2021-07-10
06:55
Hej, Jag gjorde ett inköp av en traktor i år (2021) som var tänkt att lägga in som anläggningstillgång men det har inte blivit så och nu funderar jag på att sälja den, behöver jag göra något speciellt eller det är bara fakturera personen som köper den likadant som när jag köpte in den? Den kostade 40000:- + moms så det var tänkt att göra avskrivning på den men det har jag inte gjort ännu. Jag använder Vismas bokföringsprogram.
... Visa mer
2021-07-09
09:55
Skönt att det löste sig! 🙂
Gällande momsen tänker jag att det är rätt där också.
Och egentligen behöver man inte periodisera momsskulden som du har gjort utan den kan ligga kvar på 2650.
När du sen under 2021 betalar momsskulden så minskar den. - den behöver alltså inte vara 0 på konto 2650 vid årsskiftet.
Hela momsflödet kan du läsa om här: Bokföra moms »
... Visa mer
2021-07-09
08:48
Hej!
Om de här dagarna är vanliga semesterdagar med samma ersättning som övriga dagar är det enklast att öka upp semesterrätten till 30 på fliken Semester under Personal - Anställda. Har du gjort semesterårsavslut så behöver du manuellt öka upp i fältet Betalda också.
Om dagarna ska hanteras på något annat sätt så får du återkomma så klurar vi ut något ihop!
... Visa mer
2021-07-09
08:40
1Gilla
Hej!
1: Nej, inte dra av båda.
När du i en enskild firma har resor till och från arbetet bokförs de normalt sett inte utan du gör det avdraget i ruta R22 i NE-bilagan.
Detta ska inte blandas ihop med tjänsteresor - till exempel när du kör i arbetet till en kund. De kostnaderna bokför du som resekostnader.
2: Jag har nog aldrig stött på att man kan välja att bokföra även kostnaderna för resor till och från arbetet som du är inne på i fråga 2. Kanske att någon annan här i forumet har något tips!
Lättast är att kontrollera med Skatteverket. De har två väldigt bra broschyrer för enskilda firmor: Bokföring, bokslut och deklaration – del 1 (SKV 282) och Bokföring, bokslut och deklaration – del 2 (SKV 283).
... Visa mer
2021-06-22
11:12
2 Gillar
Nu finns en inspelning av webbinariet att kika på när du får en stund över: https://www.youtube.com/watch?v=NT2NMviCrv8
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-18
11:37
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till semester. Mycket av beräkningarna beskrivs i Semesterlagen, men många delar är dispositiva, dvs det går att förhandla till de anställdas fördel. Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal hur ni ska hantera semester på ert företag.
I forumtråden Semester - beräkningar och vanliga frågor har vi försökt besvara de vanligaste frågorna om semester.
Tips! Uppgradera till Lön så fort du har anställda som ska ha semester. Då kan du vara säker på att semesterlagen följs och du slipper lägga tid på att göra manuella beräkningar. Läs mer om Lön.
Löneart: Semesterlön
Används för att betala ut semesterdaglön enligt både procentreglen och sammalöneregeln.
Sammalöneregeln:
Beräkning: Månadslön*4,6% = semesterlön (exklusive semestertillägg)
Procentregeln:
Beräknas på intjänad semestergrundande lön.
(Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%) / Betalda semesterdagar = Semesterdaglön.
Löneart: Semesteravdrag
Används för anställda med månadslön när du ska göra ett avdrag på 4,6% av månadslönen då en semesterlön istället betalas ut.
Beräkning: Månadslön*4,6%
Löneart: Semestertillägg
Används när semestertillägg betalas ut i samband med uttag av semester enligt sammalöneregeln.
Beräkning: Månadslön*0,43%
Löneart: Semesterlön engångsskatt
Semestertillägg i en klump
Denna löneart använder du för att betala ut semestertillägg för alla betalda semesterdagar i en klump och inte i samband med semesteruttaget.
Exempel:
(Månadslön*0,43%)* Antal betalda semesterdagar
Enligt semesterlagen är 0,43% av månadslönen det lägsta man kan betala ut i semestertillägg per semesterdag. Vilken procentsats som gäller för just ditt företag bör du kontrollera med ditt kollektivavtal.
Slutlön för semester när anställd slutar
Lönearten bör även användas i det fallet du behöver göra en slutlön. Då ska all semester som den anställda har tjänat in och ännu inte tagit ut betalas ut.
Läs mer i Checklista när anställd slutar.
Rörlig semesterlön
Om ert kollektivavtal har rörlig semesterlön kan du använda denna lönearten för den utbetalningen.
Semesterdagar
Formeln för att beräkna fram semesterdagar är ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar Exempel på Ej semestergrundande frånvaro är tjänstledighet, föräldraledighet över 120 dagar. Antalet semesterdagar avrundas alltid upp till hela semesterdagar.
Om företaget arbetar med Nettosemester:
Är den anställde intermittent deltidsanställd (dvs jobbar inte alla dagar i arbetsveckan) görs tillägget i formeln: Betalda semesterdagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) Semesterdagarna blir färre men ersättningen per dag blir högre.
Tips! Skriv en textrad med information om hur många semesterdagar den anställde har att ta ut på lönebeskedet.
Bra att ha
Spiris.se - Mallar för semesterplaneringslistor. Spiris.se - Semesterlön - Så funkar det. Riksdagen.se - Semesterlagen.
Tips! Gå en utbildningar i löneadministration där vi går igenom hur det egentligen funkar. Läs mer och boka här.
... Visa mer
Etiketter:
2021-04-28
10:57
1Gilla
Du måste själv se till att du lägger in rätt uppgifter när du bokför. Ett intäktskonto för momspliktig verksamhet och ett för momsfri verksamhet. När det gäller inköpen så måste du själv räkna fram rätt moms i samband med att du bokför kostnaden.
... Visa mer
2021-04-23
09:23
Hej!
När semesterdagar beräknas fram används formeln ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar.
Det är alltså "Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar" som i första hand påverkar hur många semesterdagar den anställde får ta ut.
Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar är till exempel tjänstledighet eller föräldraledig efter dag 120.
Antalet semesterdagar påverkas också av semesterrätten som minst ska vara 25 och sen anställningsdatumet förstås.
(sysselsättningsgraden i sig påverkar oftast inte antalet semesterdagar utan mer pengen som den anställde får ut per dag).
Är du osäker på vilken typ av frånvaro som har påverkat detta kan du skriva ut utskriften Ackumulatorlista och välja Ackumulatorn Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar för att se så att det stämmer på den anställde.
Mina kollegor på supporten kan också hjälpa till att boka in dig för en ordentlig genomgång av värdena om du ändå inte får ihop det.
... Visa mer
2021-02-16
15:35
3 Gillar
Vid uppdatering av Visma Lön 300/600 kan du få meddelande BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv.
Du löser datorproblemet såhär:
Gå till Kontrollpanelen – Administrationsverktyg
Dubbelklicka på Tjänster
Öppna tjänsten Background Intelligent Transfer Service.
Ställ in Automatiskt i fältet Startmetod.
Klicka på Starta och därefter Verkställ.
Får du det inte att funka kan du alltid hämta uppdateringar på https://www.spiris.se/support/ladda-ner-och-uppdatera.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-06-02
... Visa mer
2021-01-28
11:24
Hej, Jag undrar om det är någon som vet vilka konton som ska nollas vid nytt räkenskapsår i Visma eEkonomi? Mvh Daniel
... Visa mer
2021-01-27
13:51
@A_ ITchefen
Så bra att du såg detta, jag har uppdaterat länken nu. Tack för att du kommenterade! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-25
14:26
Hej!
Vill bara förtydliga att det är helt korrekt, bokningen hoppades över på 2440 eftersom du använder kontantmetoden och den bokning på konto 1930 och 2899 stämmer helt och hållet.
/My
... Visa mer
2021-01-22
11:02
Hej Per!
Om du går in på https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Lon/bg-p/SE_SP_Visma_Lon_nyheter och klickar på ikonen med en ring och prickar och sen väljer Prenumerera så följer du allt som händer under Nyhetsfliken för Visma Lön.
Det betyder att du får ett mejl när det publiceras en nyhet till exempel när det kommer en ny version av Visma Lön.
Hoppas att detta hjälper dig att planera ditt arbete lite bättre!
Fliken finns på alla produkter här i forumet så du kan göra samma sak på andra nyhetsflikar du är intresserad av.
... Visa mer
2021-01-22
09:18
Hej!
Det går absolut bra, då behöver din uppdragsgivare lägga upp dig på sitt företag.
Däremot tror jag inte att du behöver det längre.
Förra veckan öppnade vi upp och la alla versioner öppet utan nedladdning på vår hemsida: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera
Vid en nyinstallation behöver man inne i programmet ange kundnummer eller använda prövoperioden - men vid uppdateringar så checkar vi bara av att det finns ett avtal. 🙂
Detta gör det helt klart enklare när man som du ska uppdatera åt andra företag!
... Visa mer
2021-01-21
15:08
Tack för att du delade informationen då är jag med på hur du menar! 🙂
Om ert avtal säger att ni ska hantera karensavdraget på annat sätt så går det som sagt att ändra, annars får du hänvisa den anställde till sjuklönelagen.
... Visa mer
2021-01-20
15:20
1Gilla
Okej tack så mycket för hjälpen! 😊
... Visa mer
2021-01-20
11:35
2 Gillar
Hej!
Som jag har resonerat fram med mina kollegor så borde frånvaron ändå vara semestergrundande frånvaro. Jag hittar ingenting i semesterlagen om att det inte skulle vara så.
Dubbelkolla gärna med ert kollektivavtal hur detta ska hanteras.
... Visa mer
2021-01-19
11:06
Hej!
Om jag tolkar dig rätt så gjorde du den extra löneutbetalningen i januari trots att den skulle gjorts i december?
För att stoppa utbetalningen behöver du göra det hos banken, om det inte går kanske du kan be den anställda att återbetala lönen?
Du bör också ha fått ett nytt bokföringsunderlag som stämmer överens med den lön som har betalats ut. Förmodligen behöver du justera beloppen som har bokförts. Det gör du enklast direkt under Bokföring - Verifikationer. Har du kvar båda bokföringsunderlagen från december så kan du jämföra dem för att se till att dina bokföringskonton blir rätt.
... Visa mer
2021-01-18
15:21
Hej!
Du har betalat med skatt och företaget har betalat arbetsgivaravgifter för detta.
Som jag tolkar det kan företaget lämna in nya arbetsgivardeklarationer för perioden och att du som privatperson kan ansöka om omprövning av inkomstdeklarationerna.
Hade jag varit du hade jag kontaktat Skatteverket för att ta reda på vilka uppgifter de behöver från företaget och dig, därefter hjälper vi dig gärna! 🙂
I vanliga fall vid återbetalningar så lägger man samma kontering fast med omvända tecken.
... Visa mer
2021-01-18
09:10
Hej Christel!
Vi jobbar på detta och jag förstår att det är väldigt frustrerande!
Precis som du skriver behöver den anställde logga in och ändra sitt För- och efternamn. När du synkroniserar efter det så uppdateras namnet även i Visma Lön.
... Visa mer
2021-01-18
09:04
1Gilla
Hej Nikola!
Ja, det stämmer att du har ett minusbelopp på kontot för frakt. Men du har samtidigt ett "för högt" belopp under 2020.
Skulle du verkligen vilja justera detta så kan du såklart göra det.
Men precis som du säger så hör händelserna till olika år och dessutom är det ett så litet belopp så jag skulle inte krångla med det. 🙂
... Visa mer
2021-01-18
08:25
Hej!
Usch vad tråkigt att höra! Har du fått åtkomst till någon av de gamla filerna som fanns på datorn innan krashen? Isåfall går det kanske att återskapa företaget.
Antingen om du hittar säkerhetskopian som skapas automatiskt när du uppdaterar. Säkerhetskopian sparas på C:\ProgramData\SPCS\SPCS Lön\SavedBeforeConvert.
Du kan också använda filerna SPCS_Lön_Ftg1.mdf och även SPCS_Lön_Ftg1_log.LDF. De filerna ska ligga under C: - ProgramData - Visma - Shared data - MSSQL12.VISMA - MSSQL - DATA
Du kan flytta filerna dit och sen göra en reparation i Visma Assist.
Det gör du genom att söka efter Visma Assist Lön i din dator och när du får fram det så väljer du att Reparera Visma Lön.
Får du tag på några av dina tidigare filer och inte löser det så kan mina kollegor på supporten hjälpa till.
Om det inte går att återställa uppgifterna så behöver du lägga in dem manuellt. För att det ska bli mest korrekt behöver du lägga in dem lönebesked för lönebesked 😞
... Visa mer
2021-01-05
10:24
Okej, då ska vi se!
När jag snabbt läste igenom Skatteverkets regler så verkar det som att det ändå ska hanteras på samma sätt.
Fakturor för enfunktionsvoucher som är betalda vid årets slut
Här kan man inte ändra direkt på fakturan. Utan du får skapa en ny verifikation på samma datum som betalningen bokfördes.
Då lägger du 3051 i Debet och 2420 i Kredit. Ingen av kontona ska i denna verifikationen ha någon momskod. - alternativt båda.
När du lämnar ut varan gör du som ovan.
Fakturor för enfunktionsvoucher som är obetalda vid årets slut
Vid ett årsskifte bokförs de obetalda fakturorna på samma sätt som fakturor vid faktureringsmetoden. Vill du redan nu göra det kan du gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på 2020 och välj Redigera. Längst ner finns en knapp Boka upp kundfordringar och lev.skulder.
Jag rekommenderar att du väntar tills alla betalningar för 2020 är registrerade innan du gör detta.
När detta är gjort syns den obetalda fakturan i verifikationslistan och du kan ändra kontot enligt min första instruktion och göra som förslagit ovan.
... Visa mer
2020-12-22
15:21
3 Gillar
Hej Anna, Tack för ditt svar! En excel-fil hade varit önskvärt! Det går ju att "fixa och trixa" själv, men i ett annars så bra system, så borde det ju gå att få fram det verkliga beloppet som har rapporterats. Det kan ju skilja sig vad som står på lönebeskedet mot vad som rapporteras till SkV, speciellt när det blir en tillfällig ändring och för de företag som använder tex FoU. Tack på förhand!
... Visa mer
2020-12-18
14:14
1Gilla
Hej!
Jag hittade den här tråden och tänkte bara uppdatera er lite. 🙂
Från och med 2021 tillkommer det en ruta i arbetsgivardeklarationen där du ska redovisa betalt för drivmedel vid privat körning, ruta 098.
Idag kom version 2021.0 av Visma Lön med stöd för detta.
Har du anställda som har betalar för drivmedel behöver du justera dina lönearter: Hur anpassar jag lönearterna till de ändrade reglerna för redovisning av drivmedel vid privat körning med förmånsbil på arbetsgivardeklarationen »
God jul! 🎅
... Visa mer
2020-12-04
13:01
Föreningen har fått ärva via testamente 2 fonder . Vi kommer inte att behöva dessa fonder förrän kanske jag inte finns. Hur skall jag bokföra dessa, det står helt still. Måste ju få in dem i balansräkningen 1351 och motsvarande är ?? Hjälp mig
... Visa mer
2020-12-01
11:23
1Gilla
När en anställd blir helt eller delvis uppsagd kan du som arbetsgivare behöva lämna ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget lämnas till a-kassan för den anställdes arbetslöshetsersättning men kan också användas när personen söker jobb.
Intyget visar bland annat hur mycket den anställde har arbetat, befattning, lön och anledning till eventuell uppsägning.
I Visma Lön 600 skapar du arbetsgivarintyget under Personal - Arbetsgivarintyg.
För att kunna skicka uppgifterna digitalt direkt till arbetsgivarintyg.nu behöver företaget ha ett konto där. Då får du också en API-nyckel och ett Arbetsgivar-id som du fyller i i Visma Lön 300/600.
Det går självklart också bra att skriva ut arbetsgivarintyget till papper eller pdf.
Välj vilken anställd du ska göra arbetsgivarintyget för och välj Skapa.
I dialogrutan som öppnas väljer du vilken period arbetsgivarintyget ska gälla för. Om den anställde har haft olika anställningar eller ändrad arbetstid behöver du göra olika arbetsgivarintyg.
En del uppgifter hämtas automatiskt från Personal - Anställda och den anställdes lönebesked men du behöver också komplettera en del uppgifter. Klicka in på arbetsgivarintyget och kontrollera och komplettera uppgifterna som ska redovisas. Tänk på att du alltid kan trycka på F1 på ditt tangentbord för att få hjälp med aktuell sida och förklaringar till vilka uppgifter de olika fälten ska innehålla.
På fliken 6 Kompletteringar kan du alltid lägga till fler händelser och ersättningar som betalats ut till den anställde.
Om den anställdes arbetsgivarintyg ska skickas digitalt till arbetsgivarintyg.nu behöver du den anställdes godkännande och markera rutan Skicka digitalt - den anställde har gett sitt samtycke på fliken 1 Anställning.
Uppgifter om arbetad tid hämtas i första hand från den anställdes arbetsschema. Har den anställde inget schema kan du komplettera uppgifterna på flik 3 Arbetad tid.
När uppgifterna är korrekt ifyllda kan du skriva ut arbetsgivarintyget eller skicka direkt till arbetsgivarintyg.nu
Om du arbetar i Lön: Arbetsgivarintyg
Om du inte arbetar i Visma Lön 600: Gratis mall för arbetsgivarintyg
Läs mer:
Hjälpavsnitt: Skapa arbetsgivarintyg
... Visa mer
Etiketter:
2020-11-20
13:48
En del anställda får beslut från Kronofogden om utmätning av lön. Det är du som löneadministratör som hanterar det.
Vid utmätning skickar Kronofogdemyndigheten ett beslut om nettoavdrag som du ska göra från lönen. Detta betalar du till Kronofogden åt den anställde.
Utmätningsbeloppet registrerar du med löneart 1311 Utmätning av lön.
Lättast är att lägga in lönearten direkt på den anställdes standardlönebesked under Personal - Anställda, fliken Lön.
Du behöver ha koll på hur stort belopp den anställde ska ha kvar av lönen, ett så kallat förbehållsbelopp.
Jag rekommenderar att du lägger in information om detta som en personlig notering på den anställde.
Klicka på den lilla klockan längst upp i löneprogrammet
Välj vilken anställd det gäller
I fältet Text skriver du till exempel: "Den anställde ska ha xxxxx kvar efter utmätning."
Informationen kommer sen upp när du redigerar den anställdes lönebesked.
Utmätningsbeloppet bokförs som standard av Visma Lön 300/600 på konto 2750. När du betalar skulden debiterar du samma konto.
Under Utskrifter och Spårning - Spårning kan du följa hur stort belopp som betalats. Välj att utgå från En löneart och fyll i Löneartsnummer, Period och Summera per anställd och lönekörning.
Om utmätningen inte kan göras en månad ska du meddela detta till Kronofogden.
Läs mer på kronofogden.se
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-05-26
... Visa mer
2020-10-12
16:54
Här hittar du lösning om du vid programstart av Visma Lön 300/600 får upp felmeddelandet: ”Databasen SPCS_SYSTEM saknas eller är felaktig”
Alternativ 1:
Högerklicka på genvägen till programmet och välj "Kör som administratör".
Starta programmet två gånger i rad så kan det hjälpa.
Alternativ 2:
Kör en reparation av programmet via Start - Visma Assist Lön.
Om du har nätverksinstallation görs detta på servern, annars på den lokala datorn som du har programmet på.
... Visa mer
2020-09-29
15:35
1Gilla
En del användare får följande felmeddelande när de ska uppdatera Visma Lön på en klientdator:
"Installationen av Microsoft OLEDB driver for SQL Server 18.3.0.0 (x64) VISMA misslyckades. Installationen avslutas."
Lösning:
Starta om datorn och starta klientinstallationen på nytt.
Om det fortfarande inte fungerar. Kontakta mina kollegor på supporten: vismaspcs.se/kontakta-oss »
... Visa mer
2020-09-16
08:32
Om du får felmeddelande Synkronisering med företagsinställningarna misslyckades. Företagsinställningar kan inte uppdateras eller Det gick inte att skicka lönebesked till Min Lön när du synkroniserar Anställd eller ska skicka digitala lönebesked från Visma Lön 300/600 så kan det bero på att din dator använder TLS. 1.0 eller 1.1. (För att synkroniseringen ska fungera behövs TLS 1.2)
Workaround
Tills vidare kan du komma runt problemet genom att lägga till TLS 1.2
1. Gå in i Kontrollpanelen
2. Välj Nätverk och Internet, klicka sedan på Internetalternativ
3. I rutan som dyker upp klickar du på fliken Avancerat.
Scrolla till ca mitten av sidan där du ser inställningar för TLS och kontrollera om Använd TLS 1.1 och 1.2 är markerade. Är rutorna inte markerade gör du det och väljer Verkställ.
4. Prova sedan att synkronisera eller skicka lönebesked till Lönebesked/Kivra igen.
Detta berör framförallt dig som sitter på en äldre dator med äldre operativsystem.
Vår rekommendation är att du uppgraderar till Windows 10 eller Windows Server 2016 R2.
Andra saker att kontrollera:
Din inloggning på spiris.se fungerar
Du kommer åt och kan gå in på Anställd från vismaspcs.se
Samma mejladress används under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se i Visma Lön.
Om du är lönekonsult med Byråstöd och ni använder Anställd och/eller Lönebesked på ert egna företag kan du inte ha samma mejladress både i anställningsregistret och i Arkiv - Användare - Användare.
Skulle det fortfarande vara ett problem, kontakta gärna vår support så hjälper vi dig: https://www.spiris.se/kontakt
... Visa mer
2020-08-17
10:59
@Fd medlem Jag ska uppdatera texten lite, jag inser att det saknas lite gällande Kivra.
För att skicka lönebeskeden vidare till de anställdas Kivra-låda behöver du aktivera det också.
Arbetar du i Visma Lön Smart väljer du att öppna Visma Lön Anställd från Mina tjänster.
Arbetar du i Visma Lön 300/600 väljer du Lönearbete och klickar på knappen Visma Lön Anställd/Min Lön längst upp i menyn.
I Visma Lön Anställd väljer du Kivra till vänster.
När du har godkänt avtalen och aktiverat integrationen kan du skicka lönebesked precis som vanligt från.
De anställda som har en Kivra-låda får automatiskt sina lönebesked dit. Övriga anställda läser sina lönebesked i Min Lön/appen Lön Anställd.
/Anna
... Visa mer
2020-08-06
08:44
Hej, jag har en fråga om hyra. Hyresgästen som ska hyra ett rum i Sverige är skriven i Norge och hyresavin ska gå till vårdnadshavare som också bor och är skriven i Norge. Vilket konto bokför jag hyresintäkten på? Jag har även en hyresgäst som bor och är skriven i Belgien och jag har samma fråga där.
... Visa mer
2020-08-03
10:37
1Gilla
Hej, Helt rätt tolkat. Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet. Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson. Beräkningen du gjort ser rätt ut.
... Visa mer
2020-07-22
13:11
1Gilla
Låt anställda själva registrera sina tider och avvikelser i Spiris Anställd-appen eller på webben. Du godkänner bara, så är allt klart när det är dags för lön. Här kan anställda också se sina saldon och få lönebeskeden.
Mer om Anställd
Våra favoriter med Anställd
Allt blir rätt från början
När de anställda har klarmarkerat sin månad och du har attesterat är lönen klar och du kan betala ut med ett par klick.
Med eller utan stämpelklocka
Välj vad som passar den anställde bäst. Vill du använda den smidiga stämpelklockan och stämpla in när du kommer till jobbet eller registrera avvikelser i efterhand?
Full koll på semestersaldo och flex
Du slipper frågor om semester och komptid. De anställda får full koll på sitt arbetsschema, arbetad tid, flex, frånvaro och semesterdagar, både i appen och på webben.
Så funkar det
De anställda registrerar sin tid och frånvaro, på webben eller i appen.
När månaden är slut kontrollerar och klarmarkerar den anställda perioden.
Du attesterar och betalar ut lönen.
Klart! Nu ser också de anställda lönebeskedet.
(Välj själva om alla eller bara vissa ska stämpla.)
Kom igång
Kom igång med Anställd i Spiris
Kom igång i Anställd med Visma Lön 300/600
... Visa mer
2020-07-02
08:40
1Gilla
Tyvärr finns den inte kvar. Bara telefon som gäller.
... Visa mer
2020-06-29
15:44
2 Gillar
Ibland ska beloppen för de anställda räknas fram på samma sätt, men med olika grundbelopp. Till exempel övertidsersättning.
För att slippa göra manuella beräkningar vid varje lönekörning eller göra flera olika kopior på lönearterna kan du använda dig av personvariabler. Då kan du använda samma löneart som tar hänsyn till vilken variabel just den anställde har.
I detta exemplet har vi två anställda, båda arbetare men deras övertid 2 ska beräknas olika. Den ena ska beräknas GrundtimlönMånadsavlönad * 0,8 och den andra GrundtimlönMånadsavlönad *0,85.
Skapa personvariabeln
Skapa personvariabeln under Personal - Anställda - fliken 3 Lön
Klicka på pennan vid Personvariabel och Visa/ Skapa ny personvariabel
Ange vad den ska heta och en beskrivning av variabeln och Spara
Välj den variabel du skapat på den anställde
Ange värdet, detta värdet gäller bara för den specifika anställda.
I mitt exempel ska just denna anställde ha 0,8 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
Gör sedan punkt 4 och 5 på de andra anställda som ska ha övertidsersättning.
Du väljer alltså samma variabel men kan ange ett annat värde.
I mitt exempel ska anställd 2 ha 0,85 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
Lägg in personvariabel i lönearterna
Nu ska du använda denna personvariabel på lönearten det gäller.
Gå till Lönearbete - Lönearter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den.
I beräkningsformeln för det aktuella året klickar du på pennan till höger.
Leta fram personvariabeln i listan över Variabler och ackumulatorer.
