Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2020-12-10
10:57
1Gilla
Jobbar ni med valuta, så det blir differenser? Ett alternativ är att du kontaktar den person som har bokat upp och använt sig av dessa konton. Ingen kommer ihåg alla konton och kontonamn utantill. Ingen blir förvånad över om du ringer och frågar. Mvh Lena
... Visa mer
2020-12-04
13:31
1Gilla
Hej Lena! Tack för att du tog din tid för att skriva allt det här, jag känner att jag måste skriva ut texten om kontoklassen för att spara den som lathund, samt kolla lite mer på andra kontoklassen som finns. Men det är bra att bokförare/redovisningskonsulter kommer behövas framöver också om jag förstått det rätt. Trevlig helg!
... Visa mer
2020-12-03
08:20
2 Gillar
Det är så tokigt när de gör så här, skyller på varandra, och vi konsumenter hamnar i kläm. Först tycker jag att Nordea måste koberätta vad som måste uppfyllas för att man skall kunna skicka denna betalning på fil från EUR-kontot. Det borde inte vara så svårt för dem att tala om vilken typ av fil som krävs. Efter det, tittar man i Visma och ser ifall det går att skapa den typen av fil. Uppfylls bägge kriterierna, borde det ju gå att få iväg en betalning, så börja med att fråga banken igen om vilken typ av fil de vill ha. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-11-26
16:12
Hej @LW -60
Tack för infon, det stämmer bra att villkor 21 hanteras i lön 600.
Angående din fråga om att byta semestervillkor så skulle jag rekommendera att byta villkoret när semesteråret precis är klart för att få en bättre bild av de nya semestervärden som beräknats och hur framtiden kommer se ut.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-11-26
12:42
Ja, det kan du ta. Jag kanske skulle sätta även denna avgift som en portokostnad. Det är inte så kinkigt i det här fallet. Mvh Lena
... Visa mer
2020-11-26
09:13
1Gilla
Tack så mycket, nu förstår jag! Det var ett jättebra svar tycker jag - inte alls svårt att förstå! Tack igen! 🙂 Albin
... Visa mer
2020-11-23
08:25
1Gilla
Det finns en löneart för manuellt framräknad skatt, löneart 2203. Där kan du sätta den skatt du själv räknat fram. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-11-18
10:54
Hej Lena!
Tack för att du delade med dig. Det låg ett litet fel i löneartsfilen men det har vi sett till att uppdatera nu på förmiddagen. Om detta skulle återkomma är vi tacksamma för återkoppling!
/Tinna
... Visa mer
2020-11-17
06:58
1Gilla
Du har helt rätt, bra! Du måste skapa en journal först. Det är journalen som skapar verifikaten för de fakturor du gjort. När journalen är klar, kan du exportera. Mvh Lena
... Visa mer
2020-11-11
08:05
2 Gillar
Hej, @Fd medlem ! Vilka bra frågor du ställer och du har helt rätt, man delar alltid upp ett lån som sträcker sig över några år i en lång- och en kortfristig del. Jag kikar i kontoplanen BAS 2020. Det finns många skuldkonton och du har valt 2340 för de långfristiga skulderna. Amorteringen för ett år = 8.333,- x 12 månader = 99.996:- (= kortfristig del). Den summan bokar du upp så här för att få in din korta del av den långa skulden på ett konto för kortfristiga skulder: Debet 2340 99.996,- Kredit 2410 99.996,- En kortfristig skuld = den skuld man betalar på ett år, allt annat är en långfristig skuld. Denna post - 2410 - låter du ligga kvar orörd, tills du är inne på sista årets amortering av lånet. Kvar har du då på 2340 efter ombokningen: 700.000,- minus 99.996,- = 600.004,- Från 2340 bokar du bort inbetalningarna på amorteringarna. Bokningen av amorteringsutbetalningen delar du upp i två delar, en del för amorteringen och en annan del för räntan du betalar. Annars kommer siffrorna att halta. Kredit 1930: 10.200,- Debet 2340: 8.333,- Debet 8410: 1.867,- Att ha en del av skulden som en kortfristig del, är viktigt vid årsbokslutet, därför är det bra att boka upp 12 månaders kortfristig del av skulden redan nu. Om du delar upp lånet som jag föreslår här ovan redan nu, ligger det packat och klart vid bokslutstillfället och du behöver inte fundera på den delen mer. Du jobbar sedan med att boka bort skulden från kontot för de långa skulderna, tills konto 2340 är noll. När 2340 är tomt, har du 12 månader kvar att betala och då ligger de sista 12 månaderna på konto 2410 och väntar på dig. Således bokar du de sista 12 amorteringarna: Kredit 1930: 10.200,- Debet 2410: 8.333,- Debet 8410: 1.867,- Hoppa du förstår vad jag menar. Hör av dig annars, så försöker jag reda ut dina frågetecken. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-29
14:11
1Gilla
Tack för snabbt svar! Jag lyckades hitta gamla papper från ett tidigare register från 2016, där jag fick lite hjälp med anskaffningsdatum och avskrivningstakt, vilket jag kunde ändra enkelt då jag inte gjort årets avskrivningar. Det blev lite justeringar på de ingående siffrorna, men tack och lov inte så mycket, så summa summarum blev till sist ett ursnyggt register med alla siffror där de skulle och en lägre avskrivningssumma per månad trots jag inte ändrade avskrivningstakten. Huvudsaken är att det är rätt nu. Anläggningsregistret gör arbetet så mycket enklare och jag gillar det verkligen skarpt. Ingen revisor kan klaga nu på siffrorna, när allt är så prydligt. Uppskattar också ifall någon kunnig kunde svara på om man kan ställa om till lägre avskrivningstakt, så det är perfekt att du flyttar frågan till Bokföringsfrågorna. Det tackar jag för. Ha det så fint! Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-28
14:05
@Fd medlem
Såg att jag länkat fel i mitt svar ovan, rättat det nu. I tråden Har företagskredit som "backup" finns din fråga ställd och besvarad, känns något oklart får du gärna återkomma där så tar jag en titt på det.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2020-10-24
19:36
1Gilla
Tack för hjälpen 🙂 Har lyckats åtgärda det nu.
... Visa mer
2020-10-08
08:38
2 Gillar
Hej!
Ville flika in här i tråden, det finns en färdig funktion för att korrigera detta i programmet om du använder snabbvalen. 🙂
Använder du snabbvalen, i detta fallet snabbvalet Sjuk så kan du gå till Lönearbete - Kalendarium - dubbelklicka på en dag i snabbvalets period - du får upp snabbvalet och dess intervall och du kan välja Korrigera snabbval. På nästkommande lönekörning kommer programmet automatiskt ha lagt in lönerader med omvända tecken som backar värdena.
Har du lagt upp avviklesens lönearter manuellt på lönekörningen så har @LW -60 gett dig lösningen ovan, tack för det Lena!
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-10-05
06:19
1Gilla
Skriv ut ett kontoutdrag på 2650 från bokföringen. Sedan går du igenom alla poster och ser var felet ligger. Sedan kan du justera verifikatet så att det ser ut som det skall. Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-05
06:13
1Gilla
Om du söker på arne viklund kommer maskinen leta efter arne mellanslag viklund. Därför får du ingen träff. Söker du på enbart viklund kommer Arne fram, men även andra med det efternamnet. Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-02
11:04
Hej Lena!
Ja, du är på helt rätt spår. När du skapat en lönekörning så ska du under Utskrifter kunna ta fram en semesterskuldlista per den månad du skapat lönekörning för, jag återskapade detta hos mig och det gick igenom. Har du däremot fliken för Utskrifter uppe redan innan du börjat skapa lönekörningen så uppdateras kanske inte den fören du stängt ner fliken och öppnat den på nytt när lönekörningen är klar, kan det vara detta som ställde till det?
Kvarstår problemet så tycker jag du ska kontakta oss via telefon eller chatt, så ska vi kolla närmre på det tillsammans med dig. 🙂
/My
... Visa mer
2020-10-02
10:51
1Gilla
Tack för svar! Okej jag förstår. Enl. Skatteverket, när jag pratade med dom, så ska jag skicka in mervärdesskattedeklarationen redan nu, så därför trodde jag att jag kunde skicka in allt 🙂 Okej men då var det här problemet löst! Eftersom jag redan gjort allting så fyllde jag i momsdeklarationen manuellt med hjälp av momsredovisningen jag gjorde i Visma.
... Visa mer
2020-10-02
07:42
2 Gillar
Hej! Om du arbetar med funktionen verifikationsserier, kan du lägga över alla momsdeklarationer på egen verifikationsserie, exempelvis verifikationsserie M som i moms. Styr du dessa dit, blir det enklare att hantera. Jag kör jättehårt med det här och det gör livet lite lättare, trots man kanske inte förstår det innan man testat ett tag. Jag har lagt upp det så här: U = Utbetalningar I = Inbetalningar K = Kundfakturor L = Leverantörsfakturor M = Moms S = Transaktioner på skattekontot Y = Löner Det här är enbart ett exempel. Du kan säkert hitta egen variant som passar dig bättre. Förfarandet gör, att man sorterar bokföringen på ett enklare sätt. Det blir enklare när man skall leta och det ser också snyggt ut. Ska du leta efter en specifik momsdeklaration, är det enklare att hitta rätt i en viss verifikationsserie än att leta bland samtliga verifikat. Får du in alla momsrapporter under M, blir det enklare för dig även om du väljer att enbart ha en verifikationsserie för momsen och resten av alla transaktioner på serie A. Mvh Lena
... Visa mer
2020-10-01
15:23
Det går inte att ta bort, detta eftersom raden inte påverkar något och endast syns under Inställningar - Import som en rad. Raden flyttas nedåt ju fler år du importerar, förhoppningsvis så stör den inte allt för mycket.
/My
... Visa mer
2020-10-01
10:19
Hej,
Precis som Lena skriver så måste du noga kontrollera vilket bolag som är det korrekta och sedan radera det felaktiga. Innan du raderar rekommenderar vi att du gör en säkerhetskopia så har du hängslen och livrem.
/Tinna
... Visa mer
2020-09-30
13:57
1Gilla
Ta ditt kvitto och häfta fast kvittot på ett A4-ark Skriv på A4-arket: Kredit: 1930 summa Debet: 2641 momssumma Debet: 1210 skillnaden mellan totalsumman och momsen I bokföringsprogrammet, startar du upp funktionen verifikationer. Där registrerar du siffrorna med de konton jag beskrivit här ovan. Lycka till, Lena
... Visa mer
2020-09-30
10:43
2 Gillar
6310 är ett bra konto. På www.bas.se hittar du kontoplaner som är bra att ha. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-30
09:52
1Gilla
Det händer ju att företag skaffar ett sparkonto, t ex. Så helt omöjligt är det inte att ha flera konton 😉 Vad jag menar är att man behöver kolla att det inte ligger någon bankhändelse på dessa andra "konton" kvar som inte matchats just genom Bankhändelser. Är även alla händelser på Skattekontot under Bankhändelser matchade? Och Kassakontot? Dessa ligger som standardkonton och om man bokför händelserna manuellt och inte via matchning av Bankhändelse så ligger det "öppna" poster kvar där. Det är bara omatchade poster som ställer till det i din stängning, inte de som är matchade via bankhändelser. Om allt är bokfört och kontosaldona stämmer ska du kunna ta bort eventuella omatchade poster, för om de matchas nu kommer ju bokföringen inte att stämma. Det räcker att välja hela perioden (alla år) och sedan via dropdownmenyn kolla de övriga kontona. Om bokföringen gjorts manuellt och inte just via Bankhändelser bör du ändra rutin så att du gör bokföringen genom att matcha bankhändelse i stället för att bokföra manuellt.
... Visa mer
2020-09-28
12:29
1Gilla
Hejsan! Är det så, att du under räkenskapsåret har tagit ut 12 löner, skall det gått ut 12 stycken arbetsgivaravgifter. Eller rättare, 12 stycken arbetsgivaravgifter skall ha registrerats i samband med dessa lönekörningar. Det bör också ha bokats upp en skuld för personalskatten, 12 stycken där också. Vad du måste göra är att ta ut ett kontoutdrag på dessa två konton och se ifall du har 12 av vardera (eller hur många löner du nu tog ut under räkenskapsåret). Då kommer du lätt hitta var felet är. Där det inte stämmer, där får du kontrollera verifikationen. Verifikationen bör innehålla enbart en lönekörning. Börja här och återkom och berätta vad du fått fram, så tar vi nästa steg i processen sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-24
09:02
Hej!
Vill bara flika in i tråden med ett tips. De betalningar som skett innan bankkopplingens start går att registrera manuellt under Kassa och bankhändelser också, så du kan matcha dessa betalningar på samma sätt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser kan du se olika alternativ för att läsa in kontoutdraget. Du kan till exempel importera kontoutdraget via en CSV-fil från din bank, CSV-filen ska bara innehålla transaktioner som är innan din aktiva bankkopplings startdatum eftersom resten importerats automatiskt. CSV-filen innehåller alla dina transaktioner på företagskontot under den perioden och förs över till eEkonomi så du kan matcha och bokföra dessa. Jag rekommenderar att göra såhär, på så sätt har du alla transaktioner samlade, även de lite äldre.
Det är inte felaktigt att bokföra transaktionerna manuellt heller såklart men skulle du behöva korrigera verifikationen i efterhand så är det lättare att göra om du bokfört det under Kassa och bankhändelser. 🙂
/My
... Visa mer
2020-09-23
13:53
3 Gillar
Hej Lena Återigen så är leverantörsfakturan från 2013 så jag kan och ska inte justera en diff på det bokföringsåret. Men jag hittade rutan som Tinna menade och har gjort en direktbetalning. Diffen som nu uppstod var i motkontot, i det här fallet kassan, men jag har bokat bort denna diffen nu på dagens datum dvs. samma datum som den nya direktbetalningen av diffen är bokförd mot så problemet är löst.
... Visa mer
2020-09-23
11:16
Hej!
För att söka fram ett specifikt verifikat som ingår i en verifikationsserie så rekommenderar jag att du i detta fall söker på L494 för att få bästa träff.
Vi har utökat söket så att du ska få träff på även summa, fakturanummer eller specifikt konto när du söker, så det innebär att du kan få träff på fler verifikationer precis som du fått i ditt fall.
Så i specifika verifikationsnummer med serie är det bra att skriva med bokstaven för vilken serie den ingår i.
Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie
... Visa mer
2020-09-14
10:05
Hejsan!
Jag har kikat på en liknande situation där avskrivningstid ska ändras under perioden, jag rekommenderar att du läser tråden Ändra avskrivningstid för att se vad som gäller.
Precis som du är inne på så korrigerar du verifikationerna i den nuvarande öppna perioden och du kan under Bokföring - Inventarier lägga upp dem för avskrivning, det går då bra att lägga in det korrekta anskaffningsdatumet. Programmet gör inte några avskrivningar i låsta perioder såklart utan den första avskrivningen som görs blir i den första upplåsta månaden, då med korrekta belopp utifrån anskaffningsdatum och nyttjandeperiod.
/My
... Visa mer
2020-09-09
09:20
1Gilla
Du har gjort ett felaktigt verifikat Du har gjort ett korrigeringsverifikat, som kvittade ut allt mot varandra. Nästa steg: Gå till: Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation. Där skapar du det nya verifikatet med de rätta kontona du vill använda. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-09-02
08:41
Hej Lena,
Det är egentligen inte jättestor skillnad mellan Lön 300 och Lön 600 förutom att Lön 600 har ett gäng funktioner och lite fler möjligheter men jag hoppas och tror att du kommer trivas även i Lön 300.
För att du ska kunna välja rätt semestervillkor så får du en länk till dokumentet Beräkning semestervillkor så får du kontrollera så beräkningarna matchar ditt avtal. Nyckel till %:en ligger under Arkiv - Inställningar - Semester och dubbelklicka in på semestervillkoret men det vet jag redan att du känner till 🙂
Ha en fin dag
TInna
... Visa mer
2020-08-31
12:18
Härligt att det löste sig Lena!
Vill även passa på att tacka dig för alla fina bidrag och lösningar som du ger här i forumet.
TInna
... Visa mer
2020-08-28
08:42
1Gilla
Är rätt säker på att du kan skapa en mall i skarpt läge och radera om det blir fel. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-27
08:06
Hej Lena,
Tack för återkopplingen och fungerar det fortfarande inte när du provar igen så kasta dig vet du att supporten gärna kollar på hur det ser ut.
Vill även passa på att säga hur glada vi är för att du är så aktiv i forumet. Toppen!
/Tinna
... Visa mer
2020-07-23
10:50
1Gilla
Vore superbra om man kunde få upp alternativet att spara ner som en Excelfil direkt (helst också att Excel öppnar upp filen i samma veva man sparar ner den). Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-23
10:47
Tips från mig blir att inte låsa ett år förrän revisorn godkänt allt och inkomstdeklarationen är inskickad till SKV. Själv låser jag inte förrän efter två räkenskapsår. Mvh Lena
... Visa mer
2020-06-01
10:39
Hej Lena,
Va skönt att du fick ett tydligt svar på din fråga, tack för att du dessutom delar med dig utav det i forumet. Det kan ju hjälpa flera, som du beskriver så är det en djungel vissa gånger. 🙂
Nu känns det som att du fått koll på läget om jag tolkat det rätt, annars får du gärna återkomma.
Ha en härlig måndag!
/My
... Visa mer
2020-04-17
14:55
Då förstår jag Lena. I tråden Förslag status leverantörsfaktura finns detta som en ide hos oss. Just nu är denna funktion däremot inte planerad men du kan följa tråden för framtida återkopplingar eller status på önskemålet.
Tack detsamma!
/My
... Visa mer
2020-04-17
14:47
Hej Sofie,
Jag hittade inga begränsningar på att bokföra detta som ett eget utlägg, däremot får du inte dra av moms. Det är viktigt att fakturor innehåller korrekta uppgifter om mottagaren, dvs ditt företag i detta fallet. Uppgifter som företagsnamn, adress, organisationsnummer och i vissa fall mottagarens momsregistreringnummer. Är det ditt företag som är mottagare av fakturan måste detta framgå på den annars har du ingen avdragsrätt på momsen.
/My
... Visa mer
2020-03-06
13:18
Hej @sigany
Har bollat frågan här hos mig och även kikat med mina kollegor. Min första följdfråga blir om skattekontot 1630 är avstämt? Hur bokfördes 2018 års slutskatt?
Det som ska göras är att beräkna årets skatteskuld/fordran (2019) och vad den skulle ha varit förra året (2018). Skatteskulden bokas upp mot 2512 alternativt 2510, den bokförda skulden ska motsvara det som ska betalas och återbetalas till skatteverket. Därefter kan ni bokföra årets skattekostnad mot 8910 och korrigeringen som avser förgående års skattekostnad mot 8920.
Var även deklarationen avseende 2018 felaktig så behöver ni begära en självrättelse, mer information om detta finns på skatteverkets hemsida Självrättelse av deklaration, företag. Vad det gäller årsredovisningen så går även denna att byta ut, även om det inte räknas som god redovisningssed att ändra i ett redan fastställt bokslut. Enligt bokföringsnämnden är god redovisningssed att rätta upptäckta fel i nästa årsredovisning. Ska ni byta ut den registrerade årsredovisningen behöver du skicka en en skriftlig begäran om att ni ska byta ut årsredovisningen, där anger du också varför företaget vill byta ut den.
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-02-29
08:17
1Gilla
Hej Mattias! Du har ett skuldebrev som reglerar räntevillkoren. Om det står i skuldebrevet att en årlig ränta utgår till samma räntesats som din fars bolån så är ett utdrag från din fars bank där räntesatsen framgår en lämplig verifikation. Glöm ej heller att skicka in kontrolluppgifter på den utbetalda räntan. Mvh Per
... Visa mer
2020-02-07
15:50
Det finns en del leverantörer som har ger möjlighet att man som kund sätter in en summa pengar och sedan när det genereras fakturor så dras de från prepaid kontot direkt. Exempelvis Sveriges största webbhotell har så. Fördelen är att man inte missar att betala fakturor osv. Men hur skall man bokföra en sådan inbetalning? Det är ju en ren insättning ( ex moms eller faktura). Sedan får man faktura när ett belopp dras. Skall jag lägga upp detta som ett bankkonto, 19XX något?
... Visa mer
2020-02-03
09:26
1Gilla
Hej!
Det är inga konstigheter, bilderna jag tog ovan är från min kontoanalys och den visar därav saldot på bokföringskontot jag sökte efter i mitt bokföringsprogram, sökte på 4056 för att få fram båda verifikationerna direkt helt enkelt. Kikar jag på verifikationen direkt i listan under Bokföring - Verifikationer så ser våra verifikationer identiska ut. 🙂 Snyggt!
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-01-31
10:49
1Gilla
Hej igen Jag skulle bokföra båda och matcha båda mot betalningen. På det sättet ser du senare att det är jämnt fakturerat.
... Visa mer
2020-01-30
11:22
Hej @LW -60
Detta är lite för specifikt för mig att ge ett 100% klart svar på. Jag försöker söka lite på det men hittar inte ett direkt svar när funderingen blir så detaljerad. Skulle detta bli aktuellt så hoppas jag också på att man har ett fackligt avtal som kan hjälpa till och reda ut hur det ska hanteras på företaget mer exakt men så jag tolkar det är det ingen ko på isen just nu.
Möjligt att någon annan av våra användare har ett bra svar till dig eller om någon hanterat en liknande situation kanske? 🙂
... Visa mer
2019-12-28
09:45
Hej, på VOI’S kvitto specificeras 6% v.a.t. VOI technologys 559160-XXXX.
... Visa mer
2019-12-19
17:17
Hej! Ja, tyvärr hade jag rätt. Det är helt enkelt meningslöst att försöka kvitta kreditnotor när man har aktiv bankkoppling. När ni gör reklam för rutinen att använda aktiv bankkoppling finns inte ett ord av det du skriver här. Det måste man själv lista ut genom att försöka och därefter misslyckas. Visst kan man låta fakturor ligga och vänta på att skickas till banken. Men då har man ju missat nästan hela idén med bankkoppling; att vara säker på att alla betalningar har gått iväg. Att hela tiden granska listan och se vilka betalningar som ska skickas och vilka som ska sparas känns väldigt primitivt. Jag påstår inte att detta är en brist i programmet. Det är givetvis banken/bankgirot som inte klarar att hantera kreditnotor som ska kvittas från redan inskickade betalningar. Det vore värdefullt om de kunde förmås att utreda en sådan utveckling
... Visa mer
2019-12-10
08:02
1Gilla
Det verkar som om det är en leasing utan någon första förhöjd hyra så då hamnar den inte alls i balansräkningen utan bokförs som hyra inventarier löpande i resultaträkning. Det blir varken skuld eller tillgång när man hyr. Fördelen då är att man inte alls påverkar soliditeten vilket ibland kan vara bra. Om det hade varit aktuellt med en första förhöjd hyra så hade den hamnat i balansräkningen men så verkar det inte vara. Lycka till!
... Visa mer
2019-12-05
09:18
1Gilla
Använd två konton, ett för dina momsfria och ett för din momspliktiga. Har du hört med SKV om hur du ska gå tillväga med brytpunkten mellan icke moms / med moms? Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-29
10:28
Jag har kollat tidigare på reglerna specifikt för kontantmetoden, men hittade inget annat än att sådant som har fakturerats i räkenskapsåret ska redovisas. På nätet i stort så nämns vad du säger, men ingen verkar veta varför(vilken paragraf som bestämmer det)
... Visa mer
2019-11-29
10:21
Du får börja med att kika i balansräkningen hur bilen ligger där, vilket konto. Sedan måste du veta hur mycket du skrivit av på bilen under perioden. Har du lån på bilen i dag eller är avbetalningarna klara? Ta fram detta först, så jobbar vi vidare sedan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-29
10:15
1Gilla
Det som ändras, är att 2611 och 2641 ersätts av 2650 eller 1650. Om det är som jag tolkar det hela, att det enda som måste till är momsredovisningen, så blir det ingen skillnad för resultatet (om du inte gör någon annan ändring). När man gör bokslutet, så hamnar dessa konton under samma flagg (men undantag finns naturligtvis). Du kan låsa upp och göra momsen klar. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-25
13:12
2 Gillar
Med tanke på reglerna om penningtvätt så är ju underlag a och o... så kan inte kunden skaka fram sådana, dels underlag från banken (vilket bör gå att beställa men kostar pengar) och dels faktura/underlag för transaktionerna så är det nog ingen mening att ens börja. Blir iofs säkerligen oren revisionsberättelse men om du är redovisningskonsult så har ju även du ett ansvar så det bör ju även tåla en eventuell granskning från Skatteverket..
... Visa mer
2019-11-20
13:43
Det är jättetrevligt om alla fakturor, även kreditnotor finns med på en betalningspåminnelse, för det är skönt att få med en lista över samtliga transaktionshändelser som skall regleras mellan bolagen. Däremot är jag lite osäker på hur en betalningspåminnelse ser ut i eEkonomi, för jag har inte emottagit någon. Är de som i Administration, är det en självklarhet att kreditnotorna ska med, men ser de ut som fakturan såg ut när man skickade den, så det blir en påminnelse per faktura, kanske det inte ser så bra ut. En påminnelse ska vara en påminnelse, inte en ny faktura (påminnelsefaktura). Ovana personer kanske registrerar påminnelsen en gång till som en faktura och så blir en transaktion dubbelbetalad. Utskick av en påminnelse ska vara en lista över obetalda fakturor, inget annat. Titta på hur Visma Administration har löst det hela. Så ska det se ut. Mvh Lena
... Visa mer
2019-11-18
11:35
Hej! Först och främst vill jag säga att jag förstår känslan som användare då detta uppstår i programmet. När du klickar för att komma vidare så förväntar du dig att komma vidare till nästa ej attesterade faktura, men som Tinna skrivit tidigare så gör programmet ändå rätt rent tekniskt eftersom det inte finns någon faktura att gå vidare till i det urval som du ursprungligen satt. Det är här det blir lite av en krock mellan hur programmet är uppbyggt och hur du som användare arbetar i programmet. Med detta som grund vill jag vara ärlig och säga att det kan bli svårt att genomföra en ändring där du kan gå vidare till nästa faktura med de tekniska möjligheterna som vi har idag. Vi är medvetna om att det finns en del att förbättra gällande attestflödet, men tills vidare hoppas jag att ni kan använda er av Tinnas tips som hon gett tidigare. /Joanna
... Visa mer
2019-11-12
19:21
Tack, detta var guld värt. Förstod inte att jag kunde ändra beloppet. Nu förstår jag lite mer. 😀 / Agneta
... Visa mer
2019-10-15
15:46
Resultatnehetsrutan blir tom gällande 1920 så det måste läggas manuellt, misstänker att det beror på att vi har två bakkonton. Vi hade missat artikelkonteringarna först så därför går allt på fel konto. Att vi rättat artikelkonterxngarna efter att fakturorna gått ut hjälper inte, de går mot de gamla.... vi har 300 fakturor att registrera, det blir 600 verifikationer istället för 300 eftersom man inte kan rätta den första verifikationen direkt utan måste göra en manuell verifikation....inte så svårt men det är skillnad på 300 och 600 verifikationer.... har kollat med supporten...fanns inget att göra...
... Visa mer
2019-10-14
06:10
1Gilla
Varför skulle ett av företagen försvinna? Jag har arbetat med Visma Admin i trettio år och det har aldrig hänt. Jag har gjort uppdateringar av programvaran så fort de kommit. Är du rädd att de ska försvinna, ta backup på samtliga bolag. Har ett eller fler företag försvunnit, vilket verkar osannolikt, kan du göra en restore hur enkelt som helst. Mv Lena
... Visa mer
2019-10-07
05:54
1Gilla
Nej, det görs inte. Det är kanske något som kan komma i en uppdatering kanske eftersom Riksbanken har API för att kunna ta ner information. I ditt fall hade jag starkt övervägt en integrationslösning för att minska ner arbetsbördan. Att behöva göra om arbetet som redan är gjort och finns tillgängligt i ett system är ett onödigt dubbelarbete samtidigt som du riskerar felstansningar under processen. Detta gäller som du själv har problem med, valutauppdateringar mellan systemen..... Prata med WooCommerce om de har någon integrationslösning som kan fungera för er. Jag misstänker att du inte har tillgång till deras plattform helt kostnadsfritt. En lite högre avgift till dem kan i slutänden spara pengar till dig och företaget.... //Davor P
... Visa mer
2019-10-10
17:24
Hej hejhejhejhej34567. När du har skapat korrigeringsverifikationer på en bankhändelse går den inte längre att ångra / ta bort. Ta bort finns endast som val om bankhändelsen är omatchad (kan då även vara åndrag) och inte har kommit in via en bankkoppling. Har du en bankkoppling är det så det kommit in från banken och således bör även datumet stämma 🙂 Du kan läsa mer om att ångra bankhändelse i vår skrivna hjälp. Om du korrigerat dig till noll i bokföringen kan bankhändelsen ligga kvar, då är det inget som ligger på fel datum. Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-09-30
06:12
Byggnadsinventarier 1222 Mvh Lena
... Visa mer
2019-10-01
06:41
1Gilla
Nej, du ska inte behöva godkänna leverantörer. Jag tror att du varit för snabbt ute att testa funktionen. Det tar ett tag innan systemet är aktiverat. Är det så att du aktiverade det här för några dagar sedan och det fortfarande inte fungerar, måste du nog ringa supporten. För mig har det funkat med Autoinvoice efter ett dygn. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-23
11:55
2 Gillar
Hej Anna-Karin Cavallin, I eEkonomi är det fullt möjligt att när som helst byta bokföringsmetod under ett pågående år. Vilket som sen blir mest praktiskt för er är kanske en annan sak. Har ni pratat med Skatteverket om när det är dags att byta och har ni gjort en ändringsanmälan? Annars kanske ni kan läsa mer om det i Byte av redovisningsmetod på deras hemsida. När det kommer till programmet annars så är det rent praktiskt möjligt att byta när som under året. Bytet gör ni under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klickar på det valda året och väljer Redigera - flytta markören till Faktureringsmetoden och Spara. Det som händer då när ni har arbetat med kontantmetoden tidigare och nu byter är att eEkonomi gör så att de obetalda kundfakturor som ligger under försäljningsdelen då bokas upp på konto 1510 och det kommer även skapas verifikationsnummer på de händelserna. Från och med den stunden ni byter så kommer då programmet bara börja arbeta efter den nya metoden. Likadant blir det med obetalda leverantörsfakturor som då bokas upp mot konto 2440. Om jag har missuppfattat dig eller om du har fler frågor så bara återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-24
07:39
2 Gillar
Vi får bena ut ett och annat... Du har betalat till Intrum en summa om 6.187,56. 5.625:- för en leverantörsfaktura 533:36 ränta till Intrum Sedan fick du återbetalt 5.625:-. Varifrån kom pengarna: från leverantören eller Intrum? Kom pengarna från leverantören, kan du skapa en kreditnota i leverantörsreskontran som neutraliserar fakturan och "betala" med pengarna som kom in. Här har i så fall leverantören erkänt sitt misstag, men inte skickat en kreditnota utan bara pengar. Leverantören har också fått räntepengarna från Intrum. Du bör vända dig till leverantören och begära att få räntepengarna åter. Kom pengarna från Intrum, vänd dig till Intrum och fråga om ärendet och vilken kommunikation Intrum haft med din leverantör i ärendet. Agera efter det svar du får. När du gör en kreditnota, så ska den bokas omvänt mot fakturan; debetsaldon blir kreditsaldon och tvärt om. Kreditnotan ska vara på samma belopp som den ursprungliga fakturan. Det överskjutande beloppet (räntan) bokar du / har bokat vid utbetalningstillfället: D1799 533:36 K1930 Du har betalat ut ränta från banken (ger ett kreditsaldo på bankkontot 1930). Motbokningen skulle jag lägga på OBS-kontot 1799 eller som en kort fordran på 1680. Jag brukar använda 1799 till galenskaper så de står ut och syns så man inte glömmer dem, men 1680 till andra fordringar. Det är en fordran du har, en fordran på en ränta du fått betala som låter fel i den beskrivning jag kan läsa mig till. Fordringar hamnar på tillgångssidan. I ovan text, har jag utgått från att du använder faktureringsmetoden och inget annat. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-13
12:39
Hej igen lw, Snabba puckar här, redan fått svar på frågan om uppställningen. Svaret vi fick är att uppställningen vi har i eEkonomi är ÅRL med förenklat K2 regelverk. Hos bokföringsnämnden kan du läsa mer om Kategori 2. Ha en bra dag! /Sofia
... Visa mer
2019-09-13
10:55
1Gilla
Det där låter mysko. Det bästa vore nog om Visma kopplade upp sig mot dig för att följa vad som händer. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:06
1Gilla
Om byggprojektet ligger i byggföretagets balansräkning som pågående arbete för kunds räkning så samlar du anslutningsavgifter där med andra utlägg åt fastighetsbolaget, allt styrs av hur du väljer att redovisa projektet under byggtiden Mikael
... Visa mer
2019-09-10
13:29
1Gilla
Det var skönt att höra! Lycka till i fortsättningen!! Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
08:14
2 Gillar
Säg att du vill ha en lista på ej betalade fakturor som är fakturerade före 2018-09-30: Utskrifter -> Reskontra -> Kundfordringar -> Urval: <2018-09-30 Då får jag fram allt som är fakturerat före 2018-09-30 i och med att jag använde < framför datumet. > före, ger ett datum som är efter 2018-09-30, = före ger exakt datum. Funkar inte ändå? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-04
10:33
Jag håller tummarna! Lycka till!!
... Visa mer
2019-09-05
09:46
SWINX ScanLev är vår lösning för hantering av leverantörsfakturor. Du kan arbeta antingen i Windows- eller Web-miljö. Programmet innehåller två olika delar, dels fakturahanteringen, dels en digital fakturadatabas som byggs upp efterhand som fakturorna registreras/importeras i SWINX. Skanna fakturan, attestera mobilt, bokför i Vismas ekonomiprogram! SWINX ScanLev förbättrar hanteringen av leverantörsfakturor. Skanna, registrera och distribuera fakturan elektroniskt. Efter attest (via dator, internet, mail eller mobil) för man över och kan klicka fram fakturan i affärssystemet. Därefter behöver man aldrig leta i pärmar - fakturorna finns i SWINX ScanLevs elektroniska arkiv! Attestera digitalt, via mobil eller i SWINX Online! Att arbeta mobilt är en självklarhet för de flesta idag. SWINX ScanLev stödjer detta arbetssätt på flera vis. Fakturor kan attesteras via mail eller direkt i mobiltelefon. Med mobilen kan man även titta på gamla fakturor och kolla priser. Det går även utmärkt att attestera fakturor via vår weblösning, SWINX Re:Flex. Eller så kan man lägga hela systemet i SWINX OnLine, vår nya molntjänst för fakturahanteringen. Läs in tolkade fakturor från BancTec, Dispose, AutoInvoice eller Kofax I SWINX ScanLev finns stöd för inläsning av tolkade fakturor från BancTec, Dispose, Visma AutoInvoice samt Kofax tolkningsprogram. Med dessa tjänster förenklas hanteringen ytterligare. De tolkade fakturorna direktimporteras och distribueras för attest från SWINX ScanLev innan de förs över till affärssystemet. Digitalt fakturaarkiv En av de mest uppskattade funktionerna i SWINX ScanLev är det digitala fakturaarkivet. Sök eller bläddra bland fakturor per leverantör, konto, projekt eller resultatenhet. Eller skapa egna urval som filtrerar fram det som eftersöks. Kort sagt - glöm fakturapärmen! Läs mer: www.swinx.se Kontakta oss gärna för mer info eller en webdemo: henric.berggren@swinx.se, 040-680 83 30 /Henric Berggren
... Visa mer
2019-08-28
12:34
Rör inte 2440 eller 1510 med manuell bokföring. Dessa konton är till för reskontran ifall du jobbar så.
... Visa mer
2019-08-26
07:20
1Gilla
Debetsaldon i debet Kreditsaldon i kredit Då blir det som Tomas på Angamato berättar här ovan. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-27
07:48
Tack, Annelie, för alla svar. Ha en fin dag du också! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-21
16:35
2 Gillar
..och ett lite mer specifikt svar på ursprungliga frågan också, elle en förklaring i allafall 🙂 Vad en Matchning på kontoutdraget gör inne i Ekonomi är att det skapar den bokföring och verifikat som behövs för transaktionen/händelsen. Exempel betalning av en levfaktura: 1930 K 10.000 2440 D 10.000 Därför kan du inte göra en matchning i efterhand. Man kan alltså inte använda Matchning på kontoutdrag som bara ett sätt att checka av kontoutdraget, avbockning och bokföring sker alltid i jämna steg. För att man inte skall råka bokföra betalningen två gånger så kommer Matchnings-funktionen bara titta på obetalda fakturor. I ditt fall är transaktionen är redan bokförd så det finns inget för Matchningen att göra. Alla händelser/transaktioner på ett kontoudrag bokförs alltid mot det bokföringskonto som just det bank- eller kassakontot i fråga representeras av i bokföringen. Exempel: en Matchning för en händelse på Företagskonto/Bankgiro/Checkkredit kommer alltid att ha 1930 (eller motsvarande) som den ena delen av transaktionen. En Matchning på Skattekontot kommer alltid ha 1630 i ena delan av transaltionen. Jag hoppas den beskrivning var begriplig och jag hoppas det ger lite mer förståelse för varför det är som det är. Som sagt, det är helt enkelt hur systemet är byggt och hur det tänkta arbetsflödet är i eEkonomi. I all fall som jag uppfattar det. //En glad bokföringsamatör.
... Visa mer
2019-08-23
09:59
2 Gillar
Två gånger om året, betalar man moms och AGA per den 17 (nu blev det per den 19 i och med att den 17:e var en lördag) i stället för den 12:e. Det är för att man ska hinna ha lite semester även om man jobbar med siffror. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-16
08:41
Tack så mycket för svaren, jag ska ge mig på att kontakta leverantörerna själv 🙂
... Visa mer
2019-08-15
05:31
Frågeställningen började med just balanskonton så därav utvinklingen och jag kan väl tillägga att de gånger en kund handlar en enstaka gång med EU så lägger vi inte upp dessa konton. Men frekvent handel absolut och definitivt när det gäller vår kund med omvänd byggmoms och egen fastighet....
... Visa mer
2019-08-12
16:20
3 Gillar
Det enda sättet att ha flera fakturamallar är att använda tredjepartslösningar som är ihopkopplade med eEkonomi. I alla fall som det ser ut idag.
... Visa mer
2019-08-19
08:03
Hej Lena, Gällande dina frågor kan du antingen i detta fallet välja att ångra momsredovisningen, skapa om den på nytt och på så sätt få in de fakturorna på den månaden. När du sedan bokför momsredovisningen igen kan du skapa ny fil och skicka in rättelse till Skatteverket. Det är samma med både kund- och leverantörsfakturor. Anledningen till att de kommer med på en "kommande" momsredovisning från början är för att man lagt in dem i programmet efter att man faktiskt klickat på Bokför på den momsredovisningen. Då all försäljning/inköp och moms ska redovisas läggs de automatiskt på nästkommande för att man inte ska missa att redovisa dem till SKV. Vissa väljer att låta de ligga på den nya momsredovisningen och redovisar dem där istället för att ångra och göra om tidigare period men det är upp till var och en. Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-08-14
07:45
1Gilla
Hej Ingemar, Om du går in under Utskrifter - Reskontra - Leverantörsreskontralista - välj Reskontradatum 2018-12-31 - under Urval går du till Fakturadatum och skriver intervallet så här: 180101..181231. Då kommer du att se de fakturor som har fakturadatum under 2018. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-07-01
08:02
Tack så mycket för ditt svar Lena 🙂
... Visa mer
2019-06-27
07:01
3 Gillar
När du får en dubbel in- eller utbetalning så är det enklast om du lägger den extra betalningen på ett tillgångs- eller skuldkonto enbart. Eftersom du INTE har köpt/sålt något i samband med den extra betalningen är det inte nödvändigt att bokföra det som köp/försäljning. Kund betalar in dubbelt: D 1930 K 2420 - förskott från kund Du betalar för mycket: K 1930 D 1680 - Kortsiktiga fordringar På detta vis blir det rätt med moms. //Davor P
... Visa mer
2019-07-25
09:11
Hej! Jag skulle vilja slå ett slag för Ekonomiöversikten. I ekonomiöversikten kan du ladda upp dokument, läsa alla bokföringsrapporter mm. Du köper ekonomiöversikten för ditt företag och betalar bara för det, sen kan du ge behörighet till hur många du själv önskar och vilken typ av behörighet. Dessa kan sedan logga in och ta del av informationen gällande ditt företag.
... Visa mer
2019-07-08
08:28
Hej Hankan Nilsson, Det låter som något som vi behöver titta på då du själv redan har gjort de åtgärder vi brukar rekommendera i första steget. Gör så att du kontaktar oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Välkommen! /Kristina
... Visa mer
2019-06-25
13:53
Hej Anneli, Tror det var dig jag pratade med igår och du testade hos er. Jag testar i morgon igen 🙂 Eller är det som Lena säger i sitt inlägg att vi förutom att Visma ligger på servern att vi måste ha Visma på våra egna datorer också?
... Visa mer
2019-06-27
09:27
Åh vad bra - tack, för återkoppling. Det är svårt tills det blir lätt ...
... Visa mer
2019-06-17
06:35
2 Gillar
Precis, det är en del av ekonomihanteringen att kunna göra denna periodiska sammanställning. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-20
09:46
Tack, när jag såg "Periodisera" trodde jag att knappen enbart kunde göra just det, inte häva periodiseringen! Det blev så tokigt att en rad i leverantörsfakturan bland kostnaderna var negativ, d v s låg inte i debet utan i kredit. I Visma Admin går det inte att periodisera kreditposter, vilket har medfört att jag "lärt mig glömma bort" att vara uppmärksam på sådana här scenarion. Bra att det inträffade, för då kommer jag vara mer uppmärksam nästa gång. Man behöver ju inte periodisera en negativ kostnad i det här fallet. Tack! Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-14
07:38
2 Gillar
Jag har en mall jag följer när jag bokar preliminärskatt, AGA, personalskatten och moms. Jag vet inte hur du bokar skatterna löpande, men det här är en modifierad variant av den text jag en gång hittade här på Vismas hemsida på supportforumet: ************* 1. Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit (jag gör det per den första varje månad). När betalning till SKV sker (per den 12:e varje månad), bokas 1630 i debet och 1930 (likvidkonto) i kredit (gäller även fyllnadsinbetalningar). 2. I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet (kostnad) och 2512 i kredit. 3. Året därpå när man fått slutskattsedeln från SKV: när slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512. 2518 krediteras och 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon för det avsedda året. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV egna siffror. Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910. Till sist hamnar således alla saldon under 1630, skattekontot i bokföringen. Det är därför som detta konto användas så snart pengar sätts in eller tas ut därifrån. Då har företaget och SKV samma siffror och det är lätt att stämma av skattekontot varje månad! ************ Vid punkt ett har jag enbart tagit upp preliminärskatten, men per den 1:a varje månad tömmer jag 2710 och 2731 också och även 2650 då jag har månadsmoms. I och med dessa extra transaktioner, har alltid jag och SKV samma siffror och jag stämmer alltid av skattekontot mot SKV:s siffror en gång per månad. Många tycker naturligtvis att detta är overkill, och de får då tycka det. Huvudsaken för mig är att mota Olle i grind och ha alla balans- och resultatkonton a jour månadsvis. Då blir det inte så mycket att göra med årsbokslutet efter det. Andra gillar stenhårt att göra alla avstämningar efter räkenskapsårets slut och det har jag respekt för. Såsom jag skrivit tidigare så har vi alla våra egna rutiner. Mvh Lena
... Visa mer
2019-06-11
13:10
Naturligtvis har du helt rätt, Lars, det är jag som inte kan något. Förlåt min totala okunnighet. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-06-12
11:26
Hej Sebastian, Du kan ta bort betalraden på fakturan om betalningen inte är journalförd. Du går in under Betalningar - Utbetalningar - Markera fakturan det gäller - Ändra betalstatus - välj Ej betald. Är betalningen journalförd så kan du kreditera fakturan och göra om den från början. Har du ytterligare funderingar gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-06-11
12:29
Hej Tomas på Angamato Ekonomikonsult! Mappningen skiljer sig i dessa program Compact använder sig av en dBase-databas och Amdinistration har SQL-databas. I dagsläget har vi inget konverteringsprogram för att kunna plocka över reskontran. Om och hur vi skulle bygga ett är väldigt oklart. Inget planerat i dagsläget i alla fall.
... Visa mer
2019-07-03
09:12
1Gilla
Jag har nu fått hjälp med att åtgärda problemet 😃 När man skapar en korrigeringsverifikation så fylls automatiskt "rätt" datum i. Dvs. datumet för den ursprungliga verifikationen. Däremot kan man inte välja att korrigera en verifikation som eEkonomi skapat automatiskt. I mitt fall när jag låste deklarationen ifrån modulen, så bokfördes Årets resultat. Eftersom det blev dubbelt behövde jag korrigera denna. Då fick jag skapa en manuell verifikation och ange att den korrigerar en tidigare. Men eftersom det är en manuell, så fick jag fylla i datum och här fyllde jag i "dagens datum" och inte ursprungliga verifikationens. Vilket då ledde till att mina tidigare försök till att rätta till felaktiga verifikationer hamnade under 2019-års räkenskapsår. Som då ledde till att balansräkningen för 2018 inte uppdaterades med korrigeringar jag gjort. Lärdom av detta är att vara väldigt noggrann med att fylla i rätt datum om man behöver göra en manuell korrigeringsverifikation! 🙂
... Visa mer
2019-05-16
08:59
Hej Lena, Om det fortfarande inte har löst sig för det vid omstart av datorn så kan du även testa göra en registervård under Arkiv- Registervård/Rensning- Registervård. Bocka i samtliga alternativ och klicka på Utför. Skulle det mot all förmodan inte fungera ändå så får du gärna kontakta oss så får vi kika ytterligare på det. Ha en fin dag. //Amanda
... Visa mer
2019-05-02
05:40
1Gilla
Nu har du korrigerat felet. Bra! För 2018 får du nu ta ut en balans- och resultatrapport och se om det ser OK ut efter ändringen. Beroende på om det är OK eller inte så bokar du upp 2018 år resultat, om du inte gjort det redan. När resultatet är bokat och klart, dubbelkollar du så att allt stämmer med deklarationen, annars måste du ändra den (deklarationen). Det ska ju stämma överens...
... Visa mer
2019-05-07
07:51
1Gilla
Ja, vi får nog fundera på hur vi ska göra framöver. Tack för svar! 🙂
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »