mellan de olika bankerna. Ett bra tips kan vara att kolla runt lite och jämföra alternativ. Vi rekommenderar alltid att ha en aktiv bankkoppling för att förenkla bokföringen, men om du vill kan den också stängas av.
När det kommer till löneprogrammet har vi tidigare fått önskemål om att lägga till fler funktioner, och vi har lyssnat på feedbacken och utvecklat nya funktioner. Jag förstår ditt perspektiv, men vi kommer inte att gå tillbaka till den äldre versionen. Om du tycker att det är knepigt, kan du ringa vår support och be dem förklara funktionerna. Jag lovar att det blir mycket enklare när du väl har fått en bättre känsla för dem! Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-06
15:00
1Gilla
Hej!
Välkommen som ny forummedlem!
När det gäller kassa- och bankhändelser är matchningen låst till den valuta som finns på ditt konto. Till exempel är ditt EURO-konto begränsat till att endast matcha fakturor som är utställda i EURO. Därför är den arbetsgång du använder just nu inte vad vi rekommenderar på lång sikt.
Vi har hittat en tillfällig lösning för nu, även om den kräver några extra steg.
Eftersom det inte går att göra en direkt överföring mellan två valutakonton i programmet, föreslår vi följande: 1. Skapa en händelse på EUR-kontot för pengar in - matcha den mot överföring mellan dina egna bankkonton och välj kassakontot, det kommer då automatiskt att skapas en minuspost på kassakontot 2. Skapa en händelse på Kassakontot för pengar in - matcha den med mot överföring mellan egna bankkonton, välj USD-kontot, det kommer då automatiskt skapas en minuspost där. 3. Skapa en händelse på USD-kontot för pengar in - matcha den mot kundfakturan i USD. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Önskar dig en trevlig eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-03
17:39
1Gilla
Tackar för svaret, Det vore toppen om det gick att ordna, för när vi börjar ett projekt så är det oftast i tidsmart något görs först, tex ute hos kund och man tar noteringar och skriver tid. och och senare så kommer man till eekonomi
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
08:06
Hej @salkov
Bara hör av dig om du behöver hjälp så löser vi det tillsammans.
Ha en fin vecka
/Tinna
... Visa mer
2023-08-21
10:54
Hej @Anki Nilsson!
Som första steg så vill jag be dig att kontrollera en extra gång att transaktionen på Skattekontot inte redan är matchad. Om den redan skulle vara matchad så ångrar du matchningen och matchar därefter om den mot händelsen som ligger på Företagskontot.
Om händelsen är omatchad så skulle vi behöva titta på detta tillsammans med dig i din miljö för att fortsätta felsökningen, så slå isåfall en signal till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
08:32
Godmorgon @Flodererconsulting, självklart kan du få hjälp med detta!
Eftersom du har fått klartecken från Nordea att allt ska vara i sin ordning så tänker jag att du får snabbast hjälp om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så kan ni titta på det tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-17
16:37
Hej! När jag tittar på ditt kundnummer så ser jag att du har eEkonomi. Jag misstänker att du endast får upp alternativet kontant betalning för att du har en aktiv bankkoppling. Om det stämmer att du har en aktiv bankkoppling skulle jag föreslå att du tittar om du kan hitta den gamla transaktionen att matcha mot via Kassa och bankhändelser. Om den inte finns där, eller fakturan avser en period innan kopplingen blev aktiv kan du lägga till händelsen manuellt och sedan matcha mot fakturan. Det går säkert att bokföra bort detta manuellt också men det vågar jag inte riktigt svara på, där har @AnnicaL mycket bättre koll eller kanske ett annat tips? 😀 Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
16:26
Hej @EB Monica! Anledningen till att du får en summa där är för att de lönearterna du får fram har olika beräkningsformler. Du gör inget galet, men det ska heller inte betalas ut något. Här får du göra en manuell justering för att få bort summan. Det funkar som @Lönetjejen säger men jag har också ett annat tips till dig. Högerklicka på ett av snabbvalen i lönebeskedet och välj Konvertera snabbval till rader. På så vis blir löneartsraderna redigerbara, och du kan justera upp/ner summan så att totalbeloppet på lönebeskedet blir noll. Hör gärna av dig om du inte förstår hur jag menar eller har några följdfrågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
15:58
1Gilla
Hejsan och tack för svaret.. Inge elektroniska fakturor och sånt i företaget så då är det ju bara att läsa in i den version vi redan kör i .... grymt bra....
... Visa mer
2023-08-17
13:00
Hej @Datasektionen! Tack för din fråga. Det är lite knepigt att ge ett exakt svar eftersom det beror på om det är något vi kan påverka eller inte. Jag förstår att det är svårt för dig att gissa om din fråga handlar om eEkonomi eller Zettle men om du tror funktionen finns i eEkonomi är det till oss. Om det exempelvis en knapp/ funktion i Zettle så är det till dem. Du får gärna lämna din feedback här så kan vi hjälpa dig att avgöra samt att jag kan ta det vidare internt. Jag har full förståelse för att det känns som att du ropar ut i tomma rymden men jag kan lova dig att vi läser igenom och utvärderar allt vi får in. När du lämnar ditt förslag via eEkonomi så går det direkt till vår utvecklingsavdelning. Vi hade såklart önskat att vi kunde återkoppla på alla förslag men tyvärr är det inte möjligt. När vi har funktioner som har varit önskade av många så gör vi ofta foruminlägg och berättar om kommande nyheter. Följ gärna fliken nyheter här i forumet så får du mejl när vi har olika nyheter kring programmet. Tusen tack för ditt engagemang. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:59
Hej! Varmt välkommen till oss i forumet. När du skapar ett schema så finns det en ruta Hantera obetalda raster. Kontrollera hur din inställning ser ut där och bocka ur rutan om den är ifylld. Hör gärna av dig om följdfrågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer