2025-02-17
15:24
Hej @phnilsson
Vi tänker att du skulle kunna hantera detta som en dagskassa.
Du går till Kassa- och bankhändelser och väljer det konto du ska bokföra din dagskassa på. Klicka på Ny kassahändelse eller Ny bankhändelse, beroende på om det gäller kontanta köp eller kortbetalningar, fyll i datum och belopp, och lägg till händelsen. Välj Matcha och Övrig insättning - Egen kontering och registrera vad försäljningen gäller. På en Övrig insättning kan du även välja att koppla själva bildunderlaget precis som du är inne på.
Vill du att vi visar dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-02-17
13:52
Hej!
Jag vill bara återkoppla här i tråden att vi har fått det bekräftat att vi har haft ett fel gällande detta och att klarmarkeringar har fallit bort felaktigt. Om du har råkat ut för det behöver du markera dessa manuellt som klara men vi har gjort en fix i programmet som gör att det inte ska hända igen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
13:41
1Gilla
Hej igen @MJONIS
Själv hade jag inte gjort en korrigering av löneutbetalningen nu i och med att både lönebesked och arbetsgivardeklarationen stämmer. Ett tips är att du istället skapar en bokföringshändelse och där bokför skillnaden på 10 kr mot debet 1619. Så stämmer banken och vid nästa löneutbetalning drar du av 10 kr och bokar bort med kredit 1619 så är du i hamn.
... Visa mer
2025-02-17
13:37
Hej @ANTHONY93 Ja från och med januari 2025 måste arbetsgivare rapportera ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen, särskilt gällande anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (t.ex. VAB och föräldraledighet). Denna information ska lämnas senast 12 februari 2025.
Lön Direkt är förberedda för dessa förändringar. Nu är det extra viktigt att du säkerställer att få in korrekta underlag från de anställda och informera dem om förändringen. Lön Direkt kan också hantera denna redovisning så länge frånvarotimmarna anges dag för dag, då schemahantering saknas.
När du registrerar en viss löneart för frånvaro är det obligatoriskt att ange datum. Det som redovisas vidare är frånvaro som leder till ett löneavdrag och som den anställde ansöker om ersättning för hos Försäkringskassan.
För att registrera avdrag för frånvaro på grund av vård av barn använder du lönearten Vård av barn. Avdraget beräknas alltid per timme som den anställde varit frånvarande. I hjälpavsnittet Beräkna och registrera avdrag för VAB kan du läsa mer och se exempel på hur beräkningarna ser ut, både för månadsavlönade och timavlönade.
Om du vill ha hjälp att kontrollräkna dina egna beräkningar, kan du boka tid hos någon av våra lönespecialister som du når här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:00
Hej @Louise10
Fint att du kollade upp detta och att du återkopplade till oss. Du kan absolut hoppa över att skapa en lönekörning i programmet utan då räcker det att du nollar din arbetsgivardeklaration manuellt hos Skatteverket.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
10:58
Vi skriver gärna lite om hur det är tänkt att fungera för att även kunna hjälpa andra med liknande funderingar framöver. Skönt att det löste sig och fint att du återkopplade ⭐
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
08:55
Hej @anna__44
Det går jättebra att skriva i en befintlig tråd precis som du har gjort men om du någon gång vill starta en ny tråd så går du in i ditt område eEkonomi - klicka på Frågor och funderingar - Klicka på den stora gröna knappen Starta ett ämne.
I mina öron har du gjort precis allt som krävs för att det ska gå att lägga till projekt. Gör så att du slår en signal till oss så kan vi koppla upp och felsöka tillsammans med dig. Återkoppla gärna till mig när det är löst så blir jag glad.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-16
22:01
Hej, jag har hittat ett bättre lösning. När leverantörs faktura tolkas automatiskt men du ska inte redovisa moms, då i högra uppe hörn ändra moms belopp till 0 och då försvinner konteringsrad med moms konto.
... Visa mer
2025-02-14
15:50
Hej Linköping, Om du går till utskrifter --> spärning --> väljer Ackumulator och fyller i "ArbetadTid_Tim - Arbetad tid i timmar", period 2024-01-01 - 2024-12-31 så är det möjligt att få fram antalet timmar för året, därefter kan du dela med 1615 för att räkna ut "totala medarbetare" När det gäller total bruttolön så kan du faktiskt gå in på arbetsgivardeklarationen på Skatteverket och klicka dig vidare till "visa sammanställning för flera redovisningsperioder", där inne ska du hitta ruta 411 "avgiftspliktig bruttolön utom förmåner", du väljer såklart 2024-01 - 2024-12 och bockar i "visa även belopp från detaljerad beräkning". Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej, Jag hittade den här tråden och förundras över svaret att Visma tvingats prioritera andra förändringar, det är ju trots allt sju år sedan frågan ställdes. Utan att på något sätt vara syrlig så tycker jag det vore ärligare att svara att frågan inte är prioriterad och uppmana användaren att själv skapa en löneart som fyller syftet. Så får jag göra i alla fall. mvh, stabo
... Visa mer
2025-02-13
13:44
Hej @SallyFiffi
Jag håller med om att det skulle vara mycket användbart med en varning som indikerar om samma leverantörsfaktura läses in två gånger. Dock vet jag inte hur pass aktuellt det är göra denna förändring men det får våra duktiga utvecklare avgöra.
Du registrerar ditt förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Förbättringsförslag enligt bild nedan.
... Visa mer
2025-02-13
13:22
Hej @ivonnes
Jag kan inte se exakt hur din leverantörsfaktura ser ut eftersom bilden är lite otydlig, men jag ser att du har använt ett försäljningskonto istället för ett kostnadskonto i klass 4, 5, eller 6. Det är därför det blir fel med momsen.
Eftersom fakturan inte verkar vara bokförd, kan du radera raderna och börja om. Avbryt och gör om bokföringen med ett konto i klass 4, 5, eller 6, och se till att all moms hamnar på konto 2641 så kommer det att bli mycket bättre.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
13:11
Hej @Minorscreen För att byta kund efter att en order har markerats som skickad i Visma eEkonomi, gör så här:
Kopiera Ordern: Gå till Försäljning - Ordrar och hitta den order du vill ändra på listan över Pågående ordrar eller Fakturerade ordrar.
Klicka på Åtgärder - Kopiera för att skapa en ny order baserad på den ursprungliga.
Ändra vad du behöver i den nya kopian, inklusive kundinformation.
När det gäller tabeller på en order, så finns det tyvärr ingen funktion för det i Visma eEkonomi men du får gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-02-13
12:48
Hej @Angler
När du kopierar en gammal order i Visma eEkonomi kommer programmet använda den adress som var angiven när ordern skapades. Detta innebär att eventuella nya adressuppgifter som har uppdaterats i kundregistret inte automatiskt appliceras på den kopierade ordern.
Tyvärr fungerar det inte på samma sätt som vid fakturering där en kontroll av kundregistret sker automatiskt för nya uppdateringar. Men du kan lämna ett önskemål om denna funktionalitet genom att gå till Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
11:57
Hej @Josefin
Detta är inget jag har någon info om i forumet men jag hittade en länk på vår hemsida där det finns en beskrivning som jag gärna delar med dig. Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-13
11:01
Hej @Anna Arosia
Tack för din fråga om hur man rensar i företagslistan på Visma Lön Anställd.
Ibland kan företag som inte längre används ändå synas i listan om de inte har avslutats korrekt. Eftersom det kan se lite olika ut hos olika kunder, skulle jag rekommendera att du kontaktar vår support. Då kan vi kolla på ditt specifika fall och hjälpa dig att få bort de företag du inte längre sköter lönerna för. Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2025-02-13
10:24
Hej @josephineem
Absolut, det går att aktivera bankkoppling på flera företagskonton. Det är dock viktigt att notera att endast det primära företagskontot kan både skicka leverantörsbetalningar och ta emot kontoutdrag. De andra företagskontona är begränsade till att enbart ta emot kontoutdrag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-13
09:15
Hej Det var precis så jag menade. Vi har inte någon möjlighet att logga in och göra det åt dig. Däremot kan du säkert få hjälp om du ringer in till vår support. Du har instruktionen för hur du skall göra som du kan hänvisa till så kan de guida dig via skärmdelning t ex. 0470- 70 62 00 /Joachim
... Visa mer
2025-02-12
19:38
1Gilla
Tack för förtydligandet!
... Visa mer
2025-02-11
15:34
Hej @Tony DataCom
Välkommen som ny forummedlem.
Vi är medvetna om Microsofts beslut och kommer titta vidare på vad det innebär för Visma Administration. Så fort vi har mer information kring detta återkommer vi i denna tråden.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-11
12:39
Hej @Anna-Lena6
Tack för att du delar dina tankar och idéer för att göra Visma Administration ännu bättre! För några år sedan flyttade vi idéhanteringen från forumet direkt in i programmet, så att dina förslag når rätt team på en gång.
Vill du skicka ett förslag? Använd knappen "Förbättringsförslag" uppe i programmets header (precis till höger om mitten). Där hittar du ett formulär där du kan lämna ditt önskemål direkt till våra utvecklare. Vi kan tyvärr inte ge återkoppling här i forumet längre, men för att du inte ska missa när vi gör förändringar eller lägger till nya funktioner kan du följa nyhetsfliken för Visma Administration i forumet.
Så här gör du för att prenumerera:
Logga in på forumet.
Gå till nyhetsfliken.
Klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj "Prenumerera".
Så får du all information direkt till din mejl!
... Visa mer
2025-02-11
11:12
Hej @Susan
Kolla om du ser något misstänkte under Utskrifter - Bokföring - Behandlingshistorik. Annars är mitt bästa tipsa att du slår en signal till supporten för de brukar ha kluriga tips och förklaringar på det mesta.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-10
15:24
1Gilla
Jo det var väl det jag trodde, även om jag hoppades på en smygväg. Då blir det så. Tack!
... Visa mer
2025-02-10
15:06
Hej @LG____5
Tråden hade några år på nacken men nu är länkarna uppdaterade.
Tack för att du sa till .
/Tinna
... Visa mer
2025-02-10
14:41
Hej @Monica4
När en timavlönad anställd tar ut ATF-ledighet enligt Byggnads regler, ska lönen inte påverkas, eftersom ledigheten tas ut med bibehållen lön. Det innebär att timmarna för den månaden inte minskas på samma sätt som vid frånvaro utan lön.
Vi har satt upp programmet enligt denna norm, vilket innebär att vi inte automatiskt räknar ner timmarna vid uttag av ATF. Om ni vill hantera det annorlunda utifrån ert kollektivavtal eller företagets policy går det självklart att justera manuellt.
Om du manuellt minskar antalet timmar för den månaden, behöver du säkerställa att det fortfarande räknas rätt i förhållande till intjänad arbetstidsförkortning. Det kan vara bra att dubbelkolla med ert kollektivavtal eller löneavdelning för att säkerställa att allt blir korrekt.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-10
14:05
Hej igen @Bosse_20
Vi förstår att det kan vara svårt att ringa in när man har ett hektiskt schema med många möten. För att vi ska kunna skapa ett ärende och påbörja felsökningen behöver vi dock att du ringer in till vår support. Det sällan är kö vid öppningstiden klockan 9, så det kan vara ett bra tillfälle att ringa in innan dina möten startar.
Vi vill alltid göra vårt bästa för att hjälpa dig och är tacksamma för din förståelse.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-10
12:38
Hej @Gunilla-57
Tack för din fråga.
För att hantera en leverantörsfaktura som inte ska betalas och när får en kreditfaktura från din leverantör så kan du följa stegen nedan:
Registrera Kreditfaktura: Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura Välj leverantören som utfärdat kreditfakturan Markera rutan Kreditfaktura Fyll i uppgifterna från den mottagna kreditfakturan. Klicka på Bokför för att registrera kreditfakturan.
Kvittning mot Befintlig Faktura: Om krediten ska kvittas mot en befintlig faktura, gå till listan över fakturor. Markera den relevanta fakturan. Välj Åtgärder - Kvitta. Sök fram och välj den faktura som krediten ska kvittas mot. Klicka på Bokför. Detta skapar en kvittningsverifikation där de två fakturorna balanserar varandra.
Lycka till och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-10
10:22
Hej @C Bishop
Du kan även få ett mejl om så önskas. För att aktivera detta, välj kryssrutan som anger att du vill ta emot mejlnotifieringar om nya e-fakturor i programmet. E-postadressen som används för notifieringarna hämtas från fliken Grunduppgifter under Företagsinställningar, men kan ändras när som helst. Du kan välja att ta emot dessa notifieringar varje gång en ny e-faktura mottas, dagligen eller en gång i veckan. Mer info finns i hjälpavsnittet Företagsinställningar
Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-02-10
10:10
Hej @ElviraSH
Välkommen som ny forummedlem.
Självklart bör dina fakturor skickas till den adress som du har angivit i kundregistret. Som vi tolkar dig verkar det som att när fakturorna skickas via brev-funktionen från Visma eEkonomi till en privatkund, skickas de till folkbokföringsadressen trots att en annan adress är angiven i kundregistret.
För att kunna undersöka detta vidare och hitta en lösning behöver vi få mer information. Vi rekommenderar att du kontaktar vår supportavdelning direkt så att vi kan se vad som har hänt
... Visa mer
2025-02-10
09:34
Hej @Ellge_
Tack för att du hör av dig och delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att det är mycket frustrerande att menyraden i Kassa och bankhändelser inte fungerar som den ska och att detta påverkar ditt arbete negativt.
Vi har redan skickat in ett ärende om detta till våra utvecklare, och det är under utredning. För att ge detta ärende ytterligare tyngd och snabbare kunna få det prioriterat, vill vi gärna att du också kontaktar vår support. På så sätt kan vi samla fler uppgifter och påskynda lösningen.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-07
12:42
Hej @Helahl
Tack för din fråga.
Efter att du har skickat in arbetsgivardeklarationen (AGI) till Skatteverket och betalat in summan till ditt skattekonto, behöver du matcha den händelsen från skattekontot mot AGI-konteringarna som skapats i
programmet.
Se till att du har följt stegen i vårt användartips: Matcha arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart och Lön Direkt i Visma eEkonomi. Där finns en steg-för-steg-guide som kan hjälpa dig att säkerställa att allt är korrekt matchat.
Om du fortfarande har problem, rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare hjälp
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-07
10:54
Hej @Mikael22
Jag förstår att stöd för K3 regelverket i Bostadsrättsföreningar är viktigt för dig och alla kunder som vill rapportera enligt det regelverket och det är något som vi, i framtiden, kommer att ha stöd för.
Skatt och Bokslut Pro är en tjänst vi lägger väldigt mycket tid på att utveckla och göra så komplett som möjligt, vi vet idag att det finns hål i vad som stöds i tjänsten och även om vår ambition är att täppa igen så många av dessa hål som möjligt behöver vi prioritera vilket område som ska göras först. Just nu i Skatt och Bokslut Pro fokuserar vi på att ha stöd för företagsformen Stiftelser & Ideella föreningar. Vi vill förstås att du och alla användare ska använda tjänsten och inte använda en konkurrents lösning men i dessa fall när vi inte har stöd för ett regelverk eller liknande måste du göra det som blir bäst för dig och din förening.
Från min sida rekommenderar jag dig att använda vårt lokalt installerade program Visma Bokslut tills dess att vi har stöd för K3 för Bostadsrättsföreningar i Skatt och Bokslut Pro.
Trevlig helg
... Visa mer
2025-02-07
09:55
Hej @Inger M
Vi har stöd för räntefakturering via vår tjänst Påminnelse Direkt. Från den 1 september 2024 betalas all inkasserad dröjsmålsränta automatiskt ut till dig. Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna dina förfallna fakturor! Lär mer om denna tjänsten här
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-07
09:33
1Gilla
Hej @BengtR
Tack för att du kontaktar oss.
Utan att se din bokföring så beror detta troligen på att vissa konton har använts i bokföringen som eEkonomi klassificerar under "Råvaror och förnödenheter". Även om du inte avsiktligt bokfört något där, kan vissa konton automatiskt kopplas till den raden i rapporten.
Så här kan du kontrollera det:
Under menyvalet Underhåll - Kontoplan kan du se vilka konton som har importerats till Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och till vilket referenskonto de är kopplade. I resultaträkningen kan du klicka på beloppet vid "Råvaror och förnödenheter" för att se vilka konton som bidrar till summan.
Om du vill ändra vilket referenskonto det har kopplats till, klicka på pennsymbolen i kolumnen Redigera. Mer info finns i hjälpavsnittet Kontoplan.
Många bokföringsprogram, inklusive eEkonomi, visar automatiskt rader i årsredovisningen även om de innehåller 0. Detta sker för att upprätthålla en enhetlig rapportstruktur enligt Bokföringsnämndens rekommendationer. Precis som du skriver så är det en estetisk fråga, men påverkar inte bokföringen i sig.
Vill du se en förändring är du självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad i ditt program.
Och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du välkommen att slå en signal till supporten.
Lycka till och trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-07
09:05
Hej @MozafarV
Som användare av Visma eEkonomi bjuder du in din redovisningskonsult under Appar och tillval inne i ditt program. Redovisningskonsulten får då en kostnadsfri inloggning till ditt företag i Visma eEkonomi. - Redovisningskonsulten jobbar i samma variant av programmet som du.
Läs mer i vårt användartips Revisorsinloggning i Visma eEkonomi.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-06
15:33
Hej!
I dagsläget finns det inga planer på att införa någon förändring kring detta men vi har återigen lyft detta som ett förbättringsförslag för framtiden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-02-06
11:17
Hej @tunepa Efter att du gått igenom checklistan under Bokföring - Årsavstämning överförs bokföringsuppgifterna automatiskt till deklarationen och om du har Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag så behöver du inte bokföra årets resultat manuellt, programmet gör det åt dig automatiskt när du låser deklarationen. Du ska alltså inte bocka i att du vill bokföra årets resultat, skatt eller avsättningar innan du arbetat i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, eftersom det programmet kommer att göra den bokningen åt dig.
Jag bifogar en sammanställning av tips från oss som kanske kan komma väl till pass.
Lycka till och ha en fin dag.
... Visa mer
2025-02-06
10:55
Hej @JonassonsJenny
Nej, i Visma Administration går det inte att få fram en balans- eller resultatrapport baserat på en specifik verifikation. Rapporteringen i programmet är datumstyrd, så du kan enbart filtrera rapporterna på datumintervall.
Däremot kan du exportera ut SIE-filer baserat på verifikationsnummer men det kanske inte hjälper dig i detta läget 🙂
Ha en fortsatt fin dag.
... Visa mer
2025-02-06
10:40
Hej @NicceD
Det låter fantastiskt roligt att du planerar att utveckla ditt företag! 🌟
Spontant känns det som att en integration till Visma eEkonomi skulle kunna vara till stor nytta för dig, särskilt eftersom du kommer att arbeta med paketartiklar.
Med våra integrationer kan du anpassa ditt program precis efter dina behov, och systemen kommunicerar med varandra vilket gör att mycket sker automatiskt. Det innebär mindre manuellt arbete för dig och mer tid till att fokusera på din verksamhet.
För mer information, besök gärna vår hemsida och kika på avsnittet om Integrationer. Där hittar du också kontaktuppgifter om du vill prata med någon av våra experter direkt.
... Visa mer
2025-02-05
10:13
Hej @TobiasO
För att vi ska kunna ge dig bästa möjliga stöd behöver vi lite mer information från dig.
Är det det svenska AB:t eller det norska NUF-bolaget du vill fakturera ifrån? Om det är det norska bolaget behöver du ett norskt eEkonomi.
Kan du förtydliga vad du menar med norska försäljningskonton och momskonton? Om du fakturerar från det svenska AB:t, ska försäljningen tas upp i den svenska momsrapporten.
Om du vill fakturera från det svenska bolaget till en norsk kund, kan du ändra kundens land till Norge och valuta till NOK. Du har även möjlighet att markera "Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU", men då gäller svenska momsregler och svenska konton.
Återkom gärna med mer info så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-02-05
09:53
Hej @Mårtpålön
För att du ska kunna registrera sjukfrånvaron för den anställda krävs att det finns arbetstid för de datum du vill lägga in sjukfrånvaron på. Registrerar du frånvaron i kalendariet så behöver du först klicka på knappen ändra arbetstid och registrera det antal timmar som den anställda skulle ha arbetat. Efter det kan du lägga in sjuk på korrekt datum så hämtar programmet avvikelsen när du skapar en lönekörning av typen Ordinarie lön.
Detta ska inte bli något problem hos Försäkringskassan då de verkliga datumen kommer synas på lönekörningen. Vill du att vi kikar på detta tillsammans så är du välkommen att ringa supporten så förklarar vi mer.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-05
09:40
Hej @Mårtpålön
Om du har gjort fel i en tidigare utbetald lönekörning ska du göra en korrigering på kommande lönekörning så att lönebeskedet och arbetsgivardeklarationen stämmer överens med vad som blivit utbetalt.
När du lägger in frånvaron i kalendariet på det verkliga datumet så kommer programmet att hämta avvikelsen och göra avdrag vid nästa lönekörning.
Mer information hittar du i hjälpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning samt i filmen Rätta fel från tidigare lönekörning i Visma Lön 300/600
Ha en fortsatt fin dag
... Visa mer
2025-02-04
12:47
Ja det kanske är lika bra så slipper du ev. krångel framöver. Man kan ju aldrig vara nog petig 🙂
/Tinna
... Visa mer
2025-02-04
10:53
1Gilla
Tack för tipset, ska testa detta
... Visa mer
2025-02-04
10:48
Hej @CamillaY
När du markerar en löneart som "Semestergrundande lön" eller "Semestergrundande rörlig lön," påverkas olika ackumulatorer. En ackumulator är en funktion som samlar belopp och/eller antal och kan öka eller minska beroende på inställningar. Dessa värden i ackumulatorerna används för olika typer av rapportering, som arbetsgivardeklaration, frånvarolista och skatteberäkningar. Semestergrundande lön: När du väljer denna markering, påverkas ackumulatorn för Semestergrundande lön. Beloppet på lönearten läggs till eller dras av från denna ackumulator. Värdet här används vid beräkning av semesterlön och semesterersättning. Semestergrundande rörlig lön: Om du markerar lönearten som Semestergrundande rörlig lön, påverkas ackumulatorn för Semestergrundande rörlig lön. Lönebeloppet läggs till eller dras av från denna ackumulator. Detta värde används för att räkna ut rörlig semesterlön.
Hoppas detta svarar på dina frågor och annars får du gärna återkomma så försöker vi igen.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-04
10:10
1Gilla
Ah, men då borde det funka. Tusen tack för hjälpen!
... Visa mer
2025-02-04
10:06
Hej @DoroLand
Ja det är ingående moms på din faktura från oss. Om du inte ser fakturan under utkast i leverantörsfakturor kan du alltid se den i sin helhet när du är inloggad på Visma Online under Mina tjänster - Fakturainformation ( i vänsterkanten).
... Visa mer
2025-02-03
14:52
Hej @anne-b
För att det ska bli korrekt hanterat hos dig vill vi gärna se hur det ser ut i ditt program innan vi rådgör vidare med dig.
Är det så att du har kopplingen till Skatteverket så ska programmet automatiskt hämtar händelser från ditt skattekonto men det kanske är något som blivit felaktigt i och med ditt programbyte. Vi kikar på det om du slår en signal till supporten.
Jag bifogar hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket som kanske kan komma till nytta framöver.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
14:26
Hej @Lenasekonomi
Det går fint att massuppdatera men börja med att du tar en säkerhetskopia. Därefter går du till Bokföring - Kontoplan där du väljer att markera enskilda konton, alla konton eller använda kommandot Markeringshjälp för att göra förändringar i flera poster samtidigt.
Följ sedan hjälpavsnittet Massuppdatera under stycket Fältförklaring Kontoplan.
Här anger du om du vill använda transaktionsinformation för de markerade kontona samt hur registreringen ska fungera när du bokför.
Du har följande alternativ: Alltid: Måste alltid registreras på kontot. Ej tillåtet: Det går inte att registrera detta på kontot. Ofta: Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. Sällan: Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka till det.
Ett tips är att du inte satsar på Alltid utan istället väljer alternativet Ofta så tror jag att det blir smidigare för dig.
Hoppas detta hjälper dig och om det är svårt att få ihop så ring oss gärna så hjälper vi dig i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-03
13:05
Hej @Smurfellis
Välkommen som ny forummedlem.
Är man månadsavlönad får man betalt för alla månadens dagar med månadslönen. Vid ledighet sammanhängande över en helg eller flera helger men inte en hel månad, får du ett kalenderdagsavdrag. Detta gäller exempelvis inte när frånvaron börjar den 2 januari . Därför dras även föräldraledighet den 1 och 6 januari som kalenderdagsavdrag, vilket innebär ett lägre avdrag än arbetsdagsavdrag som ska infalla om frånvaron är under en arbetsvecka, dvs. inte över en helg. Är du ledig 1-31 så blir det avdrag för en hel månad.
Hoppas detta hjälper dig och vill du att vi pratar om det går det fin att slå en signal till vår kunniga support.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
12:44
Hej @Linn Dahl
Välkommen som ny forummedlem.
Nej det kan du inte göra i dagsläget men du får gärna registrera det som ett önskemål direkt till våra utvecklare av Visma Administration via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan i ditt program.
... Visa mer
2025-02-03
10:47
Hej @A-Lantbruk
Om du fortfarande inte har fått in ditt kontoutdrag är min rekommendation att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och titta på vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-03
09:57
Hej @ZwedenAdvies
I vårt hjälpavsnitt Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor kan du läsa om hur du via Visma Advisor kan du bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi. Detta innebär att ni delar ett och samma Visma eEkonomi, och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt.
Behöver du ytterligare hjälp och vill att vi kikar på det tillsammans är min rekommendation att du slår en signal till supporten för bästa hjälp.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-03
09:47
Hej @Åsa Fällman och tack för ditt meddelande!
Vi har ett toppenbra hjälpavsnitt som heter Byt semestervillkor. Där kan du läsa precis vad som händer och vad du behöver göra när en anställd ändrar semestervillkor.
Hoppas att detta löser dina funderingar! Om du behöver mer hjälp eller har fler frågor, är du alltid välkommen att höra av dig igen.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-03
08:20
Hej @Agronom Andersson
Gör så att du slår en signal till supporten så kan vi koppla upp och se om vi kan hjälpa dig att ställa in dina bildskärmsinställningar. Det är säkert dessa som spökar.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-02
11:15
2 Gillar
Spontant känns det som att det går fortare för en utvecklare att bara vända på sorteringsordningen när hen ändå väntar på kaffeautomaten ska brygga än vad det tar för mig att hitta vad Feeback och förslag är gömt. 😉
... Visa mer
2025-01-31
15:54
Aha, där hade jag inte varit innan. Nu ser jag 44 poster i denna lista. 🙂 Och ser nu också att bokföringsförslagen har olika användningsområden, vilket förklarar att jag inte ser så mycket när jag tex väljer Ny manuell verifikation. Tack för hjälpen @Joachim E
... Visa mer
2025-01-30
08:08
Tusen tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-01-29
08:14
Hej @Anna Frisk
Det hittar du på sidan Lönekörning i Spiris där vi har samlat checklista, filmer, vanliga frågor och mycket mer. Fastnar du i något moment är du alltid välkommen att skriva till oss i forumet. Är dina frågor brådskande är min varma rekommendation att du istället ställer din fråga till vår AI-assisten eller till mina kunniga kollegor på supporten.
Lycka till och välkommen som ny forummedlem ⭐
... Visa mer
2025-01-28
16:01
Det låter bra @Therese vK
Välkommen tillbaka till forumet framöver
... Visa mer
2025-01-28
14:34
Hej @AnnnaL
För att kunna ge ett schysst svar på varför antalet betalningspåminnelser inte räknas upp i ditt program så behöver vi se vilka inställningar som är gjorda, vilket är svårt att göra här i forumet.
Jag skulle dock rekommendera att du kontrollerar följande: Gå till Betalningar - Betalningspåminnelser. Se till att både rutorna Påminnelse och Skrivs är ikryssade. Om dessa rutor är korrekt markerade och problemet fortfarande kvarstår, kontrollera då kolumnen Antal. Om du till exempel har värdet "2" under Påminnelseantal betyder det att du redan har skrivit ut och godkänt både påminnelse 1 och påminnelse 2. Vill du skriva ut påminnelse 2 igen, måste du ändra Påminnelseantal till "1" innan du skriver ut. Dock tolkar jag dig som om det står noll i ditt program men vi ska kika på det tillsammans för att undvika missförstånd.
Gör så att du slår oss en signal så vi kan granska detta närmare och se varför antalet påminnelser inte räknas upp korrekt i ditt fall.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-01-28
13:59
Hej @Rydénsmåleri
Välkommen som ny forummedlem.
Under Inställningar - Kassa- och bankkonton fyller du i både clearingnummer och bankkontonummer i fältet Kontonummer. Då ska alla uppgifter skrivas ut på fakturan. Har du även testat min kollega Tinnes tips om att lägga in kontonumret utan clearingnummer? Annars vill jag be dig prova även detta och se om det fungerar för dig.
Det finns inte så mycket mer vi kan prova utan har du testat ovan lösning utan resultat så behöver du slå en signal till vår support så får vi kika på det tillsammans med dig.
... Visa mer
2025-01-28
13:46
Hej @oliwia66
Ja, det stämmer. Om du vill ångra en faktura behöver du skapa en faktura av motsatt typ och sedan kvitta dem mot varandra. Om endast den ena fakturan redan är betald behöver du göra en separat betalning på den andra fakturan.
För att skapa en betalning på den andra fakturan, följ dessa steg: Gå in på själva fakturan - flik 4 Spårning - Skapa direktbetalning (se bild nedan). För att knappen för direktbetala ska vara aktiv behöver du ha markerat fakturan som Skickad på flik 1 Faktura.
Gäller din fråga en leverantörsfaktura kan du följa instruktionen Hur tar jag bort en leverantörsfaktura?
Om båda fakturorna är obetalda kan du göra en kvittning. Läs mer i hjälpavsnittet "Kvitta debet mot kredit, kommando" - här finns beskrivning för kvittning både av kund- och leverantörsfakturor.
Genom att följa dessa steg kommer du att kunna kvitta fakturorna mot varandra och balansera transaktionerna i bokföringen.
Ha en trevlig eftermiddag.
... Visa mer
2025-01-28
13:00
1Gilla
Fint att du löste det ⭐@Monica_T Ha en trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-01-28
10:53
Hej @Upplev Mer
Jag testade i mitt program och här funkar det när jag är inloggad på Vismaonline - Användarprofil och trycker på den lilla pennan till höger. Precis som jag tolkar att du har gjort.
Det är nog bäst att du slår oss en signal så kan vi koppla upp och undersöka varför du inte får göra ändringen.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2025-01-27
16:54
Du kan skapa korrigeringsverifikationer av dem. Hitta dem under Bokföring > Verifikationer. Tryck på själva raden och sedan på knappen Redigera. På nästa sida har du sedan en knapp nere till vänster åtgärder och under den hittar du skapa korrigeringsverifikation. Byt sedan ut de konton som inte är rätt i dem. /Joachim
... Visa mer
2025-01-27
16:38
Hej @Johan_95 och @Victoria8012
Detta felet är nu löst i rättningsversionen som släpptes idag 2024.11. Ni installerar enklast nya versionen genom att i programmet gå till Hjälp - Uppdatera programversion.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-01-27
16:13
Hej @Agronom Andersson
Först och främst vill jag tacka för att du väntat på svar. Vi har kommit fram till följande:
Löneart 1251 är konfigurerad så att den inkluderas i underlaget, vilket stämmer med vad du säger. Lönearten är inställd med tabellskatt och under flik 3 och i beskrivningen står det:
För att registrera den del av hyresersättning som överstiger den marknadsmässiga hyran eller om exempelvis hyreskontrakt saknas. Beloppet beskattas som lön. Gäller för alla kategorier och löneformer. Beloppet redovisas i fältkod 011 eller 131 på arbetsgivardeklarationen.
Vi fann också följande information hos Skatteverket angående FoU: Enligt Skatteverket måste hela den totala ersättningen till de anställda, inklusive hyresersättning, ingå i underlaget för FoU-avdrag. Läs mer här: Skatteverket: Forskningsavdrag
Om du omfattas av reglerna om forskningsavdrag, redovisa underlaget genom att fylla i ruta 470 i arbetsgivardeklarationen varje månad som de anställda har arbetat minst 50 procent med forskning eller utveckling.Vi tolkar detta som en rabatt för företag som arbetar med FoU, vilket innebär att all ersättning ska inkluderas.
Skulle det kanske kunna vara så att du syftar på expertskatt istället? Läs mer här: Accountor: Expertskatt
Om det inte är expertskatt utan verkligen forsknings- och utvecklingsavdrag du ska använda och du inte vill att hyresersättningen ska ingå, skulle du kunna använda en löneart som inte påverkar skatteunderlaget och bruttolönen det vill säga en nettolöneart. Det är även en god idé att du slår en signal till Skatteverket för att verkligen fastställa hur hanteringen bör se ut i ditt fall.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin kväll!
... Visa mer
2025-01-27
11:03
Tack, och ja det hade jag gjort. Har sparat nu och ignorerat meddelandet.
... Visa mer
2025-01-27
10:46
Hej igen!
Rapporten finns inte heller i Lön idag och jag har ingen info om när/om den skulle kunna bli aktuell att implementera i Lön. Har du inte behov av ett så pass stort program som Visma Lön 600 är så är min varmaste rekommendation att du hanterar rapporteringen manuellt utifrån de rapporter du kan utgå från i Lön 300.
... Visa mer
2025-01-27
10:05
Hej @Therese Spak
Du kan ändra ingående balans för det första året som är upplagt i Visma eEkonomi och sedan för programmet automatiskt över utgående balans till ingående balans på nästkommande år.
Mer info om hur programmet funkar finns i hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans?
... Visa mer
2025-01-27
09:48
Tack själv och hoppas du får en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-27
08:19
Hej @Göran A
Ja, registervård bör kunna åtgärda problemet med minussaldot på 0,50 kr i reskontran. Genom att utföra registervård korrigeras mindre skillnader och avvikelser, vilket inkluderar justeringar som öresavrundningar.
Innan du genomför registervård är det viktigt att ta en säkerhetskopia av ditt företag. Om registervård inte löser problemet kan du kontakta supporten för ytterligare hjälp.
Lycka till!
... Visa mer
2025-01-24
18:42
5 Gillar
Hej. Det har ju snart gått två år sedan jag frågade första gången, det är på tiden att något händer där.
... Visa mer
2025-01-24
14:01
Det låter bra och om det inte stämmer så hör du av dig till supporten så hjälper vi dig gärna.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-01-24
11:41
1Gilla
Tack Tina, jag ringer supporten. Trevlig helg! /AB Konsult
... Visa mer
2025-01-24
11:16
1Gilla
Hej @Magnus Erixon
Tittade i mitt program och där finns lönearten 3354 med som standard. Har du uppdaterat till version 2025 så bör du se den annars får du ringa supporten så hjälper vi dig.
Lycka till!
... Visa mer
2025-01-24
11:02
Hej @Lotta_32
Du får nog precisera vad det är du inte tycker är rätt så ska vi självklart titta på det igen. Vad jag kan se så stämmer den info vi har gett i tråden.
Trevlig helg och återkom gärna med vad det är som du tycker är fel.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-24
09:06
Hej @Linnéa E
Den information jag har är att frånvarorapporteringen till Skatteverket ska spegla de anställdas lönebesked vilket innebär att du som löneadministratör ska du rapportera det som du har gjort avdrag för på löneutbetalningen.
För att vara på den säkra sidan kan du slå en signal till supporten och om du får en annan lösning blir jag glad om du delar den med mig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-01-23
13:55
Hej @stebunting
Jag förstår din frustration men det var ändå bra att du stämde av med mina kollegor så vi inte missade något som kunde ha hjälpt dig.
Du får gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad i programmet.
Och tack snälla för att du uppdaterade mig.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-23
13:06
Hej @Rutnätsnisse
Att ändra semesterrätten under pågående semesterår leder till att programmet räknar om intjänade dagar för hela året, vilket resulterar i felaktiga värden för dig som ändrar mitt under pågående semesterår - precis som du redan är inne på. Därför rekommenderar vi följande tillvägagångssätt:
För att undvika problem med beräkningen av intjänade semesterdagar bör du vänta med att ändra semesterrätten till efter semesterårsavslutet. Detta säkerställer att programmet inte räknar om antalet dagar felaktigt för innevarande år.
Efter semesterårsavslutet får du manuellt justera intjänade dagar och lägga till dessa extra dagar vid fältet Betalda dagar på personalkortet - fliken Semester. Det är även på den fliken du justerar semesterrätten.
Beräkning av semesterdagar görs enligt formeln nedan och antalet dagar avrundas alltid uppåt. ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Lycka till och välkommen som ny forummedlem.
... Visa mer
2025-01-23
12:40
Hej @Lisa_Boiardt_
Anledningen till att man har unika API-nycklar för varje användare skulle gissningsvis kunna bero på följande:
Ökad säkerhet och spårbarhet: Genom att ha unika API-nycklar för varje användare kan systemet bättre spåra och säkra aktivitet. Om en nyckel hamnar i fel händer kan administratörer snabbt identifiera och lösa problemet för den specifika användaren utan att störa hela företaget.
Detaljerad loggning: Unika API-nycklar möjliggör detaljerad loggning av vem som har gjort vad inom systemet. Det är mycket användbart för revisionsarbete och att följa upp regler och riktlinjer.
Åtkomst och behörigheter: Separata API-nycklar gör det möjligt för företaget att begränsa specifika rättigheter och åtkomstnivåer för olika användare, vilket är praktiskt för att hantera olika roller och ansvar.
Men för att få det absolut bästa svaret på din fråga, skulle jag rekommendera att du kontaktar Arbetsgivarintyg.nu direkt.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-23
10:49
Hej @MonicaP1
Detta är en fråga som du behöver börja med att kontrollera med Skatteverket.
Min tanke är att om du får grönt ljus från dem så får du låsa upp lönekörningarna och markera rutan för Växastöd. Låsa igen samt ta ut nya underlag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-01-23
09:43
1Gilla
Tack @Tinna Gunnarsson för svar. Jag visste inte att knappen låg där. Tack ska du ha.
... Visa mer
2025-01-23
09:21
Hej @JulKel
Om jag tolkar det rätt ser du inte förhandsgranskningen av den kopplade bilden i läget Bokföring - Verifikationer, när du hovrar över gemet som finns vid varje verifikation med en kopplad bild. När du håller muspekaren över gemet ska en förhandsgranskning av bilden visas utan att du behöver klicka in på verifikationen.
Kontrollera att webbläsaren inte är inzoomad eller prova med en annan webbläsare. Om problemet kvarstår rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna.
Och till sist - välkommen som ny forummedlem 🙂
/Tinna
... Visa mer
2025-01-23
08:21
Hej @susannelundqvist
Tack för att du delar informationen från supporten.
Jag kan bara bekräfta att vi jobbar på en lösning men har ingen mer info om när det förväntas vara fixat.
... Visa mer
2025-01-23
07:33
Godmorgon @BFF_KajC Härligt att du löste det och tack för att du hörde av dig.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-01-22
12:56
@Leif_C Åh va fint att du löste det - bra jobbat och tack för att du återkopplade till mig! Detsamma till dig.
... Visa mer
2025-01-22
10:52
Hej @SCmaine
Tack för din fråga.
Om jag förstår dig rätt så vill du exportera specifika delar av kontoanalyser, till exempel endast konto 3043 och en specifik artikel/vara inom 3043, till Excel.
Tyvärr är detta inte direkt möjligt i eEkonomi som programmet ser ut idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag till våra utvecklare via Feedback och Förslag som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad i ditt program.
Om jag har missförstått din fråga får du gärna återkomma med mer information så drar vi det en vända till.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-01-22
10:10
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga.
När en anställd har betalat drivmedel med sina egna privata pengar och behöver få ersättning, kan detta registreras i samband med löneutbetalningen.
Läs mer om hur du hanterar förmåner för tjänstebil i vårt hjälpavsnitt om Bilförmån. Detta avsnitt förklarar reglerna kring milersättning vid tjänsteresor med egen bil och vid användning av tjänstebil, även om avsnittet är skrivet för Visma Lön 600, så gäller samma regler oavsett vilket löneprogram du använder.
För att hantera milersättning vid tjänstekörning rekommenderar vi följande konton och lönearter:
Milersättning för bensin vid tjänstekörning: Använd löneart 1230 i Visma Lön 600, som motsvarar lönearten Milersättning skattefri i Lön.
Milersättning för diesel vid tjänstekörning: Använd löneart 1229 i Visma Lön 600, som också motsvarar lönearten Milersättning skattefri i Lön.
När du använder dessa lönearter, kommer beloppet att bokföras på konto 7331 och redovisas i fältkod 050 på arbetsgivardeklarationen. Se till att spara alla kvitton som den anställde lämnar in som stöd för utlägget.
Hoppas detta hjälper!
/Tinna
... Visa mer