Jag gör inställningen på löneart 1115 - Övertid 2, månadsavlönad, 75%. Som standard har lönearten beräkningsformel GrundtimlönMånadsavlönad * 0,75, nu vill jag att beräkningsformel ska vara GrundtimlönMånadsavlönad * P2.
När du sedan registrerar Övertid 2 på den anställde blir beräkningsformeln GrundtimlönMånadsavlönad * P2.
Programmet kollar då vad variabeln P2 har för värde i den anställdes personalregister.
Beräkningsformeln för uträkningen blir GrundtimlönMånadsavlönad * 0,8 för anställd 1 och GrundtimlönMånadsavlönad * 0,85 för anställd 2. I hjälpavsnittet Skapa Personvariabel har vi beskrivit hur du går tillväga mer programmässigt. Lycka till!
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-26
15:34
1Gilla
Kanske har du anställda som vill löneväxla för att sätta av lite extra till pensionen?
Börja med att läsa på om löneväxling. Skatteverket har bra information på sin sida Förmåner
Såhär gör du
Inställning på den anställde:
Gå till Anställda och in på den anställde, fliken 3 Lön.
Markera Löneväxling.
Klicka på pennan bredvid Månadslön. I fältet Månadslön anger du samma månadslön som tidigare. I Månadslön efter löneväxling anger du det lägre beloppet (*Månadslön - belopp för löneväxling*). Det lägre beloppet kommer ligga till grund för beräkning av lönetillägg, löneavdrag, semester m m.
Klicka på Ok.
Längre ner på fliken 3 Lön i Återkommande lönerader plockar du också upp löneart 1189 för avsättningen.
... Visa mer
2020-06-25
15:18
Här har vi lite tips på hur bilförmån ska hanteras i olika situationer. Mer detaljerad information hittar du på Skatteverkets sida Bilförmån
Tänk på att även extrautrustning påverkar förmånsvärdet.
Bilförmån - ledighet (endast förmån på lönebeskedet)
Vid bilförmån i samband med ledighet, exempelvis tjänstledighet ska du låta bilförmånen ligga kvar på lönebeskedet varje månad. Ingen skatt kommer att dras men däremot arbetsgivaravgifter. Skatten regleras sedan i den anställdes deklaration då den anställde eventuellt kommer att få restskatt.
Beräkna bilförmånsvärde del av månad
Den kortaste tiden ett biförmånsvärde kan beräknas är en hel kalendermånad. Därför ska beskattning ske på hela förmånsvärdet trots att den anställde bara haft bilen till exempel en dag under månaden. Detta kan inträffa både när den anställde får tillgång till bilen men även när den anställde slutar mitt i månaden.
Anställd har två förmånsbilar samtidigt
Om en anställd har två förmånsbilar samtidigt ska den anställde förmånsbeskattas för det sammanlagda förmånsvärdet.
Du kan bara välja en förmånsbil på den anställde i anställningsregistret. Lättast är att ha en av bilarna i bilförmånsberäknaren i anställningsregistret. Kopiera sen löneart 2101 och använd den lönearten för den andra bilen. Förmånsbeloppet måste läggas in direkt på den kopierade löneartens beräkningsformel.
Anställd bytt förmånsbil under en månad
Om en anställd har bytt förmånsbil en månad ska förmånsvärdet beräknas efter den bil som den anställde disponerat längst. Då bilar med olika förmånsvärden har använts lika länge under en månad ska förmånsvärdet beräknas som ett genomsnitt av bilarnas förmånsvärden.
Byte av arbetsgivare mitt i månad
Vid byte av arbetsgivare mitt i en månad ska värdet av bilförmånen beräknas för en hel månad i både den gamla och den nya anställningen. De båda arbetsgivarna måste därför betala fulla arbetsgivaravgifter. Den anställde kan "efter yrkande i inkomstdeklarationen" få värdet jämkat till sammanlagt endast 12 månadsvärden.
Glömt lägga in bilförmån
Om du har glömt att lägga in bilförmånen några månader ska du ändra arbetsgivardeklarationen manuellt beträffande arbetsgivaravgifterna för dessa månader. Stäm också av med den anställde om hon vill att du drar extra skatt på kommande lönekörningar eller om hon vill att det justeras i den privata deklarationen.
Tjänstekörningen är minst 3000 mil per år
Om ni beräknar att den anställde kör mer än 3000 mil per år i tjänsten har du möjlighet att göra en reducering av förmånsvärdet. Förmånsvärdet blir 75% av det ursprungliga värdet.
Om den anställde inte kommer upp i de här milen behöver du rätta tidigare arbetsgivardeklarationer.
Om den anställde kommer upp i 3000 mil per år men reduceringen inte har gjorts kan den anställde göra reduktionen för skatten i sin inkomstdeklaration.
Markerar du rutan Bilen körs minst 3000 mil i tjänsten per år i inställningarna för bilförmån görs reduceringen automatiskt (Visma Lön).
Modellkod
För varje bil finns en modellkod som hjälper till att ta fram förmånsvärdet.
På Skatteverket.se finns Listor över nybilspriser
Om din bilmodell saknas i listan så kan du få uppgift om marknadspris genom att kontakta återförsäljare eller generalagent för respektive bilmärke.
Bra länkar:
Skatteverket.se: Bilförmån
Lön i Spiris: Hämta bilförmånsvärde från Skatteverket
Lön i Spiris: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Visma Lön 600: Beräkna bilförmån
Visma Lön 600: Rättelser av felaktigt registrerad förmån vid arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-25
11:10
@Pstockselius tack för att du sa till!
Jag har uppdaterat länken så den är korrekt. Informationen för Visma Lön hittar du här: Använd Visma Lön som en molntjänst hemifrån »
... Visa mer
2020-06-23
16:25
När du aktiverar/avaktiverar en anställd för exempelvis Anställd, Lönebesked/Kivra och Resor & Utlägg, så är det viktigt att du gör det i rätt ordning enligt följande punkter:
Aktivera
1. Lägg in den anställdes mejladress under E-post /användarnamn på vismaspcs.se på fliken 1 under Personal - Anställda.
Viktigt att använda den anställdes egna mejladress eftersom detta kommer att bli hans/hennes inloggning till tjänsten. Markera vad den anställde ska ha och f o m vilket datum om det gäller Anställd.
Ska du aktivera funktioner för flera anställda kan du göra det direkt under Personal - Anställda via knappen Aktivera anställda.
2. Synkronisera under Arkiv - Synkronisera internettjänster eller gör det direkt på symbolen som finns uppe till höger i programmet, vid sökrutan. Det är när du gör synkroniseringen som det går ut ett aktiveringsmejl till den anställde som han/hon sedan går vidare på och skapar lösenord för sin inloggning.
När detta är gjort finns den anställde på spiris.se som användare av tjänsten.
Avaktivera
1. Ta bort markeringen för tjänsten på den anställde under Personal - Anställda - Personuppgifter.
2. Gör en synkronisering under Arkiv - Synkronisera internettjänster
eller gör det direkt på symbolen uppe till höger i programmet.
3. Nu är tjänsten bortsynkad och du kan om du vill göra den anställde inaktiv på spiris.se.
Obs! Gör aldrig ovan punkter i omvänd ordning.
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång med Kom igång med Anställd, Kom igång med Lönebesked/Kivra och Kom igång med Resor & Utlägg
Ta bort tillgång till Anställd och/eller Lönebesked
... Visa mer
2020-06-23
14:51
Hej! Jag har ett par kortköp gjorda på företagskort där dom tappat bort/ råkat förstöra kvittona. Kan man skriva en bokföringorder och bokföra dom mot konto 6992? Jag förstår att jag inte kan dra momsen när det inte går att styrka vad som köpts.
... Visa mer
2020-06-18
12:56
1Gilla
Om ert företag har förkortad arbetstid för till exempel midsommarafton, julafton, röda dagar eller dag före afton kan du lägga in det i Visma Lön 300/600.
Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Helgdagar mm fyller du i den ordinarie arbetstiden för respektive dag.
För att ändringen ska påverka de anställdas arbetsschema behöver schemat ha markering i att arbetsschemat ska ta hänsyn till inställningarna för helgdagar.
Uppgifterna påverkar därefter arbetstiden i arbetsschemat i både kalendariet och i Anställd för den anställde.
Vill du ändra en enstaka anställd är det såklart möjligt att ändra arbetstiden för just den dagen och den anställde direkt i kalendern.
Läs mer: Helgdagar mm, Företagsinställningar
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-06-02
... Visa mer
2020-06-15
15:45
1Gilla
I Visma Lön 600 finns möjlighet att få automatisk beräkning av Arbetstidsförkortning/Arbetstidskonto under Personal - Arbetstidsförkortning/-konto.
Programmets funktion för detta bygger på de vanligaste kollektivavtalen för att det ska passa så många avtal som möjligt.
Viktigt är att du själv kontrollerar att de formler som programmet använder sig av stämmer överens med hur just ditt kollektivavtal fungerar när det gäller beräkningen för detta.
Inställningarna för Arbetstidsförkortning
Programmets funktion fungerar när ditt avtal säger att det ska avsättas ett antal minuter/vecka som i exemplet här nedan 60 min/vecka.
Är det ok med det kollektivavtal ni följer så kan du också av en summa timmar/år räkna fram hur många minuter/vecka det blir och lägga in det i rutan såvida programmets beräkningar är ok när det gäller ert kollektivavtal.
Skulle det vara så att ditt avtal i stället avsätter ett antal timmar/år oavsett hur man har arbetat så ska du i stället använda dig av löneart 4200 för att boka upp de timmarna i Tidbanken och sen kan du använda 4230 när timmar ska tas ut från Tidbanken.
Lägger du in antal minuter/vecka så kan du också välja om det ska göras avsättning automatiskt vid varje lönekörning, vilket kan rekommenderas eftersom du då slipper göra beräkning varje år, te x vid det nya semesterårets början.
Väljer du en automatisk avsättning vid lönekörning så räknar programmet fram avsättningen enligt de formler som finns i bakgrunden och enbart på det lönebesked som är för den månaden. Grundande för avsättningen är de lönearter som använts och som har en markering för Arbetstidsförkortning.
Du kan också göra en inställning för vilken avsättningsprocent som ska användas om någon av de anställda i stället vill ha en uppräkning av pensionspremie.
Här nedan kan du se en bild på inställningsrutan och hur formlerna för beräkningen ser ut kan du läsa mer om i avsnittet Beräkningsformler vid avsättning till tid, pengar och pension i vår skrivna hjälp.
Inställningar för Arbetstidskonto
Vid Avsättning för Arbetstidskonto kan den anställde välja att ha avsättning i pengar eller i tid och det finns möjlighet att då lägga in avsättningsprocent respektive timmar/år eller avsatt belopp/ordinarie timlön.
Gemensamt för Arbetstidsförkortning/Arbetstidsförkortning
Välja avsättningsprincip och gör inställningar för detta
Skapa valblankett där de anställda ska välja vilket uttagsval de vill ha
Registrera de uttagsval de anställda gjort
Gör beräkning av avsättningen om ni inte valt att ha automatisk avsättning på varje lönekörning.
När en anställd slutar och du inte har automatisk avsättning på lönekörningarna så måste du manuellt betala ut det innestående som eventuellt finns på den anställde för det sker inte med automatik i slutlönen. Det gör du genom att välja den period som du hittills inte gjort avsättning på för den personen.
För att programmet ska kunna beräkna avsättning för Tid så måste det finnas ett schema på den anställde. Kan även vara ett Ej schemalagd arbetstid men det som måste finnas med är veckoarbetstiden vid heltid. I övrigt så hämtas informationen från lönearternas kvantitet när det gäller arbetad tid.
Tips: Förhandsgranska Valblanketten och titta på sammanställningen där det tydligt syns vilken avsättning det blir på respektive anställd vid de olika valen av avsättning, t ex tid, pengar eller pension.
Här finns mer att läsa om Arbetstidskonto/arbetstidsförkortning
Förvirrad över alla detaljer?
Ring in till oss på 0470 70 60 00, så hjälper vi dig boka en lönespecialist!
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-12
15:38
Vill du veta hur många timmar dina anställda arbetat under en viss period eller hur många timmars frånvaro som finns? Jag vill då tipsa om utskriften Ackumulatorlista. Den hittar du bland dina andra Rapporter/Utskrifter i ditt löneprogram.
Du kan välja vilken period, anställd som ska visas och välja vilken ackumulator du vill se genom att välja pilen på raden Ackumulator. Till exempel Arbetad tid i timmar, Forabelopp eller Semestergrundande lön.
Utskriften visar sen hur ackumulatorn blivit påverkad under perioden och kan användas till mycket!
... Visa mer
2020-06-08
15:54
Tillämpar ni på företaget regeln för att semestern tjänas in året före uttagsåret så finns möjlighet att ge Förskottssemester. Detta innebär att en nyanställd får betald semesterledighet redan första anställningsåret trots att intjänandeåret av semesterdagar är året före semesteråret.
Det finns inga regler i semesterlagen som anger att förskottssemester ska tillämpas eller hur många förskottsdagar en anställd har rätt till utan det är något som du som arbetsgivare bestämmer.
Tänk på att denna överenskommelse i så fall bör göras skriftligt eftersom det underlättar den dag då skulden eventuellt ska dras av från en slutlön. Om anställningen skulle upphöra inom fem år så är den anställde enligt praxis återbetalningsskyldig men om anställningen fortsätter längre än fem år så ska skulden skrivas av.
Så här gör du i Visma Lön 300/600:
Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och markera Företaget tillämpar förskottsemester för nyanställda.
Gå därefter till Personal - Anställda och dubbelklicka på den nyanställde.
På fliken Semester skriver du in hur många förskottsdagar den anställde ska ha rätt till i rutan Förskott.
Hur många förskottsdagar som ska beviljas är upp till företaget. Som fingervisning kan du tänka att om hon/han börjat anställningen någon gång mellan 1/4 och 31/8 så har personen rätt till 25 obetalda dagar och om anställningen börjar efter den 1 september så är rätten till obetalda semesterdagar endast 5 st. Lägger du in en del av dessa som förskottsdagar så ska resten ligga i rutan för obetalda dagar.
När den anställde sedan tar ut semester så är det viktigt att du som vanligt använder dig av snabbvalet Semester uttag eftersom programmet då räknar ner dagarna och räknar upp en skuld enligt formel ML x 4,6 %.
Semestertillägg betalas aldrig ut när det gäller förskottsdagar.
Förskottsskulden
Förskottsskulden syns sedan i rutan Skuld under Semesterförskottsskuld under Personal - Anställda.
Förskottsskulden avräknas automatiskt fem år efter anställningsdatumet. Slutar den anställde innan fem år har passerat, dras förskottsskulden på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester, ersättning.
Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden på fliken Semester i anställningsregistret genom att skriva in avskrivningsbeloppet i rutan för Avskrivning.
Om semesterersättningen inte räcker till för att kvitta förskottssemestern kan kvittning även göras mot den anställdes lön. Det gäller dock endast om den anställde har medgivit detta eller om sådan kvittning framgår av ett tillämpligt kollektivavtal.
Exempel på när Avräkning ska göras enligt praxis
* Förskottssemestern var äldre än fem år när anställningen upphörde
* Om den anställde sägs upp på grund av arbetsbrist, dock inte vid konkurs
* Om den anställde slutar på grund av egen sjukdom
* Om arbetstagaren slutar p g a att arbetsgivaren i väsentlig grad hade åsidosatt sina åligganden enligt anställningsavtalet.
Viktigt:
Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal om det finns några egna regler för förskottsdagar.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-05-26
... Visa mer
2020-06-08
09:47
Hur har du konterat fakturan som du skickat till kund? Den borde ha konterats mot de konton du önskar, dvs fordran och ränta i kred och 1510 i debet.
... Visa mer
2020-06-02
13:05
Jämför du bokföringsunderlaget på konto 2731 mot den redovisade arbetsgivaravgiften?
Du får inte summorna till att stämma med varandra?
Du känner att det är hopplöst att börja felsöka?
Det vanligaste är att det skiljer sig några kronor åt och detta är på grund av olika öresavrundning mellan lönekörningen och arbetsgivardeklarationen. Så det behöver inte vara något som är fel på grund av detta.
Här kan du läsa hur Visma Lön 300/600 bokför löner och arbetsgivardeklaration:
Beräkning av arbetsgivaravgift på lönebeskedet och lönekörningens bokföringsunderlag
Bokföringsunderlag för arbetsgivardeklaration
Är det en större differens har jag några förslag på vad du kan kontrollera:
1: Har du använt dig av någon egenskapad löneart som inte har fått någon fältkod upplagd? Har du kopierat en av standardlönearterna så har den nya lönearten fått fem siffror.
Du kan även titta under Lönearbete - Lönearter där de egna lönearterna har texten Nej i fältet Standardlöneart.
2: Fortfarande inte hittat differensen? Säkerställ att ni inte använt konto 2731 som bokföringskonto på någon annan löneart. Detta gör du enklast genom att ta ut en Ackumulatorlista under Utskrifter och spårning - Utskrifter och väljer ackumulatorn Arbetsgivaravgifter.
Saldot som du får på utskriften är det ackumulerade värdet för arbetsgivaravgifter. Har du ett högre belopp på bokföringsunderlaget så har bokföringskontot använts på någon annan löneart.
3: Har du anställda som går under arbetsgivaravgifter för Växastöd? Då redovisas den reducerade arbetsgivaravgiften direkt på lönekörningens bokföringsunderlag
4: Har du anställda med reducering för Forskning och utveckling eller Regionalt stöd?
