2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-28
13:26
Hej @orjanlans
Välkommen som ny forummedlem.
I Lön hanteras endast bruttosemesterdagar, alltså hela semesterdagar enligt anställningsavtalet. Det finns tyvärr ingen funktion idag för att lägga in eller räkna om till nettodagar eller semesterkvot direkt i systemet.
När en medarbetare går ner i arbetstid, till exempel arbetar 40 % och två dagar per vecka, behöver du själv hålla koll på att semesterdagarna anpassas efter det nya schemat. Lön minskar inte automatiskt uttaget utifrån sysselsättningsgrad eller nettosemester.
Vi rekommenderar att du antecknar detta manuellt så att uttaget speglar medarbetarens arbetstid på korrekt sätt.
Om du önskar denna funktionalitet i framtiden får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag.
... Visa mer
2025-05-28
13:25
Hej @Emelie Birgersson
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, det finns möjlighet att se förändringsstatistik på leverantörer. Du kan använda rapporten "Behandlingshistorik", som du hittar under Bokföring – Rapporter – Behandlingshistorik. Där kan du filtrera på leverantörer och tidsperiod för att se vilka ändringar som har gjorts och av vem, till exempel om någon har ändrat bankgironummer.
När bankgironumret ändras på en leverantör ska det även skickas ett mejl till er.
Hoppas detta hjälper 🌻
... Visa mer
2025-05-28
11:07
2 Gillar
Jag har ett antal kunder som inte har någon enskild firma men ändå måste lämna NE-bilaga. Vore bra om det gick att lägga till bilagan på privatpersoner
... Visa mer
2025-05-28
08:40
Hej @K_U_R_D_E_N
Det löneadministratören på ditt företag som gör inställningar för hur din lönespecifikation ska skickas. I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra finns instruktion för hur man gör.
Får ni det inte att fungera är det din löne dministratör som ska vända sig till vår support så hjälper vi er gärna!
... Visa mer
2025-05-28
08:31
Hej @Ulf Jonsson
Fattar att det hade varit smidigt om programmet sa ifrån men precis som du märkt så saknas den funktionen idag. Är osäker på om det är något som kommer att utvecklas men självklart ska du lämna ett önskemål om det till våra utvecklare av Visma Lön. Det gör du enkelt via Förbättringsförslag i den lila listen på startsidan av programmet.
Hoppas du får en fin dag och att vi ses i forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-05-28
08:14
Hej @matildak
Det enda jag kan komma på är om ni av misstag har bockat i att ni vill bokföra manuellt men det hade du redan koll på.
Gör så att du ringer supporten så får vi titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-27
14:09
1Gilla
Hej. Det var jag som missuppfattat eller var för snabb. Jag gjorde som förut och klickade på underlaget i stället för att välja "Hantera". Då ser det ut som förr, tack o lov.
... Visa mer
2025-05-27
11:05
Hej @Annika36
Då utgår du istället från Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning och gör prisomräkning på Försäljningsprislistan det gäller med urval på vilka artiklar du inte vill ta med i prisomräkningen. Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du kör igång.
... Visa mer
2025-05-27
08:14
Hej @Katarina B Elf Jag hittade tråden Återrapportering kundinbetalning camt054 där en av våra produktspecialister sist i tråden skriver: "Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp."
... Visa mer
2025-05-26
11:23
Hej @Annette BE
Välkommen till forumet 🙂
PEAB har bytt operatör för att ta emot e-fakturor, detta innebär att våra kunder kan uppleva problem med stoppade fakturor till dem. Lösning är att man behöver ta bort den nuvarande koppling som finns för e-fakturor på kunden och söka om och välja det nya korrekta uppslaget av kund.
Gå in på kunden, välj Rensa vid e-fakturor, radera GLN-nummer och radera organisationsnummer och sedan spara. Gå in på kunden på nytt och lägga dit organisationsnummer och sedan klicka på kontrollera så bör det fungera sedan.
Vill du att vi visar dig så ring oss - vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-05-26
10:47
Hej @Mats630323
Välkommen som ny forummedlem 🙂
För att dina kunder ska betala till ditt bankkontonummer (och inte bankgiro) på fakturorna gör du så här:
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton och lägg in ditt bankkontonummer och clearingnummer om det inte redan finns där.
Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter och kontrollera att inget bankgiro eller plusgiro är inlagt.
När du skapar en ny kund välj företagskonto i fältet Betala till företagskonto.