Då bokförs full arbetsgivaravgift på lönekörningens bokföringsunderlag. När du sen skapar arbetsgivardeklarationen justeras arbetsgivaravgiften och bokföringskontona justeras iom det bokföringsunderlaget som kommer då.
5: Ändrat Nedre gräns för arbetsgivaravgifter från 1000-kronorsregeln eller Idrottsutövare till Normal? Ändrar man inställningarna för Nedre gräns på en anställd som inte har nått upp till gränsvärdet, så har programmet inte räknat arbetsgivaravgifter på en summa som skulle ha varit det enligt de nya inställningarna som man har angivit.
På nästa lönekörning för den anställda beräknas då arbetsgivaravgifter från första intjänad krona medans rapporteringen till arbetsgivardeklarationen enbart tar med arbetsgivaravgifter på summan för den aktuella perioden.
Och här kan då uppstå en differens mellan det bokförda värdet från lönekörningen och det redovisade värdet till Skatteverket.
Kolla i Personalhistoriken för den anställda och ändra i så fall till Nedre gräns som den anställda har haft tidigare.
... Visa mer
2020-04-20
18:19
Tack för hjälpen. // Britt-Marie
... Visa mer
2020-04-14
20:47
Jag är ny användare av Visma förening och skall nu fakturera medlemsavgifter (faktura;avtal;avtalsmall) för första gången. Men hur gör jag med de medlemmar som redan betalat sin avgift direkt till vår bankkonto? Skriver ut en faktura som aldrig går iväg och sedan bokför den som betald? Tidigare har jag använt kontantmetoden. Går det att göra i Visma förening? Tacksam för hjälp Tom Carlson
... Visa mer
2020-04-09
09:26
1Gilla
Är också så att på dem där programmet aviserar kryss saknas det kryss ändå. Bara så man är uppmärksam på detta.
... Visa mer
2020-04-09
09:03
Hej!
Jag förstår att det känns ologiskt men programmet räknar rätt 🙂
Min kollega förklarade det såhär:
Totala bruttolönen för en anställd är 30 000 kr
Varav 10 000 är sjuklön
En vanlig bruttolön på 30 000 beräknas enligt följande
dvs 25000 *10,21%
5000*31,42%
När en anställd är sjuk räknar vi ut hur stor procentuell del som ska beräknas på respektive %
25000/30000= 83,33%
83,33% av sjuklönen ska beräknas med 10,21%
10 000* 83,33%= 8333 kr ska beräknas med 10,21%
och de återstående 1667 kr ska beräknas med full arbetsgivaravgift
8333*10,21%= 850
1667*31,42%=523
I ruta 499 redovisas då 10 000+850+523= 11 373
Hoppas att det hjälpte!
... Visa mer
2020-02-28
16:07
Jag har verkligen försökt att läsa mig till hur allt med punktskatt ska bokföras. Det har skett lite ändringar sedan första frågan i detta inlägget så jag vågar inte ge dig ett svar eftersom det finns en risk att mitt svar är felaktigt, och jag vill inte ha på mitt samvete att jag gett dig ett felaktigt svar.
Min rekommendation är att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med detta och för att vara säker på att du får ett korrekt svar.
Vi kommer se över innehållet i detta inlägget och eventuellt ta bort det om vi inte får kläm på hur det ska bokföras.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-27
15:30
1Gilla
Hej!
När det kommer till vård av barn så finns det precis som du verkar upptäckt endast snabbvalsinställning för om den anställde är timavlönad eller månadsavlönad eller tillhör handelsavtalet (om du har Visma Lön 600). Men jag hittade ett sätt att komma runt det om det är två olika beräkningar som ska användas beroende på personalkategori (arbetare/tjänsteman).
Gå in under Lönearbete - Lönearter och in på löneart 3318. Gör inställningarna i beräkningsformeln och ta bort markeringen för Arbetare till höger. Döp eventuellt lönearten till Vård av barn tjänstemän.
Kopiera därefter lönearten och den nya 33181 döper du eventuellt till Vård av barn arbetare. Gör inställningarna i beräkningsformeln och sätt markering i Arbetare och ta bort markeringen för Tjänstemän.
När du sen använder snabbvalet på respektive personalkategori så kommer programmet välja rätt löneart beroende på om den anställde är arbetare eller tjänsteman.
Du får gärna kontrollera så att detta funkar även för dig och att det ser rätt ut när du gör en lönekörning. Jag har heller inte testat om detta går att göra på fler typer av snabbval/lönearter.
Är du i behov av ytterligare beräkningsformler får du skapa personalvariabler som My beskrivit tidigare.
... Visa mer
2020-02-20
17:21
2 Gillar
Insåg precis att det står visst ett svenskt VAT-nummer på min faktura (kontaktade One.com med lite frågor och de bekräftade att de är numera registrerade i Sverige sedan november 2019). Så då antar jag att det inte borde vara några problem att bokföra som ett normalt köp inom Sverige, med svensk moms och allt vad det innebär? Det verkar vara lite krångel att göra ägarbyte från privatperson till enskild firma (det kostar 12 EUR + moms och man måste dessutom fylla i en blankett och bifoga legitimation samt "a company stamp, letterhead or excerpt of the registry". Tror jag låter mina uppgifter vara som de är och fortsätter att prenumerera som privatperson, men betalar med firman och redovisar moms som vilket annat köp som helst till mitt företag.
... Visa mer
2020-02-20
15:49
Hej Sara!
Jag har tagit vidare och lyft din synpunkt, men jag har inte fått någon återkoppling ännu.
Jag ska lyfta detta på nytt och därefter återkommer jag hur vi ligger till i frågan.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-02-12
16:38
Hej! Driver enskild firma och missade att betala en faktura för tjänsten Visma eekonomi och den gick vidare till Visma Financial Solutions, och är betald, min fråga är: hur bokför jag denna händelse? Summan är 1031 kr Med kostnader på 60 kr Ränta 3 kr Det här är vad jag får fram hittills: Kredit: 2018 - 1031 3740 - 0,50 Debet: 6540 - 774 2641 - 193,50 3740 - 0,01 Övriga externa kostnader (6990?) - 60,00 Ränta (konto?) - 3,00
... Visa mer
2020-02-04
08:52
Hej Lisa,
Tack för att du lyfte frågan! Vi har haft den uppe för diskussion och på det sätt programmet räknar så minimeras risken för restskatt för de anställda. Vill du komma runt programmets beräkning är mitt tips att du använder dig av egenberäknad engångsskatt. Misstänker att du har full koll på var man ställer in detta men om någon annan undrar så görs det under Personal - Anställda - Fliken 4. Skatt och arbetsgivaravgift.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-03
09:26
1Gilla
Hej!
Det är inga konstigheter, bilderna jag tog ovan är från min kontoanalys och den visar därav saldot på bokföringskontot jag sökte efter i mitt bokföringsprogram, sökte på 4056 för att få fram båda verifikationerna direkt helt enkelt. Kikar jag på verifikationen direkt i listan under Bokföring - Verifikationer så ser våra verifikationer identiska ut. 🙂 Snyggt!
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-02-03
08:08
Hej
Jag har en anställd som är föräldraledig på 50 %. Ledig onsdagar och torsdagar samt varannan fredag.
Hur hade ni räknat fram lönen? Funderar dessutom på hur man bör räkna fram årets semesterdagar?
... Visa mer
2020-01-21
01:38
1Gilla
Nu har jag tittat lite mer - och det är nog så att det faktiskt är rätt (vilket det borde vara). Siffrorna verkar stämma - det är bara när jag kommer till "Deklaration - Resultatplanering" som jag blivit tveksam. Där är nämligen resultaten från båda mina bokföringsperioder (båda förluster) sammanlagda - och det var det jag reagerade emot. Jag förväntade mig "bara" årets förlust här. Men nu har jag sett att jag nog lämnade förlusten från förra året rullande - och då är ju siffrorna korrekta! (vilket även betyder att jag faktiskt gjort rätt enl. era instruktioner 🙂 ). Så när jag nu tog ut deklarationen som pdf-fil så ser det hela rätt ut igen. Där läggs förra periodens förlust till på rätt ställe och sedan sammanförs det med årets (förra årets) förlust - och allt blir rätt! 🙂 Jag blir bara lite förvirrad ibland över att plus blir minus och minus blir plus beroende på vilket konto det ligger på... Och trodde jag hade en "förlust" från tidigare år registrerad som "bara" skulle utökas med årets (hos skatteverket alltså) - men de siffrorna följer förstås min bokföring och inte deklarationen så länge jag inte kvittar dem mot intäkt... (jag tror det börjar klarna) Tack för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2020-01-18
11:47
Hej! Är ny på Visma så jag har några funderingar hur jag får det rätt. Fakturerar installationer i byggbranschen, så det ska vara med omvänd moms. Har skapat en artikelkontering för mina artiklar som jag döpt till "installation" och kodat som "tjänst, 0% moms" och enda kontot är 3231. I vissa fall behöver jag göra inköp av material som förbrukas samma dag som inköpet. Detta faktureras vidare till slutkund med ett påslag, och eftersom det är en liten del av hela bygginstallationen så ska även materialet faktureras med omvänd moms. Då till frågan! Behöver jag en annan artikelkontering för materialet som faktureras ut? Hur ska den i så fall vara kodad? Och hur ska inköpet av byggmaterialet (förbrukningsmaterial av litet värde) konteras när det nästa dag faktureras ut med omvänd moms?
... Visa mer
2020-01-17
16:07
Hej!
Jag skulle bara vilja göra en uppdatering här som kanske kan hjälpa några av er!
I version 2020.0 av Visma Lön finns funktionen för digital signering med Visma Sign.
Då kan du skapa olika grupper för signering och sen skapa en sammanställning av lönerna och skicka för attest innan du låser, skickar lönebesked och betalar ut lönen.
Ni kan läsa mer om hur det funkar och se filmer där min kollega visar hur Visma Sign fungerar: Digital signering »
... Visa mer
2020-01-16
16:08
Hej Anneli!
I hjälpavsnittet Egna lönearter beskriver vi hur du skapar en löneart för avgångsvederlag.
Sen klurar jag lite på det där med kompensationen.. Om jag förstår det rätt så ska kompensationen bara vara knuten till dom semesterdagarna som den anställde går miste om, och då tänker jag att löneart 3232 - Semesterersättning kanske funka? Det är en bruttolöneart med engångsskatt, påverkar fälten för kontant ersättning på AGI och bokförs på ett konto för semesterlöner. Vill du ha andra inställningar än detta så går det ju att kopiera även denna löenarten och göra justeringar.
Återkom om något är oklart 🙂
Lisa
... Visa mer
2020-01-15
21:27
1Gilla
Gammal fråga detta, men jag tänkte passa på att dokumentera en lösning till detta när jag själv har bråkat en del med precis samma frågeställning. Problemet som jag såg det är att investeringarna egentligen görs från ett separat konto hos Trine där även räntorna sätts in på, och att alla belopp är i EUR, vilket krånglar till det ur redovisningsperspektiv. Min lösning (som inte är avstämd med revisor) är att: Lägg upp ett "Valutakonto" med valuta EUR i eEkonomi, koppla mot exempelvis nytt bokföringskonto 1981 och kalla det "Trine (EUR)" eller liknande. Vid överföring till Trine, bokför det som en överföring till det nya kontot. Vid registreringen anger man hur mycket det motsvarande i EUR på destinationskontot (kan antagligen inte beräknas automatiskt eftersom växlingsavgifter tillkommer utan att banken specifierar det). Investeringar och ränteintäkter läggs sedan in manuellt som kontohändelser på Trine-kontot i eEkonomi. Dessa händelser bokförs sedan mot konto 1380 för investeringarna/amorteringarna, och ränteintäkter mot 8251. Värdena som man bokar in i verifikationen skall vara värdet i EUR, men eEkonomi kommer automatiskt att räkna om det till SEK eftersom bokföringen kräver det.
... Visa mer
2020-01-15
10:52
Hej Leif!
Du kan redan nu uppdatera till rätt förmånsvärden, se Nybilsprislista för bilar »
Nästa version, 2019.2 är beräknad att komma nu i januari, och då finns dessa värden med.
... Visa mer
2020-01-14
13:37
Hej igen!
För att bli av med å, ä ö-problematiken rekommenderar vi att du använder Excel på din Mac-dator.
När du har ändrat filen och sparat den som semikolon-avgränsad CSV får du inte öppna upp den på macdatorn innan du importerar den till eEkonomi.
Det är en hel del frågor på det här med importen så vi kikar vidare på det och ser till att informationen i hjälpavsnitten uppdateras.
... Visa mer
2020-01-14
09:19
1Gilla
Ah, makes sense. Tack Anna!
... Visa mer
2020-01-13
14:21
Hej!
Nu har jag testat att skapa nytt företag i eEkonomi (aktiebolag) och ett nytt företag i Administration (också aktiebolag och kontoplan Bas2019).
När jag snabbt skummar igenom så är kontoplanerna samma med skillnaden att Visma Administration inte skriver ut Ackumulerat på alla konton utan det står Ack. exempelvis konto 1018.
För att felsöka skulle jag antingen behöva några exempel på konton du inte tycker stämmer eller om du kontaktar mina kollegor på supporten så de kan kika vidare.
Det som gör jämförelsen lite lurig är att båda företagen behöver vara helt nyskapade för att det ska gå att jämföra.
Visma eEkonomi: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Nya företag hämtar den senaste kontoplanen från Bas.
Visma Administration: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Eller om du väljer att uppdatera kontoplanen när du skapar ett nytt år.
... Visa mer
2020-01-13
09:13
Hej!
Ja det stämmer. När beloppen är samma så borde byggnaden vara fullt avskriven.
... Visa mer
2020-01-13
08:58
Hej!
Det känns inte alls bra, har du fått ordning på beräkningsformlerna?
Du kan läsa in en säkerhetskopia från innan uppdateringen.
Ett annat alternativ är att hämta standardlönearterna. Det gör du genom att gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på knappen Jämför. Via knappen Visa skillnader ser du hur dina lönearter ser ut jämfört med de i programmet. Klicka på OK och välj Ja om du vill uppdatera lönearterna.
Är det endast vissa lönearter som du vill göra ändringen på kan det vara enklare att uppdatera beräkningsformlerna manuellt.
Maxbeloppet för friskvårdsbidrag är 5000/år. Läs gärna mer i Friskvårdsbidrag 2020 - allt du behöver veta »
... Visa mer
2020-01-08
16:56
Hej! Jag har en kund som använder funktionen att han kan köra på samma databas från två olika datorer. Den ena är den som DB är installerad på och den andra står någon annanstans på kundens nät. Detta görs utan nätverkslicens och är en integrerad del av mjukvaran. Begränsningen är att man bara kan köra en SPCS-session åt gången. Problemet är att han nu får upp felmeddelanden på sin fjärrdator (Allt funkar som det ska på datorn där allt är installerat.) när han ska starta SPCS och får det inte att fungera. Jag behöver hjälp med att tyda felkoderna så jag kan hjälpa honom med problemet. Är det ett DB problem, ett nätproblem, ett filproblem?
... Visa mer
2019-07-09
07:17
Hej! Det stämmer att du betalar för fler användare i Visma eEkonomi Smart. Beloppet är rabatterat och för användare nummer två betalar du 89:-/månad. Om du samarbetar med en redovisningsbyrå är den användaren gratis och likaså om du har en Revisor som behöver läsbehörighet i företaget. - Säg till om du vill ha mer information om detta. Vi får massvis med idéer, både stora och små och vi är supertacksamma för allihop. En del kommer här i forumet men också i andra kontakter och besök. Även om vi inte kan implementera allt så lyssnar vi alltid och värderar alla synpunkter. Just nu har vi inget bra sätt att visa vad vi jobbar med men vi försöker alltid uppdatera i aktuella forumidéer om vi har planer på att införa ett förslag. Vi använder också forumet för att hitta pilotkunder eller användare som vill lämna sina synpunkter. Inne i Visma eEkonomi kan du klicka på Framtiden längst ner till vänster för att vara med och påverka Visma eEkonomi. Jag förstår att det kan kännas som att vi aldrig gör några ändringar som hjälper just dig, men här kan du läsa om nyheter i Visma eEkonomi (förhoppningsvis finns det något fiffigt du inte visste fanns): https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/a-new-in-version.htm Jag hoppas att du bestämmer dig för att Visma eEkonomi ändå är värt pengen du betalar och att du stannar kvar hos oss!
... Visa mer
2019-05-31
07:10
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-02-19
15:56
2 Gillar
Hej! Jag tror att Resultatenheter/kostnadsbärare kom i Visma eEkonomi först och att det är därför som det är lite förvirrande. Resultatenheter/kostnadsbärare används normalt sett för att kunna särskilja bokföringen i specifika rapporter. Till exempel om du vill ha redovisning per enhet, avdelning, butik eller liknande. Exempel: Du kan bokföra försäljning på samma intäktskonto men med olika resultatenheter beroende på vilken butik försäljningen har skett i. Om du gör så med alla intäkter och kostnader, kan du sen ta fram en resultatrapport och se vilken butik som gör mest intäkter och som också har bäst resultat eller oroväckande höga kostnader på någon specifik del. Det blir alltså som en liten bokföring för just den enheten. Hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare » Film: Resultatenheter och kostnadsbärare i Visma eEkonomi » Projekt KAN användas som ytterligare en nivå på resultatenhet men vanligast är att det mer är per projekt. Dvs ett bygge, en utbildning av en kund eller liknande. Projektet kan löpa över årsskifte och gör alltså att du kan ta ut ett balans- och resultaträkning för projektet över år (detta går inte för resultatenheter utan här följer detta bokföringsåret). Du kan alltså bokföra alla kostnader och intäkter på ett specifikt projekt och se hur det projektet går. Hjälpavsnitt: Projekt » Om vi då ser det större så skulle anställda från olika enheter (resultatenheter/kostnadsbärare) jobba i samma projekt och du kan då få en tydlig redovisning i projektets resultat och samtidigt hur varje enhet jobbat. När jag läser ditt inlägg tolkar jag det som att ni la upp era projekt när funktionen för Resultatenheter kom, och jag förstår att det är rörigt 🙂 Om du arbetar med Visma Tid Smart räknas projekten som de "nya" projekten och du bör alltså isåfall ändra om till de nya projekten i Visma eEkonomi. Du kan också ha resultatenheter i Visma Tid Smart. Filmer om Visma Tid Smart »Hjälpavsnitt: Integration mot Visma eEkonomi » Här kan du boka kom igång i Visma Tid Smart och ta del av hjälptexter mm: Support för Visma Tid Smart » /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:51
Hej! Det går bra, du lägger in den anställda med Oregelbunden arbetstid och hon kan då stämpla in och ut och registrera sin frånvaro precis som andra anställda. Du kan läsa mer om det här: Oregelbunden arbetstid »
... Visa mer
2019-01-25
06:03
2 Gillar
Jag misstänkte nästan att det var så. Tack för svar. Trevlig helg
... Visa mer
2019-01-24
14:13
Hej! Ja, det stämmer att du behöver klicka på Kontroll av årsredovisning. De här uppgifterna bör du åtgärda för att skapa en korrekt årsredovisning. Jag håller med om att det är lite förvirrande så jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2019-03-14
14:44
Hej Bernt, Som jag förstår dig har du registrerat inbetalningen mot den felaktiga kundfakturan och sedan skapat en kreditfaktura och då betalt tillbaka beloppet till kunden? Så att det nu är plus/minus 0 gällande de felaktiga fakturorna och inbetalningarna? Om så är fallet kan du skapa en bankhändelse på utbetalningen - Matcha den och välja Betalning av krediterad kundfaktura för att sedan välja upp kreditfakturan i listan. Då blir den felaktiga fakturan samt kreditfaktura betalda och du kan skapa en ny bankhändelse på den korrekta inbetalningen som kommer från kund för att sedan matcha mot den nya korrekta kundfakturan. Om du redan har kvittat kreditfakturan mot den felaktiga debetfakturan kommer fakturorna inte finnas kvar för att matchas mot bankhändelserna eftersom de redan står som betalda genom kvittningen. Du skulle i så fall kunna matcha först inbetalningen men sedan även utbetalningen som en egen kontering mot t.ex. konto 2420 för att visa att du ska betala tillbaka pengarna som du får in i första läget. Återkoppla om jag missförstod dig på något sätt eller om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-01-18
15:20
Hej Magnus! Jag ska ta dina synpunkter vidare. Tack så mycket och ha en fin helg!
... Visa mer
2019-01-09
12:27
Fungerar på faktura MEN inte på Order (med minuskvantitet) se: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/minuskvantitet-eller-belopp-pa-order
... Visa mer
2019-01-16
16:36
1Gilla
Perfect. Thank you for the help, Anna!
... Visa mer
2019-01-22
14:06
1Gilla
I det här fallet har jag handlat just med kreditkort. I mitt fall har jag fått kvitton (invoice) i EUR - men visst; på kortutgivarens faktura står bara belopp i SEK. Efter den här tråden håller jag mig till att bokföra i SEK till jag stöter på någon bättre info eller vägledning. Tack Fredrik, Sofia och Anna.
... Visa mer
2018-06-29
12:30
Hej! Ledsen för sent svar! Här har vi samlat information om vilka uppgifter du som löneadministratör bör spara/radera: https://vismaspcs.se/gdpr-hr-handbok /Anna
... Visa mer
2019-09-09
14:55
Nu är det 2 år sedan jag lyfte frågan om inläsning av prisfil. Min grossist en av Sveriges största vvs grossister tycker att visma bör anpassa sig efter deras format på pris/artikelfiler. Visma tycker tvärt om. Och som kund får man fakturera med inaktuella listor och som senast betala 2700:- för a få prislistan konverterad Synd på ett annars bra produkt. Pelle
... Visa mer
2018-02-13
13:13
Hej! Via tillvalet Visma Ekonomiöversikt kan du justera dina rapporter och få fram statistik på din bokföring. Du hittar mer om det här: https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-ekonomioversikt /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:34
1Gilla
Hej! Du hittar information om hur förskottsskulden räknas fram i det utfällbara avsnittet Skuld här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/semester_anstallda.htm under avsnittet Semestervillkor 10 eller Semestervillkor 20. Formeln är: 4,6 % * månadslönen * antal uttagna dagar /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:34
2 Gillar
Tack för det Anna! Mvh Patrik Andersson, AB Ellas hemtjänst
... Visa mer
2018-01-19
10:37
Hej! Om du inte hittar någon passande inköpstyp vid inköp av kvitto kan du alltid välja Egen kontering och lägga upp kontona manuellt. Fick du en leverantörsfaktura så lägger du upp det, annars lägger du upp det som ett Inköp mot kvitto. Du kan ändå välja vilken leverantör det handlar om. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:08
1Gilla
Tack för svar, men jag hittade felet efter mycket om och men samt att lite diff skulle det bli pga att revisorn ville netta utg. och ing moms manuellt på rapporten gällande köpet av verksamheten:-)
... Visa mer
2018-01-18
15:12
Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vad du har använt kontot till men har du tidigare använt konto 2891 så är det nog bäst att använda det fortsättningsvis också. Alternativt att du kontrollerar med föreningens redovisningskonsult. Vill du ändra den ingående balansen för 2017 går du in under Bokföring - Ingående balans och lägga beloppet på rätt konto. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
11:51
Hej! Då är det nog enklast att du bokför den manuellt. Bokför du enligt kontantmetoden eller fakturametoden? Manuella verifikationer gör du under Bokföring - Verifikationer. Om du bokför enligt fakturametoden borde du här se faktura 1801 och hur den är bokförd. Om fakturorna avser samma sak kan du utgå från den tidigare verifikationen. En verifikation för en faktura bokförs normalt sett 1510 debet (totalbeloppet på fakturan) 30xx kredit (försäljningsbeloppet ex moms) 26xx kredit (momsbeloppet) Om du däremot bokför enligt kontantmetoden så ska dina fakturor inte bokföras förrän de har betalats, om det inte är så att fakturan skapades förra räkenskapsåret. Återkom om du inte får till det! /Anna
... Visa mer
2018-01-17
09:51
Gällande din andra fråga så låter det jättekonstigt. Är den fortfarande borta? Har du fler användare upplagda för eEkonomi eller flera företag? Eller kanske ett samarbete med någon redovisningsbyrå?
... Visa mer
2018-01-22
10:28
1Gilla
Ok, tack så mycket. Mvh Peter.
... Visa mer
2018-02-11
19:11
Hej, stort tack för din hjälp!
... Visa mer
2018-01-16
07:39
Hej! Jag har funderat och det finns inget jättebra sätt att hantera det här, men om du inte vill koppla rader eller använda struktur på artiklarna så kanske det kan gå med en konteringsmall? Skapa en konteringsmall med en kontering som du utför i slutet av varje månad där du omfördelar omsättningen. Du kan läsa om hur du skapar konteringsmallar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/konteringsmall-... Ett annat alternativ är om du har lagt upp de här avtalen i programmet under Försäljning - Avtal att du där lägger in artikeln och därefter underartiklar som justerar bokföringen. När du sen skapar fakturorna får du komma ihåg att ta bort markeringen för Skriv så syns inte raden på fakturan till kunden.
... Visa mer
2018-01-15
15:05
Hej! Avstalsmall är smart att använda om du ska skapa likadana avtal för flera kunder där inställningarna är samma, till exempel samma avtalsperiod, fakturaintervall mm. I detta fallet låter det klokt att kopiera själva avtalet istället och därefter fakturera avtalen. /Anna
... Visa mer
2018-01-17
07:24
Hej! Väldigt spännande fråga men jag har inte hittat något svar på hur andra företag hanterar detta rent praktiskt. Jag har hört några som har mer som en permissionsdag, alltså ledighet utan löneavdrag som de anställda får ta ut efter årsdagen för sin anställning. Detta kräver ju däremot manuell kontroll av antalet dagar. Fler användare får gärna lägga sig i den här diskussionen och komma med tips!
... Visa mer