Då kommer bankkontonumret automatiskt att stå på fakturan som din kund får.
Lycka till!
... Visa mer
2025-05-26
10:08
Hej @Marie M
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi har rapporterat felet vidare till teamet, men har ingen info om när det kommer att vara åtgärdat. Under tiden får man klicka sig direkt in på respektive faktura i listan som en tillfällig lösning.
... Visa mer
2025-05-26
10:00
Hej @AnitaW
Välkommen som ny forummedlem.
Det är jättesvårt för oss att avgöra här i forumet men om du noga följer instruktionen Lägg in QR-kod på en fakturamall, malländring så bör det fungera. Du kan även boka tid med någon av våra specialister som hjälper dig att med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-26
08:49
Hej @Antons
Vad roligt att höra att du är på gång att starta aktiebolag.
Vi vill gärna hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för att hantera bytet från enskild firma till aktiebolag i din nuvarande prenumeration. Det finns några olika alternativ beroende på din situation och vi vill se till att du får den hjälp du behöver.
Därför skulle vi vilja be dig att ringa oss på 0470-70 60 00 så kan vi tillsammans gå igenom dina möjligheter och säkerställa att du får rätt stöd i övergången.
Varmt välkommen att höra av dig, så hjälper vi dig vidare!
Läs gärna även artikeln Ombilda enskild firma till aktiebolag
... Visa mer
2025-05-23
11:07
Hej @Bolagsteamet
Jag har kollat med teamet och vi ska inte ha gjort någon grafisk ändring eller justering som berör detta. Kan det möjligen vara något med din bildskärm?
I vilket fall som helst vill vi hjälpa dig så ring supporten som kan skapa ett ärende och så får du mejla in bilder som visar hur det ser ut från din sida.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-23
09:50
Tack bästa @CarinaM_ för att du delade med dig ⭐
... Visa mer
2025-05-23
09:33
Hej @Norrland1
Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.
För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
Önskar dig en trevlig helg! 🌻
... Visa mer
2025-05-22
09:01
Hej @CR2024
Detta är något som du behöver bolla med ert fackliga avtal och helt kanske något ni skulle ha kommit överens om i förväg. När du vet hur det ska hanteras får du gärna återkomma så hjälper vi dig med hur du lägger in det i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-22
08:41
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-21
09:53
Hej! Hittade vart jag ska fylla i beloppet 🙂
... Visa mer
2025-05-21
08:12
Hej @KarinaS
Jag upplever inte att det har skett någon förändring kring projekt på leverantörsfakturan i Visma Administration. Jag har tittat i version 2025.0. Du får jättegärna slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers
Tack för din fråga om SRU-filer och utdelningsinformation.
Vi har undersökt hur våra SRU-filer hanterar utdelning som är 0 kr. Efter tester i både Skatt & Bokslut och andra varianter kan jag bekräfta att vi inte skickar med denna information när värdet är noll - och det har faktiskt alltid fungerat så.
Detta följer Skatteverkets standardriktlinjer, där "ej använda rader" vanligtvis inte ska inkluderas i filerna. Våra SRU-filer följer helt de format och specifikationer som Skatteverket kräver.
Jag känner inte till om detta är en förändring från Skatteverkets sida eller om det alltid har fungerat så här. Hur som helst rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket direkt för att få klarhet i frågan. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @kubozk
Jag tror det handlar om hur fotot är taget. Om din kund tar ett foto av ett kvitto och håller mobilen "stående" bör bilden bli rak.
Vad jag kan se så har vi ingen info om att det finns någon inställning du kan göra men hör gärna med supporten också vid tillfälle.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-21
07:58
Hej @Helens Administration
Skönt att det löste sig och stort tack för att du återkopplade.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-05-20
17:28
Hejsan! Ni kanske gör så här redan, men ändå... När inte programvarorna klarar alla moment, måste man lösa problemet på annat sätt. Ett sätt är att peka utlandsfaktureringen mot 2970 direkt, så intäkten hamnar mot ett skuldkonto. Efter det, bokar man om det hela den månad som intäkten ska kicka in. Gör man detta ihop med den periodiska sammanställningen (om det är inom EU) gör man dessa två grejor i ett och samma moment. Till hjälp tar man Excel. Med lite finulighet, kan man säkert hitta ett sätt att halvaoutomatiskt få till ombokningarna. Men, som sagt, ni kanske redan har hittat ett sätt som motsvarar detta och att volymen är så stor att detta inte är ett hållbart sätt att arbeta på. Jag hoppas Visma löser det här problemet snart. Jag har precis postat önskemål om lite annat precis, som ligger som önskemål på kund- och leverantörsregistren. Jag håller tummarna att alla våra önskemål kan införlivas. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2025-05-20
08:14
Hej @CR2024
När du avslutar semesteråret sker en automatisk uppdatering där kvarvarande förskottsdagar tas bort och deras antal justeras till 0. Detta säkerställer att inga oanvända förskottsdagar överförs till nästa semesterår.
Så nu när det står att de nyanställda inte har några dagar kvar är det ett kvitto på att du har gjort helt rätt.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår support.
... Visa mer
2025-05-19
14:03
Hej!
Precis som ni säger så har vi märkt att bankhändelser för den 15/5 inte har kommit in i programmet. Detta gäller er som har den äldre varianten av bankkoppling med Swedbank. Vi undersöker detta och när vi har mer information kommer tråden Saknar bankhändelser för 15/5 - Swedbank att uppdateras så min rekommendation är att ni följer den för uppdateringar kring detta.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-05-19
09:51
Hej @Emma Andersson
Du tänker helt rätt med att manuellt räkna ut mellanskillnaden i daglönerna retroaktivt. För att hantera detta i Maj-löneutbetalningen, kan du använda löneart 1176 för att registrera mellanskillnaden.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-19
08:47
Hej @ Jennie76
För att importen ska fungera behöver du först ha hela år 2025 upplagt och sedan ska du kunna göra importen av SIE-filerna.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring supporten så hjälps vi åt.
Ha en fin dag och lycka till
... Visa mer
2025-05-19
08:10
Hej @emmakarlsson
Löneprogrammet har inte stöd för detta utan du måste kontrollera vilken/vilka resultatenheter/projekt som kontona ska ha, och lägga in det manuellt i bokföringen beträffande förändringen av semesterlöneskulden och även de sociala avgifterna för semesterlönen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-15
13:23
1Gilla
Hej @Jossan-12
Det ser du dels inne på den anställda på fliken lön men även under notifieringar syns vilka som har fått lönebeskedet med pdf.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-05-15
12:51
Hej @A-L Karlsson
Det är lite svårt för oss att säga exakt vad som är rätt och fel i detta fallet.
Det bästa sättet är att stämma av med din anställda vad som rapporterats till Försäkringskassan. Har den anställda registrerat sjukfrånvaro även under helgen? Då bör du göra likadant i din registrering. Om sjukfrånvaron exempelvis var 100% fram till fredag och sedan ändras till 75% på måndag, ska helgen markeras som 100% sjuk. Vid exempelvis 75% sjukfrånvaro rekommenderar vi att du registrerar samma procent för hela veckan. Då får den anställda fullt antal betalda semesterdagar (baserat på semesterrätten), men varje dag har en lägre semesterdaglön.
I dessa fall behöver du räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden innan semesteråret avslutas, eftersom bokföringen inte kan räkna ut detta automatiskt vid deltidsfrånvaro.
Hoppas det hjälper dig att komma vidare och annars finns möjlighet att boka specialisthjälp direkt på vår hemsida.
... Visa mer
2025-05-15
08:26
Hej @MNDU__
Då behöver du ringa supporten så får vi felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-15
08:22
Hej @Sofia F-L
Det kan du läsa om i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt under rubriken Registrera flera inbetalningar på samma verifikat.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
11:47
1Gilla
Stort tack för ditt svar! Glada hälsningar Ullis
... Visa mer
2025-05-14
10:46
1Gilla
Hej @MyranC
Du ska registrera din inbetalning som en delbetalning på fakturan. Efter att du har registrerat delbetalningen kan du sedan exportera en fil för ansökan om ROT-avdrag till Skatteverket. Mer information hittar du i programhjälpens avsnitt Arbeta med husavdrag under punkt 3 står det att du ska registrera inbetalning från kunden och följa instruktionerna för Kundfaktura - delbetald.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
08:08
Hej @Monica4
För att få SEK före beloppet på exempelvis fakturautskriften behöver du ändra mallen. En detaljerad beskrivning finns i hjälpavsnittet Visa alltid valutakod på faktura, malländring. Det verkar som att du redan har hittat hjälpavsnittet, men jag bifogar det ifall någon annan forummedlem har samma fundering.
Om du inte hittar "Ledtext - totalsumma2" kan det bero på att du använder en egen mall eller att du inte använder en mall av typen Silver. För att ladda ner en ny mall av typen Silver, följ hjälpavsnittet Mallar för nedladdning.
Hjälp med malländringar ingår inte i ditt supportavtal, men du kan boka specialisthjälp via vår hemsida. Våra specialister hjälper gärna med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:20
Hej @jassirevo
Välkommen som ny forummedlem.
Du löser det genom att använda snabbvalet Semester, ersättning, antingen på den anställdas lönespecifikation eller i kalendariet om du arbetar där. När du använder snabbvalet töms det ackumulerade rörliga värdet för den anställda, och programmet sköter detta automatiskt åt dig. Kontrollera först under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och klicka på villkor 20 eller 21. Där ser du till att det inte finns någon markering för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:09
Hej @Lars Radler
Inställningarna är både specifika för varje användare och företag, vilket innebär att standardinställningarna inte kan ändras generellt för alla användare. När en användare skapas i ett nytt företag används alltid standardinställningarna och därefter måste varje användare själv justera sina kolumninställningar i det specifika företaget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så förklarar vi mer.
... Visa mer
2025-05-12
13:21
Hej @Anette Ljung
Tack för att du hörde av dig.
Jag har precis fått svar från teamet att det tyvärr inte går att spara en faktura som utkast när den skapas från en order. Vi ska se till att vår hjälpdokumentation uppdateras och blir tydligare på den punkten.
Stort tack för att du tog dig tid att informera oss! ⭐
... Visa mer
2025-05-12
13:02
2 Gillar
FYI så pratade jag med supporten i fredags. Visma hade tillfälligt dragit tillbaka funktionen för att rätta till nåt. Men, nu verkar den vara tillbaka. Happy days are here again!
... Visa mer
2025-05-12
11:24
1Gilla
Hej, Då missförstod jag texten, läste inlägget för fort. Då fortsätter jag som vanligt =).
... Visa mer
2025-05-08
10:24
Hej @Tony Lindgren
När du bokför ett kvitto väljer du företagskonto och då måste 1930 vara med i själva konteringen. Vill du inte det får du högst upp välja dokument enligt bilden nedan och sen välja upp det bokföringsförslag som du vill använda. Funkar det om du bokför på det sättet? Annars slår du en signal till supporten så tittar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-08
10:00
Hej @Marie Carlsson
Välkommen som ny forummedlem.
Detta inte är något som vi arbetar på att införa just nu men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan av ditt program. Funktionaliteten finns, precis som du redan vet, idag via utskriftsvalen Brev, e-faktura, E-post (via IX) och Kivra.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-08
09:42
1Gilla
Det var ju synd för dem som har både tvåskift o dagarbete 😞
... Visa mer
2025-05-08
08:25
Hej @LNkonsult
Tack för din fråga.
I programmet går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När ditt första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser. Om du upplever att utgående balans 2023 inte blir ingående balans 2024 vill vi gärna kika på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
20:17
2 Gillar
Hej igen! Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-07
09:21
Hoppas det löser sig och annars återkommer du till vår support så får vi reda ut vad det är som inte lirar.
Ha det fint! 🌻
... Visa mer
2025-05-07
08:12
Hej @hansfp
Jag testade och kan få med 95 tecken på er referens på en kundfaktura. Har du behov av fler tecken än så får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-06
14:07
Hej @Assson
När du väljer alternativet Åtgärder - Ångra faktura, skapas automatiskt en ny faktura som kvittas mot den ursprungliga leverantörsfakturan. Den nya fakturan får samma fakturadatum som originalfakturan. Vid denna åtgärd återgår fakturan inte till utkastläget eftersom den nu är behandlad genom kvittning. Om du vill att vi tittar på hur det ser ut i ditt program är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
14:06
1Gilla
Hej @John007
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på så är inte detta något som fungerar i programmet idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-05-06
13:54
Hej @hansfp När det gäller förbättringsförslag ber vi dig att registrera dina önskemål via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i programmet. Detta gör att ditt förbättringsförslag når våra utvecklare direkt, så att de kan överväga möjligheten att implementera det i framtida uppdateringar.
Ha en fin dag och tack för ditt önskemål!
... Visa mer
2025-05-06
13:21
Hej @Anderss
Om du får en varning men händelsen på banken är daterad den 23:e, kan du helt enkelt bortse från den. Det är ändå rekommenderat att matcha händelsen för att få den att försvinna från listan över lönebesked. På så sätt blir det lättare för dig att hålla listan prydlig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-05-06
13:10
1Gilla
Fint - tack för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2025-05-06
10:58
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga.
Visma Administration 2000 har ingen funktion för att importera XML-filer eller konvertera dem till SIE4-format enligt den information som finns tillgänglig. Programmet kan däremot läsa in återrapporteringsfiler i XML-format, specifikt Camt.054, men det är inte samma sak som att konvertera till SIE4. För att importera verifikationer behöver filen vara i SIE-format.
... Visa mer
2025-05-06
10:50
Hej @IsakSoder
Nu har vi fått svar från våra specialister och precis som du skriver så kan kommentarerna inte hämtas från rapportcentralen idag, oavsett bolagsform. Vi har tagit detta vidare som ett önskemål till våra utvecklare.
Alternativet tills vidare för att kunna skriva ut kommentarerna är att gå till kommentarsfliken, där du kan välja att visa alla kommentarer och därefter skriva ut dem från den vyn. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-02
14:14
Grymt jobbat @Y Jönköping och tack för återkopplingen.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
10:03
Hej @LW -60
Tack för dina synpunkter och funderingar kring processen. Vi förstår ditt behov av att hantera bokföringskonteringar på ett sätt som passar dina rutiner och vi tar med oss ditt önskemål om ett alternativt flöde. Jag har delat ditt inlägg med våra produktspecialister för att säkerställa att dina tankar når rätt personer.
Som det ser ut nu, krediteras bokföringsunderlaget för lönekörningen och debiteras vid arbetsgivardeklarationen där kontot 1630 krediteras. Detta sker automatiskt och är tyvärr inte något som kan stängas av i nuläget, men vi tar absolut med oss idén som ett framtida förbättringsförslag.
Omföringen sker vid det datum du själv väljer vid skapandet av arbetsgivardeklarationen, oftast den 12:e i månaden. Detta speglar den dag pengarna dras från Skattekontot, och det är ingen bokföringsmässig omföring i bakgrunden som du frågar om.
Flödet inkluderar bokföringsunderlaget för lönekörningen, bokföringen för arbetsgivardeklarationen som också ger information om vad som ska betalas in, och överföringen från 19xx till Skattekontot. Matchningen med arbetsgivardeklarationen på Skattekontot resulterar i att ingen ny verifikation skapas.
Vi förstår att dessa automatiseringar kan upplevas som komplicerade för de som har etablerade rutiner och kunskap inom området. Vi strävar efter att göra livet enklare för alla användare och om du har några andra önskemål eller tankar tar vi tacksamt emot dessa via Feedback och Förslag som du hittar långt ner i vänsterkolumnen inne i ditt program.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-02
09:18
Hej @Nellie 123
Nu har vi ju inte hela bilden men jag tänker mig att det är två anställda på lönekörningen, en som har en lön på 30 000 som hamnat korrekt på 7010 och den som hade felaktiga kontot 1930 med en lön på 33 000.
Så det är beloppet på 1930, alltså 33 000 i den verifikationen du har som exempel, som ska bort.
Kredit 1930 - 33 000
Debet 7010/7210 beroende på om arbetare eller tjänsteman - 33 000
Vill du ha ytterligare hjälp behöver du kontakta supporten
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-02
08:16
Hej @Micke
I hjälpavsnittet Ta bort bildunderlag eller ångra koppling under rubriken Bildunderlag skriver vi hur du gör.
Hoppas det hjälper och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-29
15:45
Nej, det får hanteras i appen ☀️
/Tinna
... Visa mer
2025-04-29
15:32
Hej! I dagsläget går det ej att skapa xml-fil för löneutbetalning om vald bank är Swedbank/Sparbankerna. Tjänsten erbjuder istället LB och det nyligen tillagda SUS-formatet. Dessa två är valbara under delen Inställningar - Löneinställningar.
... Visa mer
2025-04-29
14:37
Hej @emeness
Du har helt rätt i att soliditeten för närvarande visas i tkr istället för i %, vilket resulterar i att värdet visas som noll på den raden. Felet kommer att rättas i kommande versioner av programmet men jag har ingen info om när i tiden detta ligger.
Under tiden kan du använda denna workaround:
Utan Tkr alternativ: Du kan ställa in inställningarna så att flerårsöversikten inte visar beloppen i tusentals kronor. Detta kan omedelbart lösa problemet med soliditet som visas felaktigt i %.
Med Tkr alternativ: Om du föredrar att ha översikten i Tkr, kan du manuellt ange siffrorna med tre nollor extra. Detta kommer att säkerställa att soliditeten visas rätt och att det blir korrekt vid den digitala inlämningen.
Observera att när en programvaruuppdatering har genomförts och felet är åtgärdat, kan det vara nödvändigt att ta bort dessa manuellt tillsatta nollor för att undvika framtida problem.
Tack för att du hörde av dig och rapporterade felet till oss.
... Visa mer
2025-04-29
12:49
Hej @Anna-Lena6
Tack för din fråga om VAT in the Digital Age (ViDA) och hur det kommer fungera i Visma Administration 2000.
Just nu följer vi noga utvecklingen kring ViDA-regelverket, men vi har ännu inte alla detaljer om hur implementeringen kommer att se ut. Så fort vi vet vilka anpassningar som behövs kommer vi självklart att informera dig om hur allt kommer att fungera i Visma Administration 2000.
Vi förstår att detta är en viktig förändring för många företagare med EU-fakturering, så vi prioriterar att hålla dig uppdaterad i god tid.
Om du vill läsa mer om ViDA-initiativet redan nu, har EU-kommissionen samlat information här
Vi återkommer med mer information framöver!
... Visa mer
2025-04-29
12:41
Hej @visma_bokföring
I hjälpavsnittet Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi har vi samlat information som jag hoppas och tror kommer hjälpa dig. Annars återkommer du till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:36
Hej @MonicaP1
För anställda som använder Min Lön/Kivra kan du välja vilket datum lönebeskedet ska visas. Markera Schemalägg och välj datum. Det är alltså bara de som har Utskriftsvalet Min Lön/Kivra man kan schemalägga, inte de som har Pdf som utskriftsval.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:27
Du kan använda en standardkontoplan och ändra namnen på de konton som finns. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
08:23
Hej @EllenC
Det är svårt att felsöka här i forumet men kolla så du har följt dessa steg:
Gå till Bokföring - Momsredovisning.
Välj Ny momsredovisning.
Välj momsperiod om den inte är förvald, och programmet hämtar värden från bokföringen. Du kan kontrollera transaktionerna genom att klicka på ikonerna bredvid fälten.
Om det inte finns några avvikelser att kontrollera, välj Bokför.
När momsredovisningen är bokförd får du en notifiering med verifikationsnummer. Du kan nu skapa en momsfil för elektronisk inlämning till Skatteverket.
För att skapa filen vid ett senare tillfälle, gå tillbaka till Bokföring - Momsredovisning, öppna den aktuella redovisningen och välj Åtgärder - Skapa fil. Om du inte har alternativet Skapa fil här behöver du slå en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
15:32
Hej och tusen tack för snabbt och pedagogiskt svar. Jag är så glad att jag bytt till er tjänst. Allt gott//August
... Visa mer
2025-04-28
11:11
Hej @Susanne790
Vad tråkigt att höra att ni stött på detta problem med utstämplingen i Anställd. Vi har bollat din fråga internt och eftersom perioden är klarmarkerad och låst på grund av lönekörningen, kan det vara svårt att lösa detta direkt i appen.
För att få bästa möjliga hjälp och lösning på problemet, rekommenderar jag att du ringer in till oss. Då kan vi ta en närmare titt på situationen och hjälpa er att komma runt problemet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
09:30
Hej Jag behöver lite ytterligare information av dig för att kunna ge dig rätt lösning på detta. * Vilken bokföringsmetod bokför du enligt?
* Har du eEkonomi smart eller eEkonomi pro som system? Det hanteras på lite olika sätt beroende på svaren på frågorna ovan. /Joachim
... Visa mer
2025-04-25
15:24
Hej @Olle M Bra att du fick iväg en fråga, då hoppas jag på att du hittar en integration som kan hjälpa dig vidare på bästa sätt, i och med att det i dagsläget inte går att hantera direkt i eEkonomi. För att förtydliga så är det i så fall en tredjepartslösning som kan gå att koppla ihop med ditt eEkonomi för att hjälpa dig med funktioner som inte finns i programmet i dagsläget. När du aktiverar en sån koppling ska du kunna vända dig direkt till den tredjeparten, så ska de kunna hjälpa dig med din koppling och hur du arbetar med den.
Dyker det upp några fler frågetecken är du alltid välkommen att återkomma till oss, annars passar jag på att önska en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-04-25
13:57
Här kommer två stycken "tips"i sammanhanget. Det kanske kan hjälpa till lite. Många samlar upp prelskatten, AGA:n och den avdragna skatten i en manuell leverantörsfaktura och betalar den som en faktura. En grej jag "hittat på" både till mig själv och de företag jag arbetat åt är att per den första varje månad göra ett manuellt verifikat där 2710, 2731 töms och läggs mot 1630. 2518 bokas mot 1630 det också. Allt i samma verifikat. Vare sig man betalar manuellt eller gör en faktura (och sänder med de andra fakturorna) kvittar, för bokningen den första speglar hela tiden det som Skatteverket ska ha. Det betyder att när betalningen är gjord, bokar man bort alla tre skulder mot 1630 istället för att dribbla med alla tre. Då undrar ni varför det då? Jo, i och med att man ändå gör totala balansavstämningar för bolaget per den sista, så lägger man till detta moment i avstämningsjobbet. Har man en momsskuld, gör man samma med den. Sedan drar man iväg betalningen på allt som ligger den första på 1630. Det här är kanske inte blir en rutin för alla att gilla, men så här har jag gjort i 10 - 15 år och passar mig jättebra när jag har många företag att stämma av månadsvis. Min grej blir ju att jag vet att om jag gjort mina avstämningar för ett bolag, så har också skatterna fixats och skickats iväg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
13:42
2 Gillar
Stort tack till er båda, Tinna och Khedron! Jag har idag inte någon bankkoppling aktiverad. Är lite feg där. Jag har SHB och de brukar funka i alla väder. Jag förstod inte att man var tvungen att ha en bankkoppling för att se funktionen. Tack igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-24
10:44
Prova att ange momsnummret som ESB75326835 i eEkonomi. Det är egentligen felaktigt (eller?) men åtminstone så verkar EUs officiella kontrollsida kunna bryta ner det tillbaka till det egentliga VIES-numret "B75326835" par automatik. Så man kan hoppas att det fungerar likadant hos andra myndigheter. Från Skatteverket - Momsregistreringsnummer : Spanien ES X9999999X 9 tecken h) h) Det första tecknet efter landskoden eller i vissa fall det sista tecknet eller båda dessa tecken är en bokstav. Spanska momsregistreringsnummer visas bara som godkända om företaget särskilt anmält till landets skattemyndighet att det handlar med andra EU-länder.
... Visa mer
2025-04-24
10:28
Hej @IN2025
Jag är inte riktigt med på din frågeställning. När den anställda är föräldraledig är det viktigt att du registrerar det i programmet för att antalet semesterdagar ska bli korrekt framöver.
Vid beräkning av betalda semesterdagar används alltid samma beräkningsformel oberoende av vilket semestervillkor eller vilken kategori den aktuella anställda tillhör.
Beräkning av semesterdagar görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Vid intermittent deltid görs beräkningen enligt denna formel:
Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto
Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Beräkning av semestervillkor där du kan läsa om vad som gäller för respektive semestervillkor och vilka ackumulatorer som är aktuella att ha koll på.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-04-23
14:23
1Gilla
Allt behöver inte vara så extremt automatiserat så att man tappar bort sig, tycker jag. Dessutom gillar jag, när man kan få samma resultat fast på olika sätt, att man kan välja hur man ska komma till det resultat man vill ha. Jag tycker så här: Behåll denna funktion som den är idag. Lägg till en funktion som går ut på att man i listan över leverantörsfakturor kan klicka i en debetfaktura och en kreditfaktura och manuellt välja att matcha och därigenom få ett verifikat med kvittning på. Kvittningen ska man kunna lägga i en egen verifikationsserie. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-23
13:47
Jag har arbetat med att matcha i flera programvaror, såsom i eEkonomi, i Procountor och i Visma.Net för att ta tre exempel. Procountor var den programvara som var mest korrekt och snabbast. Likvärdig med att hämta hem en återrapporteringsfil från banken i Visma Administration, tidsmässigt sett. eEkonomi kommer på andra plats och Visam.Net kommer sist med en oerhört bakvänd operation där man skulle kopiera och klistra in och klicka här och där och jag gissar att hälften av vad jag försökte matcha blev fel. Ju fler programvaror man jobbat med, desto mer erfarenhet får man i bagaget. Mitt bagage är att jag är kritisk till den här funktionen som den är utformad idag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-23
12:22
Hej @anne-b
Vårt supportteam kan säkert hjälpa dig att se vad som händer med dina bankhändelser. De kan kolla i loggarna och ge dig en tydlig förklaring. Ring oss gärna först – vi kan snabbt guida dig vidare, eller hänvisa till banken om det skulle behövas.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-23
11:00
2 Gillar
Uppfattat, vill mest bidra med sökbar information för andra som kan tänkas hamna i samma härva.
... Visa mer
2025-04-23
10:28
1Gilla
Superbra!
... Visa mer
2025-04-23
09:19
Hej @Atrix 88
Det är möjligt att löneperioden för de kollektivanställda är inställd på mars, medan den för tjänstemännen är april. Detta kan förklara varför du inte ser "Preliminära semesterdagar" på de kollektivanställdas lönebesked, men gör det för tjänstemännen. Om löneperioden för de kollektivanställda hade varit inställd på april, precis som för tjänstemännen, skulle preliminära semesterdagar ha visats även för dem. Kontrollera löneperiodinställningarna för att säkerställa att de är konsekventa.
Om inte min teori stämmer behöver du ringa supporten för vidare felsökning.
... Visa mer
2025-04-23
08:22
Hej @Josef1
Välkommen som ny forummedlem.
Jo det kan jag också tycka men det beror lite på vilka inställningar som är gjorda hos er. Börja med att du kontrollerar så det står 25 dagar i semesterrätt inne på den anställda och Fliken 5 Semester. Arbetar ni med intermittent semester? Vad har ni för intjänandeår? Hur ser hennes arbetsschema ut? Om du kan eller ska ändra antalet dagar själv vågar jag inte svara på utan att se vilka inställningar du har gjort.
Det är så många faktorer som påverkar och det enklaste är om du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-22
10:56
Hej @Therese Spak
Det går inte att lägga till konton i budgeten manuellt, utan vilka konton som kommer med styrs av vad du valt att basera budgeten på. Om du har baserat budgeten på en befintlig från föregående år, som det verkar i ditt fall, borde alla värden och konton ha kopierats över automatiskt. Om du väljer att basera budgeten på data som redan är importerad till Ekonomiöversikt kommer kontoplanen kopieras från det räkenskapsåret. Så om kontot inte finns i den nya budgeten rekommenderar jag att du ringer till supporten så får vi felsöka vidare.
... Visa mer
2025-04-22
10:51
Hej @Gunilla-57
Bra att du frågade och jag har uppdaterat till en bättre länk där du kan välja den till vänster eller så kan du slå en signal till supporten som gärna hjälper dig att boka tiden. Jag vet inte riktigt men boka en timme och om det inte behövs så lång tid så debiteras du inte för mer än 30 minuter.
Ha det fint ☀️
... Visa mer
2025-04-22
10:38
Hej @Tommy A
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan fortfarande manuellt matcha händelsen mot momsredovisningen genom att klicka på "Matcha" och välja "Bokföringshändelse Momsredovisning".
Om din justering har gjorts på Skatteverkets hemsida och du har betalat in rätt belopp, kan du välja flera händelser att matcha mot momsredovisningen. Om skattehändelserna är registrerade på olika datum, har du möjlighet att radera dessa händelser och istället lägga in en ny händelse med totalbeloppet. Därefter kan du matcha den mot momsredovisningen.
Om något är oklart eller om du behöver hjälp att se över hur det ser ut i ditt program, är du alltid välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-22
09:08
Hej @Karlborgs
Eftersom vissa uppgifter är obligatoriska för att skapa en betalfil, behöver löneutbetalningen hanteras manuellt via banken. Du väljer "Manuellt via bank" som utbetalningssätt på den anställda. På så sätt undviker du att dela känslig information digitalt.
Jag har lyft ditt dilemma internt med våra produktspecialister.
Ha en fin dag och välkommen som ny forummedlem.
... Visa mer
2025-04-22
08:55
Hej @BosseM
Vad kul att du funderar på att öppna eEkonomi igen! För att kolla möjligheten att starta upp ditt konto och fortsätta där du slutade rekommenderar jag att du ringer vår support. De är jätteduktiga och kan hjälpa dig att se om det går att återaktivera ditt företag.
Lycka till, och hoppas allt går smidigt!
... Visa mer
2025-04-22
08:49
Hej @anne-b
Om du inte får det att fungera är min rekommendation att du slår en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer